2026-06-07, 23:15
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Java är också ett alternativ där jag ganska fort lärde mig så pass att jag kunde producera ett eget krypteringsprogram.
Det var väl ok på 90-talet och en bit framåt men varför plåga sig med "The New COBOL", när det finns Kotlin för den som vill in i JVM-världen men slippa pratiga retrospråk?

Citat:
Men vill du ha förslag på just ett programmeringsspråk som är bra att börja med så står jag ändå fast vid Visual Basic.
Problemet med ett utpräglat nybörjarspråk som Basic är att det finns inga programexempel på github el dyl där man kan se kod som inte är skriven av andra nybörjare. Börjar man i stället med ett språk som Python, som sedan länge har rekommenderats för nybörjare, hittar man massvis med kod skriven av folk som kan något. Detta eftersom även erfaret folk använder Python.
Citera
2026-06-09, 21:59
Medlem
GanskaRoligts avatar
Python är väl det hetaste för utveckling med AI. Annars så hade jag valt något av C++/C#/Java som första språk.
Citera
2026-06-10, 15:38
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanBStard
Det var väl ok på 90-talet och en bit framåt men varför plåga sig med "The New COBOL", när det finns Kotlin för den som vill in i JVM-världen men slippa pratiga retrospråk?

Problemet med ett utpräglat nybörjarspråk som Basic är att det finns inga programexempel på github el dyl där man kan se kod som inte är skriven av andra nybörjare. Börjar man i stället med ett språk som Python, som sedan länge har rekommenderats för nybörjare, hittar man massvis med kod skriven av folk som kan något. Detta eftersom även erfaret folk använder Python.

Jodå du har säkert rätt i att Python är ett utmärkt alternativ för både nybörjare och erfarna utvecklare. Nåväl eftersom jag själv inte använt det kunde jag inte rekommendera det. Ville försöka hålla mig till de språk jag själv har erfarenhet av. Frågan är väl vilka programspråk folk över huvud taget kommer att lära sig i framtiden när det mesta kanske går ut på att skriva algoritmer och/eller kravspec till ett AI. Själv tycker jag det är roligt att kunna bygga själv från grunden men sånt anses väl förlegat numera.
Citera
2026-06-10, 19:42
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Själv tycker jag det är roligt att kunna bygga själv från grunden men sånt anses väl förlegat numera.
Det skulle inte förvåna mig men isf är det tragiskt. Jag tar en hel del hjälp av AI för att snabbare hitta rätt APIer när jag lär mig nya grejor, men det hade blivit ganska suboptimalt om jag inte kunnat bygga från grunden. AI har en förmåga att ibland kopiera felaktigheter från kass men välspridd kod.
Citera
2026-06-10, 19:50
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanskaRoligt
Python är väl det hetaste för utveckling med AI. Annars så hade jag valt något av C++/C#/Java som första språk.
C och sedan C++ var mina första "riktiga" språk men jag skulle inte rekommendera dem för dagens nybörjare. En modern dator är snabb nog för att programmeraren inte ska behöva hålla på med minnesallokering och pekare på egen hand. Bättre att låta datorn/språket ta hand om det medan man lär sig, sen kan man alltid gå på lågnivåspråk som C/C++ om man behöver krama ut max ur varenda klockcykel. Eller hellre, lära sig ett modernt lågnivåspråk som Go eller Rust. Att lära sig 30-50 år gamla språk idag är helt enkelt inte kul.

Gäller alltså även Java, såvida man inte drömmer om att underhålla legacy-kod i enterprise-miljö á la Dilbert. Det finns en anledning, inte bara juridisk, till att någon tog fram Kotlin som modern ersättare.
Citera
2026-06-10, 20:32
Medlem
GanskaRoligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanBStard
Gäller alltså även Java, såvida man inte drömmer om att underhålla legacy-kod i enterprise-miljö á la Dilbert. Det finns en anledning, inte bara juridisk, till att någon tog fram Kotlin som modern ersättare.

Håller med dig i det du skriver. Min utgångspunkt var främst att dessa språk är en bra väg in på arbetsmarknaden. Det finns många stora företag med äldre källkod baserat på dessa språk. Och man får en bra förståelse för OOP.

Det finns såklart nyare och hetare språk. Hur lätt det är att få ett jobb om man bara kan Rust eller Go och saknar erfarenhet har jag inte koll på men det är väl betydligt färre annonser ute på arbetsmarknaden?
Citera
2026-06-10, 20:50
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanskaRoligt
Håller med dig i det du skriver. Min utgångspunkt var främst att dessa språk är en bra väg in på arbetsmarknaden.
Jag får intrycket att OP vill lära sig programmera, inte bli programmerare till yrket.

För mer yrkesmässiga kunskaper ger t ex nedboys lista på (FB) Ny på C#, hur fortsätter jag? ett hum om hur brett kunnande man behöver.

För egen del är jag förtjust i statiskt typade funktionella språk men de har så liten spridning att jag inte vill rekommendera dem till nybörjare. De hittar man knappt alls i jobbannonser.
Citera
2026-06-10, 21:06
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Programmeringsspråket C är utan tvekan det bästa programmeringsspråket för nybörjare. Du lär dig minneshantering på riktigt. Ren och fin syntax. Undvik tolkade program som Python när du lär dig. Lär du dig C så blir det mesta lätt sedan.
Citera
2026-06-12, 10:24
Medlem
guderis avatar
Finns uppenbart två olika åsikter här, du lär dig något av de mest avancerade språken först eller du lär dig något av de enklare språken först.

Finns naturligtvis fördelar och nackdelar med båda, och jag tror även det beror lite på ens egna förkunskaper vad som passar bäst.

Jag tillhör dock den grupp som anser att man inte lär sig springa innan man lär sig gå, utan man lär sig krypa först, så ett enkelt, opratigt språk som python är utmärkt för att lära sig själva grunderna i programmering, där är avancerade saker som minneshantering och typer abstraherade vilket gör det mycket enklare för en fullständig nybörjare att greppa det viktigaste, som i min mening är programflöden och kodstruktur.
Citera
2026-06-12, 18:26
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Finns uppenbart två olika åsikter här, du lär dig något av de mest avancerade språken först eller du lär dig något av de enklare språken först.

Finns naturligtvis fördelar och nackdelar med båda, och jag tror även det beror lite på ens egna förkunskaper vad som passar bäst.

Jag tillhör dock den grupp som anser att man inte lär sig springa innan man lär sig gå, utan man lär sig krypa först, så ett enkelt, opratigt språk som python är utmärkt för att lära sig själva grunderna i programmering, där är avancerade saker som minneshantering och typer abstraherade vilket gör det mycket enklare för en fullständig nybörjare att greppa det viktigaste, som i min mening är programflöden och kodstruktur.
Mad tanke på alla hjälpmedel, exempelvis AI, som finns verkar det ganska dumt att lägga energi på ett ”svårt” språk. Lite förenklat kan man ganska lätt översätta all kod mellan olika språk, det är ungefär det kompilatorer gör och det har inget mad AI att göra. Så det viktiga bör vara att lära sig vad som kan kodas, inte hur ett visst språk är utformat.
Citera
2026-06-12, 18:29
Medlem
Skulle säga C -> C#
Citera
2026-06-12, 18:36
Medlem
Kronbefallningsmans avatar
Många märkliga kommentarer här. Som att Python skulle vara av nytta för AI.

Python används inte i AI. För att det är alldeles för långsamt. Det är interpreterande, och går på en tråd/kärna.

Python är OK som nybörjarspråk, men har en del avigheter som gör det mindre lämpligt, Exempelvis att det läcker från scope till scope.

För den rena nybörjaren torde istället PHP vara mest lämpligt. Samma syntax och funktionalitet som i C/C++. Klasser, objekt med mera. Men framförallt integrering med webben, så att man snabbt och enkelt kan presentera resultat.

Kompilering och sådan hantering får man ta i ett senare skede, när själva programmeringen sitter.

Javascript är fenomenalt på många vis, men är inte alls lämpligt som nybörjarspråk. Man kan se det på webbkurser vid universiteten, där studenter sliter sina hår för att få sina async/await att fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in