Citat:
Ursprungligen postat av
Lunkan531
Ja. (Därför föredrar jag KB-företagsform. I en del fall är AB bäst.)
Ja. ALL försäljning av företagsgrejer är skattepliktigt hur gammalt och "nedlagt" det än är, oberoende av om man har F-skatt eller inte.
Om hela värdet är avskrivet blir HELA försäljningssumman skattepliktig oberoende av vad inköpssumma var och när.
Storleken på risken att åka dit är en helt annan fråga. Eventuellt kan det inte bara ses som skattebrott, men även bokföringsbrott med t o m FÄNGELSE i straffskalan...
((En kompis trodde han var smart. Iofs är han det gällande annat men inte gällande skattegrejer. Skattemyndigheterna kom på honom. Som tur var hade han gjort två brott. I första svaret nämnde jag bara det allvarligaste och skrev långt om det mindre allvarliga, efter en massa korrespondens glömde Skatteverket bort

det som kunde gett fängelse. Det slutade med att han bara behövde betala skatten och straffskatten på det jag skrivit mycket om åt honom.))
Större risk att åka fast vid svartaffärer med företag, eftersom de vill ha avdragen och då syns det på flera ställen vid försök till svartförsäljning.
Jag rekomenderar att man inte ska göra trix som inte klarar en revision

Här har du fel, ta ex jag köper en mobil för 19000kr, den hamnar under konto 5410 ett direktavdrag o förbrukingsinventarie, dvs alla vet den har en livslängd på ca 4 år sedan går den inte o sälja, jag kan antingen behålla den eller kasta den, på samma konto drar jag av alla inköp på mindre maskiner o verktyg som hamna under 29600kr ex moms samt att dessa maskiner är individuella, ex en gersåg o ett kapbord är två olika enheter, jag kan alltså köpa dessa separat, 19000kr för kapbordet och 19000kr gersåg och dessa hamnar även under konto 5410.
Som du förstår kan man inte urskilja vad jag köpt efter 7år när bokföring är slängd om det handlar om en dator för 19000kr eller en mobil eller presenningar kan man inte urskilja, enda man kan konstatera är att dessa är förbrukade o kasserade.
Beloppet 29600kr/ex moms är alltså ganska generöst då det gäller per styck, du kan alltså göra flera inköp under 29600kr/ex moms under samma år, vilket är mycket vanligt i ett start skeende o man deklarera ett underskott även om man fått ut lön. du kan ex ha tagit ett lån på din bostad med 200000kr o betala bara 450kr/månaden för detta lån eller efter ränteavdraget 310kr/månad. Det menas du får ut en massa skattefria pengar just för dessa direkta avdrag. dvs du kan ha handlat för 250000kr då beloppet är inkl moms, du lyfter momsen på 50000kr, sedan får du direkt avdrag för hela beloppet på 200000kr, dvs jag kan plocka ut vinst skattefritt på 200000kr, hade jag ex 300000kr i vinst skattar jag bara för 100000kr av dessa 200k ex moms. Dvs skatteverket har ingen lista på vad som är inköpt.
Det fina med just kunna låna upp på din bostad är att det kosta bara 310kr månad, ta ex ett mobil abonnemang kosta det per månad, men du kan dra både mobil o abonnemang på firman som en direkt kostnad o ta ränta själv just genom att du vinner på detta lån o direkta avskrivningar.