2026-01-17, 14:04
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Jag tycker det är otydligt här vad som utgör misshandeln?

Är det att bära flickan i armen i 6-8 meter?

Är det att sätta ner flickan ”hårt” på stranden?

Är det att sätta ner flickan igen när hon ställer sig upp?

Är det att ”Barnet höll sig för huvudet och ansiktet och skyddade sig, som för ett slag”?

Känslan jag får är att poliserna inte har barn själva. Jag hade nog personligen hanterat situationen mycket mer lugnt, men har förståelse för föräldrar som kan agera såhär. Somsagt, oklart vari misshandeln består av.
Det finns dessutom många farliga situationer med vatten och barn.

Med tanke på hur lättkränkta och vilka inkonsekvensidioter folk är idag vill jag ha mer belägg innan jag tar ställning.
Citera
2026-01-17, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Vad menar du med det?

Poliser är mycket bättre vittnen än en vanlig Svensson. De är vana att vittna på rättegångar.

Jag menar precis det jag skrev.

Nej, poliser är inte ett dugg bättre som vittnen än en vanlig Svensson.
De är inte tränade på något speciellt sätt vad jag känner till när det gäller iakttagelser och minnesträning.

Poliserna i det här fallet är redan färgade av sina åsikter. Kommentarer såsom "Barnet höll sig för huvudet och ansiktet och skyddade sig, som för ett slag" visar att man har en personlig åsikt och man försöker antyda att ungen är van att få stryk.

Vanliga situationer över poliser som fångats på film visar snarare att polisen är väldigt dåligt rustade när det kommer till stresspåslag.
Som referens hänvisar jag till den kvinnliga BLM-polisen som gick ner på knä när hon blev omringad av demonstranter.

Jag hänvisar även till en poliskvinna som skrek o bad för sitt liv när en pistol riktades mot henne samt de poliser som tömde sina magasin mot Eric Torell.

Ditt påstående att poliser är vana att vittna i rättegångar ifrågasätter jag också.
Kan du hänvisa till statistik på hur många gånger en enskild polis behöver närvara vid en rättegång under dennes karriär?
För du har väl inte dragit fram ditt påstående ur röven?

Vi får se om kvinnan ifråga blir dömd och läsa om den eventuella domen senare för att få mer klarhet i vad som egentligen hände.
Citera
2026-01-17, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag menar precis det jag skrev.

Nej, poliser är inte ett dugg bättre som vittnen än en vanlig Svensson.
De är inte tränade på något speciellt sätt vad jag känner till när det gäller iakttagelser och minnesträning.

Poliserna i det här fallet är redan färgade av sina åsikter. Kommentarer såsom "Barnet höll sig för huvudet och ansiktet och skyddade sig, som för ett slag" visar att man har en personlig åsikt och man försöker antyda att ungen är van att få stryk.

Vanliga situationer över poliser som fångats på film visar snarare att polisen är väldigt dåligt rustade när det kommer till stresspåslag.
Som referens hänvisar jag till den kvinnliga BLM-polisen som gick ner på knä när hon blev omringad av demonstranter.

Jag hänvisar även till en poliskvinna som skrek o bad för sitt liv när en pistol riktades mot henne samt de poliser som tömde sina magasin mot Eric Torell.

Ditt påstående att poliser är vana att vittna i rättegångar ifrågasätter jag också.
Kan du hänvisa till statistik på hur många gånger en enskild polis behöver närvara vid en rättegång under dennes karriär?
För du har väl inte dragit fram ditt påstående ur röven?

Vi får se om kvinnan ifråga blir dömd och läsa om den eventuella domen senare för att få mer klarhet i vad som egentligen hände.

Det kan du väl räkna ut själv?
Poliser är ofta med i brottsutredningar vilket resulterar i att de blir kallade att vittna på rättegångar för att berätta om ett gripande. Domstolsverket har nog sådan statistik möjligen. Men de fattar du väl att poliser ofta är vittnen i brottsmål?

Ja vi får se vad domen landar i.
Citera
2026-01-17, 15:02
Medlem
Jag såg en pappa ta en unge i armen idag och dra ungen mot sig och bad honom hårt att sluta upp med något.

Tänkte inte att det var så konstigt. Ungar är jobbiga också och man måste säga till ibland.

Vet ej hur det var där på stranden dock.
Citera
2026-01-17, 17:01
Medlem
elidahmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Jag tycker det är otydligt här vad som utgör misshandeln?

Är det att bära flickan i armen i 6-8 meter?

Är det att sätta ner flickan ”hårt” på stranden?

Är det att sätta ner flickan igen när hon ställer sig upp?

Är det att ”Barnet höll sig för huvudet och ansiktet och skyddade sig, som för ett slag”?

Känslan jag får är att poliserna inte har barn själva. Jag hade nog personligen hanterat situationen mycket mer lugnt, men har förståelse för föräldrar som kan agera såhär. Somsagt, oklart vari misshandeln består av.

Jag kan åtminstone konstatera att lyfta upp ett barn en halvmeter upp i luften i ena armen och sen bära iväg med barnet kan orsaka rejäla skador i barnets leder. Sen har man väl gjort en samlad bedömning utifrån resterande händelseförlopp. Hade föräldrarna bara lyft barnet och övrigt inte hade hänt hade kanske inte en anmälan ens upprättats, än mindre tagits till åtal.
Citera
2026-01-17, 17:06
Avstängd
Citat:
Lämnar det en rodnad så blir det ju en ringa misshandel i alla fall.

Det tror jag inte håller. Barn får lätt rodnader då de har känsligare hud.
Citera
2026-01-17, 17:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Att barnet skyddade ansiktet tyder ju på att hon utsatts för våld förut. hoppas soc tar ungen

Nej, att skydda ansiktet/huvudet är instinktivt även hos barn.
Citera
2026-01-17, 17:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Ingen tvekan om att det är misshandel. Bara att lyfta ett barn i en arm på det sättet är fel då barn väldigt lätt bryter armen.

Snälla du. En två-åring "bryter" inte "armen" för att en förälder lyfter barnet i den.
Vet du vad benbrott betyder?
Citera
2026-01-17, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Ingen tvekan om att det är misshandel. Bara att lyfta ett barn i en arm på det sättet är fel då barn väldigt lätt bryter armen.
Ingen vettig människa sliter upp ett barn i dess ena arm och bär runt på det så. Det är en hårdhänt och fientlig handling mot en värnlös. Som minst gör det ont i kropp och själ. Varför skaffar vissa barn när de behandlar dem så illa. Hoppas flickan får komma till snälla föräldrar istället.
Senast redigerad av kringkring 2026-01-17 kl. 17:49. Anledning: Tillägg
Citera
2026-01-17, 18:01
Medlem
Rimners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Snälla du. En två-åring "bryter" inte "armen" för att en förälder lyfter barnet i den.
Vet du vad benbrott betyder?

Benen i armbågen har inte växt ihop så det kan bli ganska besvärliga skador av den typen av lyft
Citera
2026-01-17, 18:17
Medlem
RickNesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kringkring
Ingen vettig människa sliter upp ett barn i dess ena arm och bär runt på det så. Det är en hårdhänt och fientlig handling mot en värnlös. Som minst gör det ont i kropp och själ. Varför skaffar vissa barn när de behandlar dem så illa. Hoppas flickan får komma till snälla föräldrar istället.

Exakt. Det är skrämmande att se hur många i den här tråden som inte förstår problemet med att BÄRA en unge i ena armen. Det är ett helt sjukt beteende och om det verkligen är det mamman har gjort förtjänar hon en polisanmälan.

Och innan någon kommer och påstår att jag inte har barn - jag har tre ungar som jag många gånger har burit ut från affärer, restauranger mm men det skulle fan aldrig falla mig in att lyfta ungen i armen. Jävla idioti.
Citera
2026-01-17, 18:54
Avslutad
Citat:
https://www.vk.se/2026-01-17/mamma-atalas-for-misshandel-av-2-aring-pa-badstrand-anmaldes-av-ledigt-polispar-aefa3

En mamma i 40-årsåldern åtalas misstänkt för ringa misshandel av sin 2-åriga dotter. Händelsen inträffade på en badstrand i Umeå i somras och anmäldes av ett ledigt polispar.

"Mamman var förbannad och tog tag med sin högra arm, i barnets vänstra arm och lyfte upp flickan en halv meter upp och bar henne hängandes i armen ovanför huvudet och gick 6-8 steg. Mamman satte flickan rätt hårt på stranden. Barnet grät. Barnet ställde sig upp igen, och då drog mamman ner barnet i backen. Barnet höll sig för huvudet och ansiktet och skyddade sig, som för ett slag", berättade polismannen i förhör.

Någon som vet mer om detta?

"Barnet höll sig för huvudet och ansiktet och skyddade sig, som för ett slag"

Liten flicka på två år som är van att bli slagen i ansikte och huvud alltså. Det som visats upp på stranden är förstås inget mot hur det går till bakom slutna dörrar. Barnet bör omhändertas.

Mammans beteende skyddas av debattörer på Flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in