2026-03-10, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag tar mina chanser..
Du menar väl risker?
OM myndigheterna kollar är det LÄTT att hitta ditt skattefusk.
Citera
2026-03-10, 21:17
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Du menar väl risker?
OM myndigheterna kollar är det LÄTT att hitta ditt skattefusk.

Hur då?
Citera
2026-03-11, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Hur då?
Du drog väl av grejerna då du köpte dem? Då finns de ju med i bokföringen om de inte sålts i bokföringen.
Och en del kan man ju lista ut att du haft även om bokföringen är så gammal att den "slängts" för om du inte haft utrustningen hade du inte kunnat ha sådan verksamhet

Sedan är det en annan frågan hur stor/liten risken är att folk på Skattemyndigheten klarar av att tänka ut saker*, de smarta har normalt slutat och är konsulter eller skatteexperter åt privatföretag

(( *T ex har en kompis/klient råkat ut för att INGEN av en massa inblandade på Skatteverket under åren vet hur "Aktiverat arbete" fungerar i ett utvecklingsföretag fastän jag har påpekat och förklarat det för dem! De godkände deklarationerna då resultatet ÖKADE då värde av gjort utvecklingsarbete ökades i bokförringen, men de har INTE godkänt minskningen ens då värdet på det gamla utvecklingsarbetet minskade för att det blev gammalt och omodernt fastän de själva sagt under senare år att värderingen är för hög! Så de har inte betalat tillbaka en massa pengar, som han hade betalat in för mycket! ))
Citera
2026-03-11, 08:07
Medlem
Citat:
Ja. (Därför föredrar jag KB-företagsform. I en del fall är AB bäst.)
Ja. ALL försäljning av företagsgrejer är skattepliktigt hur gammalt och "nedlagt" det än är, oberoende av om man har F-skatt eller inte.
Om hela värdet är avskrivet blir HELA försäljningssumman skattepliktig oberoende av vad inköpssumma var och när.

Storleken på risken att åka dit är en helt annan fråga. Eventuellt kan det inte bara ses som skattebrott, men även bokföringsbrott med t o m FÄNGELSE i straffskalan...

((En kompis trodde han var smart. Iofs är han det gällande annat men inte gällande skattegrejer. Skattemyndigheterna kom på honom. Som tur var hade han gjort två brott. I första svaret nämnde jag bara det allvarligaste och skrev långt om det mindre allvarliga, efter en massa korrespondens glömde Skatteverket bort det som kunde gett fängelse. Det slutade med att han bara behövde betala skatten och straffskatten på det jag skrivit mycket om åt honom.))

Större risk att åka fast vid svartaffärer med företag, eftersom de vill ha avdragen och då syns det på flera ställen vid försök till svartförsäljning.
Jag rekomenderar att man inte ska göra trix som inte klarar en revision
Här har du fel, ta ex jag köper en mobil för 19000kr, den hamnar under konto 5410 ett direktavdrag o förbrukingsinventarie, dvs alla vet den har en livslängd på ca 4 år sedan går den inte o sälja, jag kan antingen behålla den eller kasta den, på samma konto drar jag av alla inköp på mindre maskiner o verktyg som hamna under 29600kr ex moms samt att dessa maskiner är individuella, ex en gersåg o ett kapbord är två olika enheter, jag kan alltså köpa dessa separat, 19000kr för kapbordet och 19000kr gersåg och dessa hamnar även under konto 5410.

Som du förstår kan man inte urskilja vad jag köpt efter 7år när bokföring är slängd om det handlar om en dator för 19000kr eller en mobil eller presenningar kan man inte urskilja, enda man kan konstatera är att dessa är förbrukade o kasserade.

Beloppet 29600kr/ex moms är alltså ganska generöst då det gäller per styck, du kan alltså göra flera inköp under 29600kr/ex moms under samma år, vilket är mycket vanligt i ett start skeende o man deklarera ett underskott även om man fått ut lön. du kan ex ha tagit ett lån på din bostad med 200000kr o betala bara 450kr/månaden för detta lån eller efter ränteavdraget 310kr/månad. Det menas du får ut en massa skattefria pengar just för dessa direkta avdrag. dvs du kan ha handlat för 250000kr då beloppet är inkl moms, du lyfter momsen på 50000kr, sedan får du direkt avdrag för hela beloppet på 200000kr, dvs jag kan plocka ut vinst skattefritt på 200000kr, hade jag ex 300000kr i vinst skattar jag bara för 100000kr av dessa 200k ex moms. Dvs skatteverket har ingen lista på vad som är inköpt.

Det fina med just kunna låna upp på din bostad är att det kosta bara 310kr månad, ta ex ett mobil abonnemang kosta det per månad, men du kan dra både mobil o abonnemang på firman som en direkt kostnad o ta ränta själv just genom att du vinner på detta lån o direkta avskrivningar.
Senast redigerad av hjorten16 2026-03-11 kl. 08:10.
Citera
2026-03-11, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Här har du fel, ta ex jag köper en mobil för 19000kr, den hamnar under konto 5410 ett direktavdrag o förbrukingsinventarie, dvs alla vet den har en livslängd på ca 4 år sedan går den inte o sälja
Du har fel - som vanligt

Du pratar om hur det SES vid användning I FÖRETAG = "ekonomisk livslängd" d v s hur länge något anses vara tillräckligt effektivt för att vara kvar i FÖRETAG
MEN de är fortfarande VÄRDA något åtminstone för PRIVAT bruk - för annars skulle ju ingen vilja ha dem...
Citera
2026-03-11, 17:49
Medlem
Citat:
Du har fel - som vanligt

Du pratar om hur det SES vid användning I FÖRETAG = "ekonomisk livslängd" d v s hur länge något anses vara tillräckligt effektivt för att vara kvar i FÖRETAG
MEN de är fortfarande VÄRDA något åtminstone för PRIVAT bruk - för annars skulle ju ingen vilja ha dem...
Det är för du inte förstår, grejer kan gå sönder, man har inga krav på behålla dessa hur än ny inköpta dom är, du kan även tappa saker o viss bara försvinner. Det är just genom detta skatteverket inte kan jaga någon, har du sedan grejer som är lite äldre dvs förbi kastad bokföring är det som sagt extremt svårt o hävda vad det är som är köpt, man kan inte bara hävda från skatteverket att det handlar om grejer man har kvar, just för dessa är avskrivna o köpta på 5410 konto. Kan ta exempel från mig själv 5410 konto drogs en kaffemaskin för 16000kr som ett direkt avdrag, denna har jag haft nu i 12 år, enda jag bytt är bryggeriet för 900kr, men den finns inte åter i någon bokföring, det går alltså inte o se om det handlar om en batterimaskin som gått sönder osv. Samt du vet personal på skatteverket har även gratis kaffe på sin arbetsplats,
Citera
2026-03-11, 22:45
Medlem
Citat:
Det är för du inte förstår, grejer kan gå sönder, man har inga krav på behålla dessa hur än ny inköpta dom är, du kan även tappa saker o viss bara försvinner. Det är just genom detta skatteverket inte kan jaga någon, har du sedan grejer som är lite äldre dvs förbi kastad bokföring är det som sagt extremt svårt o hävda vad det är som är köpt, man kan inte bara hävda från skatteverket att det handlar om grejer man har kvar, just för dessa är avskrivna o köpta på 5410 konto. Kan ta exempel från mig själv 5410 konto drogs en kaffemaskin för 16000kr som ett direkt avdrag, denna har jag haft nu i 12 år, enda jag bytt är bryggeriet för 900kr, men den finns inte åter i någon bokföring, det går alltså inte o se om det handlar om en batterimaskin som gått sönder osv. Samt du vet personal på skatteverket har även gratis kaffe på sin arbetsplats,
Hur trovärdigt att ALLA dina grejer "tappas bort/gått sönder"?

Och som jag sa finns risken - även om den är mycket liten - att ditt mygel hittas genom att Skattemyndigheterna granskar ett företag, som du sålt till, för de vill ju dra av det de betalade...
Citera
Igår, 08:09
Medlem
Citat:
Hur trovärdigt att ALLA dina grejer "tappas bort/gått sönder"?

Och som jag sa finns risken - även om den är mycket liten - att ditt mygel hittas genom att Skattemyndigheterna granskar ett företag, som du sålt till, för de vill ju dra av det de betalade...
Det handlar inte om trovärdig det handlar om att saker inte är uppmärkta och inte heller med varanns livslängd, du får sluta upp o vilseleda folk när du inte har kunskap, här svar från skatteverket med inköp under 5410, dvs under belopp 29600kr ex moms. om jag behållit varen eller inte.

Behålla varan: Det finns ingen specifik regel om exakt hur länge du fysiskt måste "behålla" varan så länge den faktiska livslängden understiger tre år. Om den går sönder eller blir värdelös tidigare är det inget problem. Om den däremot har en livslängd på mer än tre år och kostar mer än ett halvt prisbasbelopp, ska den istället aktiveras som en inventarie och skrivas av över tid (vanligtvis 5 år).
Citera
Igår, 08:15
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
...åka o se melodifestivalen live, se hockey matcher, inte lokalt utan VM, middagar, bowling, gokart osv, idéer tar tydligen aldrig slut.
Det där är exempel på saker jag gör med mina vänner, som inte kräver att jag häller pengar över dom

Med vänlig hälsning,
Anställd
Citera
Igår, 08:16
Medlem
Citat:
Det handlar inte om trovärdig det handlar om att saker inte är uppmärkta och inte heller med varanns livslängd, du får sluta upp o vilseleda folk när du inte har kunskap, här svar från skatteverket med inköp under 5410, dvs under belopp 29600kr ex moms. om jag behållit varen eller inte.

Behålla varan: Det finns ingen specifik regel om exakt hur länge du fysiskt måste "behålla" varan så länge den faktiska livslängden understiger tre år. Om den går sönder eller blir värdelös tidigare är det inget problem. Om den däremot har en livslängd på mer än tre år och kostar mer än ett halvt prisbasbelopp, ska den istället aktiveras som en inventarie och skrivas av över tid (vanligtvis 5 år).
Du fortsätter att bevisa att du inte begriper sånt här.

Det har ju inte ett dugg att göra med det du skriver om, det var ju frågan om att SÄLJA UTAN att ta upp det som en intäkt...
Citera
Igår, 08:26
Medlem
Citat:
Du fortsätter att bevisa att du inte begriper sånt här.

Det har ju inte ett dugg att göra med det du skriver om, det var ju frågan om att SÄLJA UTAN att ta upp det som en intäkt...
Tar du skillnad på ett AB och enskild firma, vid AB har du ett aktiekapital, många gånger finansierat via ex företagets inventarier osv.
För att avveckla/konkurs av ett AB krävs en dyr advokat som går igenom allt för att staten inte ska gå back på ge ett AB sina garantier att inte drabbas privat av ex en konkurs.

Dvs AB ska alltså finansieras även efter en konkurs/avveckling, men det behöver inte ett enskilt företag som till största del är finansierat via egna pengar.

Det är just här du finner skillnaden, ex hyra en lokal är på mig personligen via ett enskilt, det samma o äga ett fordon osv, men inte i ett AB.

Vad du uppvisar är att du inte förstår företags formerna skillnader.
Citera
Igår, 08:42
Medlem
Citat:
Tar du skillnad på ett AB och enskild firma, vid AB har du ett aktiekapital, många gånger finansierat via ex företagets inventarier osv.
För att avveckla/konkurs av ett AB krävs en dyr advokat som går igenom allt för att staten inte ska gå back på ge ett AB sina garantier att inte drabbas privat av ex en konkurs.

Dvs AB ska alltså finansieras även efter en konkurs/avveckling, men det behöver inte ett enskilt företag som till största del är finansierat via egna pengar.

Det är just här du finner skillnaden, ex hyra en lokal är på mig personligen via ett enskilt, det samma o äga ett fordon osv, men inte i ett AB.

Vad du uppvisar är att du inte förstår företags formerna skillnader.
Som vanligt pratar du om annat än vad det gäller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in