2026-01-17, 11:48
Medlem
Ingen tvekan om att det är misshandel. Bara att lyfta ett barn i en arm på det sättet är fel då barn väldigt lätt bryter armen.
Citera
2026-01-17, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Jag tycker det är otydligt här vad som utgör misshandeln?

Är det att bära flickan i armen i 6-8 meter?

Är det att sätta ner flickan ”hårt” på stranden?

Är det att sätta ner flickan igen när hon ställer sig upp?

Är det att ”Barnet höll sig för huvudet och ansiktet och skyddade sig, som för ett slag”?

Känslan jag får är att poliserna inte har barn själva. Jag hade nog personligen hanterat situationen mycket mer lugnt, men har förståelse för föräldrar som kan agera såhär. Somsagt, oklart vari misshandeln består av.

Alla de sakerna kan vara misshandel. Beror väl lite på syfte och uppsåt dock.

Citat:
5 § Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:393).
Citera
2026-01-17, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Trist att länka en låst artikel utan att citera allt. Verkar inte finnas några andra artiklar på nätet om den här händelsen heller.

Finns det några andra vittnen i artikeln och vad säger de i så fall? Framgår mammans utsaga i artikeln?

Det är inte tillåtet på flashback att citera allt.
Citera
2026-01-17, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Hur kan du dra den slutsatsen?
Dessutom bygger allting på ett uttalande från en polis som redan är färgad i sin åsikt.
Ungen kanske viftade bort en insekt, fick solen i ögonen, sand i ögonen eller att det blåste otäckt i ögonen.

Man kan få rodnad i huden genom att trycka lätt med ett finger.
Barn är dessutom sjukt känsliga.

Det kan finnas många olika förklaringar. Ja, det kan ha varit misshandel och ja det kan också ha varit något annat.
En tidningsartikel där man går efter vad två poliser har uttalat sig om är inte mycket att bygga en åsikt på.

Vad menar du med det?

Poliser är mycket bättre vittnen än en vanlig Svensson. De är vana att vittna på rättegångar.
Citera
2026-01-17, 12:06
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Det är inte tillåtet på flashback att citera allt.

Ok, men då är ju en annan idé att själv sammanfatta hela artikeln eller de delar man inte citerat. Att länka en betalartikel från en lokaltidning känns något meningslöst då inte många har tillgång. Blir många missförstånd och saker som utelämnas och skapar onödiga diskussioner om saker som kanske inte ens inträffat, sånt man kunde fått ta del av från början om en artikel i re hade varit låst eller om det finns delar citerade och resten sammanfattat. Det faller tyvärr bort för mycket information, i synnerhet när en artikel är låst och inga andra artiklar verkar finnas.
Citera
2026-01-17, 12:09
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
I alla fall... Det som framgår i TS... Det låter rätt hårt... Barnet grät av mammans agerande... Det gjorde troligtvis ont samtidigt som barnet blev rädd och dessutom trodde att mamman skulle göra något ytterligare. Vilket kan tyda på att något hänt förut. Mamman verkar inte ha någon gräns för att agera utåt på offentliga platser heller...

Sen att det blev en rodnad efter greppet bevisar ju inte mycket...
Senast redigerad av Soffpotatis1357 2026-01-17 kl. 12:13.
Citera
2026-01-17, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Ok, men då är ju en annan idé att själv sammanfatta hela artikeln eller de delar man inte citerat. Att länka en betalartikel från en lokaltidning känns något meningslöst då inte många har tillgång. Blir många missförstånd och saker som utelämnas och skapar onödiga diskussioner om saker som kanske inte ens inträffat, sånt man kunde fått ta del av från början om en artikel i re hade varit låst eller om det finns delar citerade och resten sammanfattat. Det faller tyvärr bort för mycket information, i synnerhet när en artikel är låst och inga andra artiklar verkar finnas.

Fast så är det ju med nästan alla inlägg om brott, att det är låsta artiklar.

Dessutom så tar ju inte tidningar med allt heller.
Vi får vänta och se vad domen eller fupen säger.
Citera
2026-01-17, 13:20
Medlem
Bandydrakens avatar
Är det här ett sådant fall där föräldrarna kan bli skyldiga barnet 900 000 i skadestånd, så att familjen får leva på existensminimum tills flickan fyller 18?
Citera
2026-01-17, 13:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Hur kan du dra den slutsatsen?
Dessutom bygger allting på ett uttalande från en polis som redan är färgad i sin åsikt.
Ungen kanske viftade bort en insekt, fick solen i ögonen, sand i ögonen eller att det blåste otäckt i ögonen.

Man kan få rodnad i huden genom att trycka lätt med ett finger.
Barn är dessutom sjukt känsliga.

Det kan finnas många olika förklaringar. Ja, det kan ha varit misshandel och ja det kan också ha varit något annat.
En tidningsartikel där man går efter vad två poliser har uttalat sig om är inte mycket att bygga en åsikt på.
Jag litar mer på 2 poliser än 1 WT morsa, det tror jag dom flesta gör.
Citera
2026-01-17, 13:34
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Jag litar mer på 2 poliser än 1 WT morsa, det tror jag dom flesta gör.

Hoppas de blev dömda. Vissa har klent förstånd och empati.
Citera
2026-01-17, 13:36
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandydraken
Är det här ett sådant fall där föräldrarna kan bli skyldiga barnet 900 000 i skadestånd, så att familjen får leva på existensminimum tills flickan fyller 18?

Och? Vad spelar det för roll? Ge f-n i att misshandla barn!
Citera
2026-01-17, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Att barnet skyddade ansiktet tyder ju på att hon utsatts för våld förut. hoppas soc tar ungen

Nej, det här är inte sant... hon kan agera utefter vad hon sett tidigare.. jag upplever det själv till och från, med min fru.
Hon växte upp med en våldsam far och om jag ( som aldrig nånsin varit våldsam) gör en för hastig rörelse mot henne kan hon rygga tillbaka.

Det betyder inte att hon blir misshandlad dagligen av mig, även om andra som ser det kan uppleva det så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in