2026-01-18, 18:20
Medlem
Jag vill beskriva en situation jag varit med om och få juridiska synpunkter.

En person tog sig olovligen in i mina personliga tillhörigheter och fick tillgång till min plånbok. Därefter följde en längre period av tvång och hot. Vid tidpunkten hade jag cirka 100 000 kr på ett sparkonto.

Under flera månader tvingades jag vid upprepade tillfällen att:
• gå till Bankomat och ta ut kontanter, oftast 5 000 kr per gång,
• anpassa uttagen efter bankens gräns på 15 000 kr per vecka,
• hämta plånboken från bostaden när jag inte haft den med mig,
• logga in på internetbanken via mobil och visa kontosaldo,
• föra över pengar från sparkonto till lönekonto för att möjliggöra uttag.

Personen krävde uttryckligen att sparkontot skulle tömmas helt så att inga pengar fanns kvar på banken. Allt skedde under hot och stark psykisk press.

Mina frågor är:
1. Bör detta juridiskt klassas som rån, grov utpressning eller grovt olaga tvång?
2. Har banken något ansvar eller någon skyldighet att reagera vid upprepade kontantuttag under lång tid?
3. Finns det liknande fall eller praxis kring detta?

Seriösa svar uppskattas.
Citera
2026-01-18, 18:26
Medlem
Rån, utpressing och eventuellt penningstvättsbrott

Eftersom du handlat oförsvarligt ( du var väl inte kidnappad under flera månader ) och inte spärrat dina konton, så har banken inget ansvar. En sund människa hade gått till polisen direkt efter första händelsen.
Citera
2026-01-18, 18:42
Medlem
Vad var anledningen till att dom stal dina pengar?
Citera
2026-01-18, 18:43
Medlem
kalkryggars avatar
Vad det bäst ska klassas som blir det nog polisen som får avgöra vid anmälan (eller senare bedömning).

Men jag har svårt att se att banken ska ha något ansvar. Om någon tar ut pengar regelbundet ska då banken reagera på alla som tar ut pengar? Det blir för jobbigt och redan nu kanske du har hört att folk i samhället tycker det är för jobbigt med hur mycket bankerna lägger sig i ens ut-/insättningar.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
En sund människa hade gått till polisen direkt efter första händelsen.

Lite så tänker jag också. Men sen finns det hot som kanske gör att man inte vågar gå till polisen. Speciellt när man vet att polisen idag har så lite resurser att de ofta inte kan hjälpa till. Då ligger man i värsta fall ännu värre till när en hotfull person (eller gäng) gör ett besök och vet att man varit hos polisen och skvallrat.
Senast redigerad av kalkryggar 2026-01-18 kl. 18:46.
Citera
2026-01-18, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Har du polisanmält det idag?

Lite så tänker jag också. Men sen finns det hot som kanske gör att man inte vågar gå till polisen. Speciellt när man vet att polisen idag har så lite resurser att de ofta inte kan hjälpa till. Då ligger man i värsta fall ännu värre till när en hotfull person (eller gäng) gör ett besök och vet att man varit hos polisen och skvallrat.

Så kan de vara. Men det hindrar inte att man spärrar sina kort / konton. TS kan dömas ( om det är sant ) till penningstvättsbrott, då han försett "okända" med stora belopp, regelbundet.
Citera
2026-01-18, 18:48
Medlem
Citat:

Eftersom du handlat oförsvarligt ( du var väl inte kidnappad under flera månader ) och inte spärrat dina konton, så har banken inget ansvar. En sund människa hade gått till polisen direkt efter första händelsen.
Må så vara men är man hotad och livrädd så gör man nog som man blir tillsagd
Citera
2026-01-18, 18:48
Avstängd
180mgs avatar
Antar att du åker stenhårt för penningtvätt och kanske häleri. Beror på om du kan få en advokat som kan få det hela att låta trovärdigt.
Citera
2026-01-18, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Må så vara men är man hotad och livrädd så gör man nog som man blir tillsagd

TS är nog mer inne i en värld av paranoia

(FB) Jag blev polisanmäld för att jag gick hem till någon, har jag brutit mot lagen?
Citera
2026-01-18, 19:02
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:

Han kanske inte vågade
Citera
2026-01-18, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Jag vill beskriva en situation jag varit med om och få juridiska synpunkter.

En person tog sig olovligen in i mina personliga tillhörigheter och fick tillgång till min plånbok. Därefter följde en längre period av tvång och hot. Vid tidpunkten hade jag cirka 100 000 kr på ett sparkonto.

Under flera månader tvingades jag vid upprepade tillfällen att:
• gå till Bankomat och ta ut kontanter, oftast 5 000 kr per gång,
• anpassa uttagen efter bankens gräns på 15 000 kr per vecka,
• hämta plånboken från bostaden när jag inte haft den med mig,
• logga in på internetbanken via mobil och visa kontosaldo,
• föra över pengar från sparkonto till lönekonto för att möjliggöra uttag.

Personen krävde uttryckligen att sparkontot skulle tömmas helt så att inga pengar fanns kvar på banken. Allt skedde under hot och stark psykisk press.

Mina frågor är:
1. Bör detta juridiskt klassas som rån, grov utpressning eller grovt olaga tvång?
2. Har banken något ansvar eller någon skyldighet att reagera vid upprepade kontantuttag under lång tid?
3. Finns det liknande fall eller praxis kring detta?

Seriösa svar uppskattas.

Nån random eller? Hur känner ni varandra?
Citera
2026-01-18, 19:17
Medlem
Citat:
TS är nog mer inne i en värld av paranoia

(FB) Jag blev polisanmäld för att jag gick hem till någon, har jag brutit mot lagen?
Jag förstår att det kan låta så, men jag försöker bara se alla möjliga vinklar innan jag drar slutsatser.
Citera
2026-01-18, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThomasKorva
Nån random eller? Hur känner ni varandra?
Jag träffade samma person flera gånger när pengarna tömde från sparkonto.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in