Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
vinkzi
Börjar bli dags för den årliga löneförhandlingen (lönerevision?).
Vanligtvis så får (som jag förstått det), chefen en viss summa (typ 3% av något?) som ska fördelas ut på dom anställda. Detta innebär att dom anställa oftast får runt 3% i löneförhöjning, vissa lite mer, andra lite mindre.
Det jag undrar är, går det här att påverka sin lön nämnvärt? Jag menar inte från 3% till 3,2%, utan kanske 5-10%. Jag tänker att om chefen bara har en viss summa att ”dela ut”, lär det ju vara mer eller mindre omöjligt att förhandla till sig mer, även om man förtjänar det, då det innebär att någon annan får mindre?
Så är det endast söka nytt jobb som gäller, och att man egentligen endast då vid en nyanställning har en chans att påverka sin lön nämnvärt? Förutom byte av tjänst inom företaget.
Detta med % och att det bara går att ge sig och så är ett återkommande argument de tagit fram tillsammans med HR-tjejerna för att trycka ner lönerna, en medveten strategi.
Du kan givetvis ta med exempel, om du jobbat över, drivit in stora projekt/kunder, sparat pengar, gjort det lilla extra så ska detta givetvis visa sig i lönekuvertet och inte genom ryggdunkar och falska leenden.
Detta är ofta lönlöst, som anställd är du ofta bara ett får och den enda som bryr sig om dig är du, vill du göra större lönekliv så är det bara söka nytt jobb, enda gången du på riktigt kan löneförhandla är vid en nyanställning, då är det bara spänna bågen inom rimlighetens gränser.