2026-01-18, 13:59
Medlem
Borasare1980s avatar
Hur jättesnälla de än är så kan de snedtända om de uppfattar en situation som hotfull. Finns hur många videos på Youtube som helst med idiotiska pitbull-ägare som gör pranks på sina hundar för att se hur de reagerar när familjemedlemmar slåss på skoj och andra dumheter. Verkligen att leka med elden.
Citera
2026-01-18, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Alla ni som vill förbjuda "kamphundar", hur tänkte ni er att definiera dessa eftersom så många av dem man skulle vilja ha bort är källaravel utan väldefinierad ras?

Folk uttalar sig på känslor utan att tänka efter hur förbudet praktiskt skulle gå till.
Citera
2026-01-18, 14:33
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Kategorin Pitbulls står för 70% av alla allvarliga och dödliga attacker. Lägger man ihop ALLA andra hundraser i världen så kommer de inte tillsammans upp till samma siffror som Pitbulls. Så hur det inte är förbjudet, eller åtminstone licenspliktigt att äga en sådan hund är ren idioti.
Det sjuka är att Sverige är så extremt infekterat av hundlobbyn och dessa känslosamma White trash att ingen svensk politiker vågar ta tag i det här, då det per automatik skulle innebära en valförlust. Varje gång diskussionen dyker upp får man alltid höra "Men andra raser gör X antal gånger fler" "Min pitbull blev biten av en tax" "Min hund är världens snällaste som aldrig gjort..." "Det är ju ägaaareeens feeel"

I kombination med att vi har en efterbliven myndighet (Länsstyrelsen) som inte ens kan ta ifrån hundar från bevisligen dåliga ägare innan saker och ting utretts i 100 år gör saken bara ännu värre.

Våra grannländer har infört förbud för dessa raser för flera år sedan. Men Sverige sover som vanligt.
Citera
2026-01-18, 15:29
Medlem
Alla dessa "hundägare" What a joke. Kanske dags att inse att det inte varken är smart eller är bra att ha hund som husdjur? Och alla jävla idioter som går runt med alla hundar på gatorna utan att riktigt ha koll, eller går/springer med ohyran utan koppel.
Citera
2026-01-18, 15:38
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Alla dessa "hundägare" What a joke. Kanske dags att inse att det inte varken är smart eller är bra att ha hund som husdjur? Och alla jävla idioter som går runt med alla hundar på gatorna utan att riktigt ha koll, eller går/springer med ohyran utan koppel.
Att blanda ihop alla hundar är självklart fel då en majoritet av de inte ens har kapacitet att allvarligt skada någon, eller en benägenhet för det. Men när en kategori hundraser står för över 70% av alla allvarliga attacker så borde det vara mer än rimligt att på ett bräde förbjuda den specifika kategorin hundar och på så sätt få bort 70+% av alla allvarliga attacker.
Citera
2026-01-18, 15:39
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Alla ni som vill förbjuda "kamphundar", hur tänkte ni er att definiera dessa eftersom så många av dem man skulle vilja ha bort är källaravel utan väldefinierad ras?
Börja med att förbjuda avel på alla raser inom pitbull och du kommer inom en generation eller två fått bort praktiskt taget alla allvarliga attacker, knappast raketfysik?
Citera
2026-01-18, 15:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Börja med att förbjuda avel på alla raser inom pitbull och du kommer inom en generation eller två fått bort praktiskt taget alla allvarliga attacker, knappast raketfysik?
Pitbull är inte en i Sverige erkänd ras så redan där får du problem.

Som redan påpekats i tråden kommer folk som vill ha en farlig hund dessutom bara skaffa andra raser som har minst lika stor kapacitet för att vara farliga. En normalt uppväxt pitbull är inte farlig för människor, däremot kan speciellt hanhundarna vara besvärliga med andra hanhundar.
Citera
2026-01-18, 17:11
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Pitbull är inte en i Sverige erkänd ras så redan där får du problem.

Som redan påpekats i tråden kommer folk som vill ha en farlig hund dessutom bara skaffa andra raser som har minst lika stor kapacitet för att vara farliga. En normalt uppväxt pitbull är inte farlig för människor, däremot kan speciellt hanhundarna vara besvärliga med andra hanhundar.
Nej det är en kategori hundar, precis som jag sa. De hundraser som ingår där är:
American Pit Bull Terrier
American Staffordshire Terrier
Staffordshire Bull Terrier
American Bully
Så då vart det klart.

Och ja, det kommer alltid finnas hundraser med kapacitet att döda, och likaså folk som skaffar hundarna enbart på grund av det, dock är inte de det som är problemet med den stora massan allvarliga och dödöliga bett ,det är "lilla smulan" som den halstattuerade singelmamman har, vars hund "aaaaldrig varit aggresiv innan"... Om du vill kan jag länka statistiken på det?
Citera
2026-01-18, 17:43
Medlem
Facades avatar
Kamphundar och barn som mördar.
Samtliga av dessa bestar har en sak gemensamt - de var alla de snällaste och mest underbara.

Det är ju störtlöjligt verkligen!
Citera
2026-01-18, 20:15
Medlem
Det finns vissa raser vi inte behöver i Sverige
Samma raser som är förbjudna i Norge och Danmark
Gör lika i Sverige med dessa raser
Rasförbud och ingen avel
Dom som är kvar.
Munkorg på vid utevistelse ALLTID
Avlivning DIREKT om hund biter människor oavsett ålder eller andra djur eller dödar människor oavsett ålder eller andra djur
Sluta med djurstallar och försök med omprogrammering av farliga hundar
Avlivning direkt om dom omhändertagits av polis eller annan myndighet
Jag ska tillägga att jag tycker detta ska gälla oavsett ras
Avlivning direkt
Senast redigerad av MichelleGreen 2026-01-18 kl. 20:17.
Citera
2026-01-19, 05:35
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Stora hål i munnen bör avlivas direkt och inte avla mer...

Stora munnen når hela babys huvudet...

Om jag ser en kamphund nära mig då jag skriker som en stucken gris tills den går bort 50 meter från mig !!!!

Avliva alla hundar med stora bett och stor munnen likt som hajen...
Har du sett en flodhäst gapa?
Deras gap är över en meter. Ser jätteäckligt ut.
Citera
2026-01-20, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Taxar är jakthundar och utöver det har de nog betydligt mer tryck i käkarna än du tror. Självklart inget i närheten av kamphundar. Men att snacka om taxar och chihuahor i samma veva blir skumt.
Sant! Hundra procent
Har många jägare i släkten, hel del har taxar. Är medveten.
Jag tog bara upp taxar för att personen jag besvarade gjorde det

Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Ja, du skriver ju bara vad jag skrev. Duktigt.
Oki, förstår absolut!
Jomen, då kan vi ju åsidosätta aggression.
Om ingen faktisk risk för liv o lem finns så är ju aggression irrelevant.
Pits har ju dessutom noll tecken egentligen på när de blir aggro i övrigt.
Från noll till inget kan de slita käken av ägare, barn eller äldre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in