2026-01-19, 10:02
Medlem
Lill-Anns avatar
Jag skrev ett mejl till chefen innan mötet, där jag rabblade upp vad jag bidragit med under året och vilka mina styrkor var (som jag såg det).

Chefen tackade för mejlet och hade det som grund vid mötet.

Och jag fick påökt mer än vanligt.

Skriftligt, var ordet.
Citera
2026-01-19, 10:25
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik förtydligad.

Mod.
Citera
2026-01-19, 11:13
Medlem
Normalt är möjligheterna till påverkan relativt liten. Lönesättande chefer har i regel alltid fått en budget innan, som ska fördelas på alla sina medarbetare. Om du ska få mer, så måste någon annan få mindre såvida in chefer går tillbaka och efterfrågar mer. Vilket i sin tur är ett jobbigt samtal, att den "inte lyckades" med lönerevisionen.

I grunden så sätts lönen alltid vid anställning då det är en annan budget och förhandlingsmöjlighet som då finns. Möjligen även vid större interna förflyttningar.

Men ja visst, skriv ihop någonting skriftligt om hur bra du är så kan det säkert bli 500 kr extra.
Citera
2026-01-19, 11:19
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkzi
Börjar bli dags för den årliga löneförhandlingen (lönerevision?).

Vanligtvis så får (som jag förstått det), chefen en viss summa (typ 3% av något?) som ska fördelas ut på dom anställda. Detta innebär att dom anställa oftast får runt 3% i löneförhöjning, vissa lite mer, andra lite mindre.

Det jag undrar är, går det här att påverka sin lön nämnvärt? Jag menar inte från 3% till 3,2%, utan kanske 5-10%. Jag tänker att om chefen bara har en viss summa att ”dela ut”, lär det ju vara mer eller mindre omöjligt att förhandla till sig mer, även om man förtjänar det, då det innebär att någon annan får mindre?

Så är det endast söka nytt jobb som gäller, och att man egentligen endast då vid en nyanställning har en chans att påverka sin lön nämnvärt? Förutom byte av tjänst inom företaget.

Vad är det som hindrar dig från att bara säga "får jag inte fem tusen till i månaden så slutar jag?".
Svenskar är så jävla lydiga. Hälften av alla människor jag pratar med resonerar som om det vore någon myndighet som sätter lönerna, som alla arbetsgivare lyder under. Facket och arbetsgivarorganisationerna eldar förstås på den där föreställningen, och sprider informationsfilmer om "märket", och om hur alla ska sitta ner i båten och vara tacksamma och solidariska.
Det är DU som bestämmer om din lön är tillräckligt bra, ingen annan.
Citera
2026-01-19, 13:20
Medlem
Citat:

Vanligtvis så får (som jag förstått det), chefen en viss summa (typ 3% av något?) som ska fördelas ut på dom anställda. Detta innebär att dom anställa oftast får runt 3% i löneförhöjning, vissa lite mer, andra lite mindre.

Det jag undrar är, går det här att påverka sin lön nämnvärt? Jag menar inte från 3% till 3,2%, utan kanske 5-10%. Jag tänker att om chefen bara har en viss summa att ”dela ut”, lär det ju vara mer eller mindre omöjligt att förhandla till sig mer, även om man förtjänar det, då det innebär att någon annan får mindre?

Så är det endast söka nytt jobb som gäller, och att man egentligen endast då vid en nyanställning har en chans att påverka sin lön nämnvärt? Förutom byte av tjänst inom företaget.

Exakt så är det. Där vi jobbar kan chefen äska om extra medel (man brukar hålla några tiondelar centralt för just detta) men det görs innan medarbetaren får reda på det

Det är alltså ingen förhandling den enskilde kan göra.
Citera
2026-01-19, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Vad är det som hindrar dig från att bara säga "får jag inte fem tusen till i månaden så slutar jag?".
Svenskar är så jävla lydiga. Hälften av alla människor jag pratar med resonerar som om det vore någon myndighet som sätter lönerna, som alla arbetsgivare lyder under. Facket och arbetsgivarorganisationerna eldar förstås på den där föreställningen, och sprider informationsfilmer om "märket", och om hur alla ska sitta ner i båten och vara tacksamma och solidariska.

Kan funka på företag, på en myndighet blir svaret bara "ok, när tänkte du sluta" och så sätter man ut en platsannons.

Men givetvis är det så att man själv bestämmer om man vill jobba till den lönen som erbjuds, eller söka annan tjänst.
Citera
2026-01-19, 13:38
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Kan funka på företag, på en myndighet blir svaret bara "ok, när tänkte du sluta" och så sätter man ut en platsannons.

Men givetvis är det så att man själv bestämmer om man vill jobba till den lönen som erbjuds, eller söka annan tjänst.

Det är inte helt meningslöst på en myndighet. Har du aviserat några månader innan att du funderar på annat jobb, så kan det mycket väl bli en tusenlapp till AG kommer med sitt bud.
Citera
2026-01-19, 13:50
Medlem
Citat:
Kan funka i vissa positioner inte andra:
Men det har hänt mig vid 2 tillfällen, men då var det speciellt: En högre chef i organisationen hade hotat mig med avsked, men samma person gick i taket när jag fick erbjudande från en annan avdelning på samma concern: Det gick ända upp till styrelsen????
Slutade med att jag blev kvar på min gamla tjänst men med 13% i lönelyft. Men chefen blev väldigt mycket snällare mot mig efter den händelsen.
Vid ett annat tillfälle på samma företag under pågående varsel,jag hade då sökt en annan tjänst på ett annat företag. Men någon hade vis informerat min chef på något sätt.
För 1 timme innan jag fick erbjudandet från det andra företaget fick jag veta att jag hade en position i den nya organisationen med 10% i lönelyft. Vilket var exakt på kronan samma erbjudande jag fick från konkurrenten 1 timme senare.
Så det går, men inte via en "Normal" lönerevision. Då skall man man vara nöjd om man kan få 1% extra jämfört med avtalet.
Citera
2026-01-19, 13:51
Medlem
Citat:
Det är inte helt meningslöst på en myndighet. Har du aviserat några månader innan att du funderar på annat jobb, så kan det mycket väl bli en tusenlapp till AG kommer med sitt bud.

Inte ur de årliga löneökningsmedlen, men däremot kan ju arbetsgivaren ev sätta en ny lön med hänvisning till något fyndigt motivering.

Så man får skilja på vilken pengapott man tar pengar ifrån. Facket kommer ju aldrig att godkänna att man tar pengar ifrån andra medlemmar och ger till någon som hotar att sluta, och som sen ev gör det ändå.

Undantag är väl iof individen inte är fackligt ansluten, då kan arbetsgivaren ta medel ifrån andra som inte heller fackligt anslutna, de har inget att säga till om och ingen som driver deras frågor.
Citera
2026-01-19, 13:52
Medlem
Citat:

Är svårt på ett större företag eller myndighet: Då gäller det snarare att få nåt extra i samband med att man gör nån tillägg på tjänsten.
Citera
2026-01-19, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Är svårt på ett större företag eller myndighet: Då gäller det snarare att få nåt extra i samband med att man gör nån tillägg på tjänsten.

Exakt. Fick upp min lön drygt 3000 när jag tog på mig lite mer ansvar och uppgifter, det är den vägen man får gå. Då får man en ny lön, och då kan man förhandla lite. Att man är svinbra på det man gör för man ingen ny lön för.
Citera
2026-01-19, 14:01
Medlem
Generellt sett nej. Ur min egen erfarenhet så har alla försök till löneförhöjning varit bom stopp, och det enda som gjort skillnad har varit att söka och få nytt jobb och sedan kräva att de matchar erbjuden lön, annars går jag.

Det var en viktig lärdom för mig första gången. En höjning över 2,5% var helt otänkbart, oavsett vilka underlag och argument jag kom med. Jag blev så lack att jag med en gång efter mötet gick och sökte nytt jobb, fick det jobbet, informerade chefen om att de kunde matcha eller glömma det.

Helt plötsligt var det inga problem alls att höja min lön 15% utan sura miner.
Senast redigerad av guldduscharn 2026-01-19 kl. 14:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in