2026-01-17, 10:49
Avslutad
Hej,

jag behöver hitta någon form av dokumentation för löneutbetalningar ett produktionsbolag gjort som är 19 år gamla.

Var kan man hitta sånt?

Det handlar om människor som deltog i ett program som publik där någon form av ersättning bör ha utgått.

Ligger tråden fel, flytta gärna dit den hör hemma.
Senast redigerad av SmarterThanYou 2026-01-17 kl. 10:56.
Citera
2026-01-17, 11:19
Moderator
Gromguttens avatar

Kolla med føretaget/den som betalade ut lønen är väl ett bra grundtips.

Føretagsskvaller -> privatekonomi

/Mod
Citera
2026-01-17, 11:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten

Kolla med føretaget/den som betalade ut lønen är väl ett bra grundtips.

Føretagsskvaller -> privatekonomi

/Mod

Hej tack för svar. Titan television. https://www.dagensmedia.se/ljud-och-rorligt/streaming/anders-knave-titan-har-en-stolt-historia/

Det är nerlagt vad jag förstår, är det någon som vet hur man gör då?
Citera
2026-01-17, 11:44
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmarterThanYou
Hej tack för svar. Titan television. https://www.dagensmedia.se/ljud-och-rorligt/streaming/anders-knave-titan-har-en-stolt-historia/

Det är nerlagt vad jag förstår, är det någon som vet hur man gör då?

Möjligen Skatteverket.
Citera
2026-01-17, 11:59
Medlem
godboys avatar
Citat:
Hej,

jag behöver hitta någon form av dokumentation för löneutbetalningar ett produktionsbolag gjort som är 19 år gamla.

Var kan man hitta sånt?

Det handlar om människor som deltog i ett program som publik där någon form av ersättning bör ha utgått.

Sånt där är jävligt svårt att få fatt på har jag för mig. Frugan hade en för kanske sju åtta år sen som ville åt löneutbetalningar som skett i mitten på 90 talet. Det var dessutom hennes egna, men banken hon hade haft då hade inte kvar eller möjlighet att få fram det, sas det.

Företaget i fråga var också nedlagt och hon försökte också vi skatteverket men gick bet. Nu vet jag inte hur "på" hon var, för med banker, myndigheter och företag så gäller det att kunna förklara exakt vad man vill och få fatt på exakt rätt person i vissa ärenden.

Får man fråga varför du är ute efter så gamla uppgifter. Det är givetvis frivilligt att svara, men bara lite nyfiken.
Citera
2026-01-17, 12:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Sånt där är jävligt svårt att få fatt på har jag för mig. Frugan hade en för kanske sju åtta år sen som ville åt löneutbetalningar som skett i mitten på 90 talet. Det var dessutom hennes egna, men banken hon hade haft då hade inte kvar eller möjlighet att få fram det, sas det.

Företaget i fråga var också nedlagt och hon försökte också vi skatteverket men gick bet. Nu vet jag inte hur "på" hon var, för med banker, myndigheter och företag så gäller det att kunna förklara exakt vad man vill och få fatt på exakt rätt person i vissa ärenden.

Får man fråga varför du är ute efter så gamla uppgifter. Det är givetvis frivilligt att svara, men bara lite nyfiken.

Jag vet att en nämdeman och ett BO kände till varandra sen tidigare.

Det är skitsvårt, de har inte ens kvar inspelningarna från rättegången eller någonting.

I dag hade den domen varit olaglig. Jag tillhör en minoritet och det är av vikt att visa hur vi faktiskt blev behandlade när vi saknade alla former av rättigheter i Sverige.

De märkte en person för livet som hora och dömde på under 6 timmars förhandling.

Jag kommer aldrig sluta berätta om hur det var för oss för folk verkar ha glömt.

Anyways. Jag hade kontakt med BO pga vi hade väldigt starka känslor för varandra som behövde redas ut, hon tipsade om ett TV-program de båda deltagit i och sa att hon kände igen nämdemannen pga bråkade med en av hennes kompisar. Hon säger också att nämdemannen lär ha känt igen henne direkt.

Jag har inte kontakt med henne sen jag gifte mig och tiden har gått och vi lever bra liv nu, men pga omständigheter med en podd med j-vla lajkhoror drogs allting upp igen för 5 år sen.

Så nu är det som det är. Jag kör det här in i kaklet.

Kompisen var fotograf för SD-kuriren och hon vet att allt jag säger är sant.
Senast redigerad av SmarterThanYou 2026-01-17 kl. 12:17.
Citera
2026-01-17, 12:16
Medlem
godboys avatar
Citat:
Jag vet att en nämdeman och ett BO kände till varandra sen tidigare.

Det är skitsvårt, de har inte ens kvar inspelningarna från rättegången eller någonting.

I dag hade den domen varit olaglig. Jag tillhör en minoritet och det är av vikt att visa hur vi faktiskt blev behandlade när vi saknade alla former av rättigheter i Sverige.

De märkte en person för livet som hora och dömde på under 6 timmars förhandling.

Jag kommer aldrig sluta berätta om hur det var för oss för folk verkar ha glömt.
Ja okej. Jag kan kanske inte ge dig en snabb lösning på det du vill ha tag i, men skatteverket är nog hetast skulle jag säga. Är det bara 19 år sen så var det ju 2006-2007 och då var ju digitaliseringen ändå rätt igångsatt och det gör det hela lite lättare tänker jag.

Sen om du ska ha ut uppgifter om enskilda personer så underlättar det att ha ett komplett personnummer på personen i fråga. Lever de idag så kan du få fram det med t ex ratsit osv. Alltid lättare kommunicera med myndigheter om du har personnummer.

Det lär ju inte vara omöjligt att få fram tänker jag, just eftersom det inte är så länge sedan och att i princip alla använde digitala lösningar för löneuppgifter och uppgifter om anställda då. Hade det varit fråga om ytterligare tio år tillbaka så hade det varit ännu svårare.

Men som sagt, i såna här ärenden handlar det mycket om att få fatt på rätt personer och kunna tala om exakt vad man vill ha ut för uppgifter. Ju tydligare man kan vara i kommunikationen desto troligare är det att du får fatt på det du vill.
Citera
2026-01-17, 12:17
Avslutad
Citat:
Ja okej. Jag kan kanske inte ge dig en snabb lösning på det du vill ha tag i, men skatteverket är nog hetast skulle jag säga. Är det bara 19 år sen så var det ju 2006-2007 och då var ju digitaliseringen ändå rätt igångsatt och det gör det hela lite lättare tänker jag.

Sen om du ska ha ut uppgifter om enskilda personer så underlättar det att ha ett komplett personnummer på personen i fråga. Lever de idag så kan du få fram det med t ex ratsit osv. Alltid lättare kommunicera med myndigheter om du har personnummer.

Det lär ju inte vara omöjligt att få fram tänker jag, just eftersom det inte är så länge sedan och att i princip alla använde digitala lösningar för löneuppgifter och uppgifter om anställda då. Hade det varit fråga om ytterligare tio år tillbaka så hade det varit ännu svårare.

Men som sagt, i såna här ärenden handlar det mycket om att få fatt på rätt personer och kunna tala om exakt vad man vill ha ut för uppgifter. Ju tydligare man kan vara i kommunikationen desto troligare är det att du får fatt på det du vill.

jag förstår det. Jag har haft en familj att skydda men nu är alla vuxna så jag kan ta tag i det. Stort tack för tips.
Citera
2026-01-17, 12:28
Medlem
godboys avatar
Citat:
jag förstår det. Jag har haft en familj att skydda men nu är alla vuxna så jag kan ta tag i det. Stort tack för tips.

Ett tips är att inte ge upp när man får: Nej, det går inte att få fram, eller kan vi inte hitta, är att fundera vidare på om man kan förtydliga frågeställningen och ringa igen om några dagar och dessutom förhoppningsvis komma till en annan handläggare.

Något som jag lärt mig genom åren är att folk är lata av naturen och inte gör mer än de absolut måste, och om man ibland behöver tag i speciella uppgifter eller saker så måste man få kontakt med rätt person på andra sidan luren. Detta gäller i synnerhet när man har med myndigheter att göra, men även med privata större företag.

Men som sagt; Lycka till och låt dig inte nedslås av några nej på vägen. Det är sällan idé att börja tjafsa med de personer som säger nej - för då blir det en negativ stämning och de vill i det läget absolut inte göra mer minsta nödvändiga för dig. Då är det bättre att ringa på nytt och är det stora myndigheter så kommer du oftast inte till samma person igen, även om risken finns. Var alltid trevlig när du ringer, det gör ofta att man når lite längre.
Citera
2026-01-17, 12:38
Avslutad
Citat:
Ett tips är att inte ge upp när man får: Nej, det går inte att få fram, eller kan vi inte hitta, är att fundera vidare på om man kan förtydliga frågeställningen och ringa igen om några dagar och dessutom förhoppningsvis komma till en annan handläggare.

Något som jag lärt mig genom åren är att folk är lata av naturen och inte gör mer än de absolut måste, och om man ibland behöver tag i speciella uppgifter eller saker så måste man få kontakt med rätt person på andra sidan luren. Detta gäller i synnerhet när man har med myndigheter att göra, men även med privata större företag.

Men som sagt; Lycka till och låt dig inte nedslås av några nej på vägen. Det är sällan idé att börja tjafsa med de personer som säger nej - för då blir det en negativ stämning och de vill i det läget absolut inte göra mer minsta nödvändiga för dig. Då är det bättre att ringa på nytt och är det stora myndigheter så kommer du oftast inte till samma person igen, även om risken finns. Var alltid trevlig när du ringer, det gör ofta att man når lite längre.

Jag är alltid trevlig i direkta samtal men jag ska tänka på det.

Jag är väldigt otrevlig mot människor som snackar skit, i synnerhet bakom ryggen, man lär sig markera mot sånt när man är jag.

Tack för alla vänliga ord.
Citera
2026-01-17, 12:41
Medlem
Citat:
Hej,

Var kan man hitta sånt?

Det finns såvitt jag förstår inga krav på att bevara information såpass långt tillbaka i tiden som 19-20 år när det gäller löneutbetalningar.

Men, i tur och ordning kan man kontakta skatteverket eftersom de har info om löneutbetalningar via skatteverksamheten, kontakta företagets tidigare ägare eller anställda som ju av olika skäl kanske inte slängt informationen eller i sista hand kontakta någoin affärsjurist som vet hur man får åtkomst till olika arkiv.

När det är ett stort företag så är det ganska möjligt att information finns kvar, men när det gäller små och privatägda företag är det mycket slumpen om information ens existerar såhär långt i efterhand.
Citera
2026-01-17, 12:45
Medlem
godboys avatar
Citat:
Jag är alltid trevlig i direkta samtal men jag ska tänka på det.

Jag är väldigt otrevlig mot människor som snackar skit, i synnerhet bakom ryggen, man lär sig markera mot sånt när man är jag.

Tack för alla vänliga ord.
Ja, det låter bra. Lite som jag där. Just i ett fall som du beskriver så sitter man ju lite i knät på den som svarar och märker man att det är en korkad människa eller en jävligt inkompetent och lat typ, så är det ingen idé att driva det vidare med denna, utan det är bättre att få fatt på en annan.

Sen kan man ibland behöva tycka på eller sätta ner foten. Det är inget jag har några större bekymmer att göra. Men man ska veta när det värt att ta striden så att säga. Men jag tror du har rätt bra koll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in