2026-01-17, 08:43
Medlem
https://www.vk.se/2026-01-17/mamma-atalas-for-misshandel-av-2-aring-pa-badstrand-anmaldes-av-ledigt-polispar-aefa3

En mamma i 40-årsåldern åtalas misstänkt för ringa misshandel av sin 2-åriga dotter. Händelsen inträffade på en badstrand i Umeå i somras och anmäldes av ett ledigt polispar.

"Mamman var förbannad och tog tag med sin högra arm, i barnets vänstra arm och lyfte upp flickan en halv meter upp och bar henne hängandes i armen ovanför huvudet och gick 6-8 steg. Mamman satte flickan rätt hårt på stranden. Barnet grät. Barnet ställde sig upp igen, och då drog mamman ner barnet i backen. Barnet höll sig för huvudet och ansiktet och skyddade sig, som för ett slag", berättade polismannen i förhör.

Någon som vet mer om detta?
Citera
2026-01-17, 08:57
Avslutad
Jag tycker det är otydligt här vad som utgör misshandeln?

Är det att bära flickan i armen i 6-8 meter?

Är det att sätta ner flickan ”hårt” på stranden?

Är det att sätta ner flickan igen när hon ställer sig upp?

Är det att ”Barnet höll sig för huvudet och ansiktet och skyddade sig, som för ett slag”?

Känslan jag får är att poliserna inte har barn själva. Jag hade nog personligen hanterat situationen mycket mer lugnt, men har förståelse för föräldrar som kan agera såhär. Somsagt, oklart vari misshandeln består av.
Citera
2026-01-17, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Jag tycker det är otydligt här vad som utgör misshandeln?

Är det att bära flickan i armen i 6-8 meter?

Är det att sätta ner flickan ”hårt” på stranden?

Är det att sätta ner flickan igen när hon ställer sig upp?

Är det att ”Barnet höll sig för huvudet och ansiktet och skyddade sig, som för ett slag”?

Känslan jag får är att poliserna inte har barn själva. Jag hade nog personligen hanterat situationen mycket mer lugnt, men har förståelse för föräldrar som kan agera såhär. Somsagt, oklart vari misshandeln består av.

Kvinnan i polisparet vittnade om att den 2-åriga flickan ska ha fått en rodnad på armen efter mammans grepp.
Citera
2026-01-17, 09:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Kvinnan i polisparet vittnade om att den 2-åriga flickan ska ha fått en rodnad på armen efter mammans grepp.
Barn kan få rodnader på armar när man lyfter dom. Oklart varför det skulle vara misshandel.
Citera
2026-01-17, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Barn kan få rodnader på armar när man lyfter dom. Oklart varför det skulle vara misshandel.

Lämnar det en rodnad så blir det ju en ringa misshandel i alla fall.
Citera
2026-01-17, 09:09
Avslutad
Citat:
Lämnar det en rodnad så blir det ju en ringa misshandel i alla fall.
Jag vet inte. Blev det blåmärken på barnet i dagar efter?
Citera
2026-01-17, 09:27
Medlem
Citat:
https://www.vk.se/2026-01-17/mamma-atalas-for-misshandel-av-2-aring-pa-badstrand-anmaldes-av-ledigt-polispar-aefa3

En mamma i 40-årsåldern åtalas misstänkt för ringa misshandel av sin 2-åriga dotter. Händelsen inträffade på en badstrand i Umeå i somras och anmäldes av ett ledigt polispar.

"Mamman var förbannad och tog tag med sin högra arm, i barnets vänstra arm och lyfte upp flickan en halv meter upp och bar henne hängandes i armen ovanför huvudet och gick 6-8 steg. Mamman satte flickan rätt hårt på stranden. Barnet grät. Barnet ställde sig upp igen, och då drog mamman ner barnet i backen. Barnet höll sig för huvudet och ansiktet och skyddade sig, som för ett slag", berättade polismannen i förhör.

Någon som vet mer om detta?
Att barnet skyddade ansiktet tyder ju på att hon utsatts för våld förut. hoppas soc tar ungen
Citera
2026-01-17, 09:28
Medlem
Lite lam diskussion när eftersom den utgår från en betalartikel och minimal med information, men visst är det ringa misshandel och poängen är väl också att detta skedde inför andra människor, speciellt även lediga poliser måste då reagera.

Ingen vet vad 2-åringen fått stå ut med innan, ingen vet vad mamman fått stå ut med innan (barnet kan ju ha någon diagnos och vara helt okontrollerbar) och ingen förutom de som läst hela artikeln vet om det bara var det som nämnts i den minimala informationen och där nämns t.ex inte om mamman skrek på barnet eller HUR hon agerade. Alla vet väl att man kan knuffas på olika sätt, allt från lekfullt (där även barnet uppfattar det som en skojig lek) till att det är både grov psykologiskt misshandel och lydnadsvåld typ.

Själv tar jag fast på att barnet försökte skydda sig, alltså har man lite känsla för vad man ser så förstår man det inte är en engångshändelse.

Jag landar isåfall i att man här ska lita på att det lediga polisparet agerade så rätt som de kan göra i den situationen och att domen om lindrig misshandel är korrekt, vilket väl förhoppningvis gör att samhället har resurser över till att hjälpa mamman och barnet innan det är försent.
Citera
2026-01-17, 09:32
Medlem
Intressant att pappan var kaxig mot poliserna.

I samband med att polisen gick fram ska pappan till den 2-åriga flickan ha sagt:

"Så du har semester, då behöver du inte lägga dig i"

Det kanske är så de uppfostrar barnen då är de bra att samhället kliver in.
Citera
2026-01-17, 11:20
Medlem
Rimners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Att barnet skyddade ansiktet tyder ju på att hon utsatts för våld förut. hoppas soc tar ungen

Ja det är nog en hel del denna stackars flicka får vara med om
Citera
2026-01-17, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn

Hur kan du dra den slutsatsen?
Dessutom bygger allting på ett uttalande från en polis som redan är färgad i sin åsikt.
Ungen kanske viftade bort en insekt, fick solen i ögonen, sand i ögonen eller att det blåste otäckt i ögonen.

Man kan få rodnad i huden genom att trycka lätt med ett finger.
Barn är dessutom sjukt känsliga.

Det kan finnas många olika förklaringar. Ja, det kan ha varit misshandel och ja det kan också ha varit något annat.
En tidningsartikel där man går efter vad två poliser har uttalat sig om är inte mycket att bygga en åsikt på.
Citera
2026-01-17, 11:45
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Trist att länka en låst artikel utan att citera allt. Verkar inte finnas några andra artiklar på nätet om den här händelsen heller.

Finns det några andra vittnen i artikeln och vad säger de i så fall? Framgår mammans utsaga i artikeln?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in