Citat:
Ursprungligen postat av
Hovslättsmannen
Vad är det som hindrar dig från att bara säga "får jag inte fem tusen till i månaden så slutar jag?".
Svenskar är så jävla lydiga. Hälften av alla människor jag pratar med resonerar som om det vore någon myndighet som sätter lönerna, som alla arbetsgivare lyder under. Facket och arbetsgivarorganisationerna eldar förstås på den där föreställningen, och sprider informationsfilmer om "märket", och om hur alla ska sitta ner i båten och vara tacksamma och solidariska.
Det är DU som bestämmer om din lön är tillräckligt bra, ingen annan.
Kan funka i vissa positioner inte andra:
Men det har hänt mig vid 2 tillfällen, men då var det speciellt: En högre chef i organisationen hade hotat mig med avsked, men samma person gick i taket när jag fick erbjudande från en annan avdelning på samma concern: Det gick ända upp till styrelsen????
Slutade med att jag blev kvar på min gamla tjänst men med 13% i lönelyft. Men chefen blev väldigt mycket snällare mot mig efter den händelsen.
Vid ett annat tillfälle på samma företag under pågående varsel,jag hade då sökt en annan tjänst på ett annat företag. Men någon hade vis informerat min chef på något sätt.
För 1 timme innan jag fick erbjudandet från det andra företaget fick jag veta att jag hade en position i den nya organisationen med 10% i lönelyft. Vilket var exakt på kronan samma erbjudande jag fick från konkurrenten 1 timme senare.
Så det går, men inte via en "Normal" lönerevision. Då skall man man vara nöjd om man kan få 1% extra jämfört med avtalet.