2026-01-18, 20:20
Medlem
Börjar bli dags för den årliga löneförhandlingen (lönerevision?).

Vanligtvis så får (som jag förstått det), chefen en viss summa (typ 3% av något?) som ska fördelas ut på dom anställda. Detta innebär att dom anställa oftast får runt 3% i löneförhöjning, vissa lite mer, andra lite mindre.

Det jag undrar är, går det här att påverka sin lön nämnvärt? Jag menar inte från 3% till 3,2%, utan kanske 5-10%. Jag tänker att om chefen bara har en viss summa att ”dela ut”, lär det ju vara mer eller mindre omöjligt att förhandla till sig mer, även om man förtjänar det, då det innebär att någon annan får mindre?

Så är det endast söka nytt jobb som gäller, och att man egentligen endast då vid en nyanställning har en chans att påverka sin lön nämnvärt? Förutom byte av tjänst inom företaget.
Citera
2026-01-18, 20:27
Medlem
Har ni kollektivavtal på arbetsplatsen?
Citera
2026-01-18, 20:28
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Det finns ju inget som hindrar en större löneökning. Chefen är inte förbjuden att ge en anställd mer. Såvida inte en ännu högre chef säger nej då.
Citera
2026-01-18, 20:32
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av vinkzi

Vanligtvis så får (som jag förstått det), chefen en viss summa (typ 3% av något?) som ska fördelas ut på dom anställda. Detta innebär att dom anställa oftast får runt 3% i löneförhöjning, vissa lite mer, andra lite mindre.

Det jag undrar är, går det här att påverka sin lön nämnvärt? Jag menar inte från 3% till 3,2%, utan kanske 5-10%. Jag tänker att om chefen bara har en viss summa att ”dela ut”, lär det ju vara mer eller mindre omöjligt att förhandla till sig mer, även om man förtjänar det, då det innebär att någon annan får mindre?

Så är det endast söka nytt jobb som gäller, och att man egentligen endast då vid en nyanställning har en chans att påverka sin lön nämnvärt? Förutom byte av tjänst inom företaget.
Detta med % och att det bara går att ge sig och så är ett återkommande argument de tagit fram tillsammans med HR-tjejerna för att trycka ner lönerna, en medveten strategi.

Du kan givetvis ta med exempel, om du jobbat över, drivit in stora projekt/kunder, sparat pengar, gjort det lilla extra så ska detta givetvis visa sig i lönekuvertet och inte genom ryggdunkar och falska leenden.

Detta är ofta lönlöst, som anställd är du ofta bara ett får och den enda som bryr sig om dig är du, vill du göra större lönekliv så är det bara söka nytt jobb, enda gången du på riktigt kan löneförhandla är vid en nyanställning, då är det bara spänna bågen inom rimlighetens gränser.
Citera
2026-01-18, 20:41
Medlem
Tranquility Bass avatar
Fem procent kan vara möjligt men för att få tio krävs normalt ny tjänst eller att byta företag. Mellanchefer på större företag har sällan något mandat att gå utanför den summa/procent som förhandlas fram och företaget har sällan någon lust att godkänna "extraprocent".
Citera
2026-01-18, 22:12
Medlem
talcsofts avatar
Jag skrämde upp en tidigare chef genom att gå in till henne, stänga dörren bakom mig och berätta att jag funderat på min anställning över semestern, och nämnde att jag ville att vi skriver ett nytt anställningsavtal och tittar på min lön igen. Hon andades ut och trodde jag kommit in för att berätta att jag ville säga upp mig. Jag fick +2% i revisionen och sen +13% med att skriva ett nytt avtal det året.

Har också hört om kollegor som söker andra tjänster, intervjuar, tackar ja till tjänst, tar emot anställningskontraktet och går med det osignat till chefen, och berättar att de vill inte byta jobb men lönen är så bra på nya stället... skulle det gå att. ... ?
Men högt spel förstås.

Att försöka få högsta pott genom att fylla i det jävla formuläret och motivera lönetrappan går inte. Då spelar du på deras villkor och där vinner alltid huset.
Citera
2026-01-18, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har ni kollektivavtal på arbetsplatsen?

Yes det har vi
Citera
2026-01-18, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Fem procent kan vara möjligt men för att få tio krävs normalt ny tjänst eller att byta företag. Mellanchefer på större företag har sällan något mandat att gå utanför den summa/procent som förhandlas fram och företaget har sällan någon lust att godkänna "extraprocent".

Mycket trist att det ska vara så. Då dom troligtvis anställer någon ny senare med lönen en själv begärt.
Citera
2026-01-18, 22:52
Medlem
Att göra ett bra jobb och slicka lite röv kommer man långt på.
Citera
2026-01-19, 06:27
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Det finns ju inget som hindrar en större löneökning. Chefen är inte förbjuden att ge en anställd mer. Såvida inte en ännu högre chef säger nej då.

Normalt är det så att en chef har en budget och hålla sig till. Det kan man se som att en högre chef säger nej, men inte på en person-person basis.

Vad gäller hans budget för lönehöjningar så borde han ju om han har någon som helst förhandlingserfarenhet behålla den siffran för sig själv. Mån går ju inte in i en förhandling genom att erbjuda motparten bästa priset direkt (vilket du ju i praktiken gör om du berättar det för honom)
Citera
2026-01-19, 09:13
Avstängd
Citat:

På våran arbetsplats, kan man inte förhandla längre, dom skiter fullständigt i vad du säger och det höjs med det som krävs, inte mer. accepterar du inte blir du ersatt.
Förhandlingar hålls vara eftersom det är krav enligt kollektivavtal, men i realiteten är det bara symboliskt.
Chefen har redan bestämt din nya lön innan du ens börjar "förhandla".
Citera
2026-01-19, 09:55
Medlem
Jazkers avatar
På ett privatägt (mindre) företag kan det gå att få mer än kollektivavtalets futtiga procentenheter. Kollektivavtal är minimum, men chefen kan alltid ge mer om han vill. Jag har förhandlat mig till mer lönehöjning än kollektivavtalet, extra semesterdagar och en privat sjukförsäkring till exempel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in