2026-01-16, 21:06
Avslutad
Alltså, läkare utan erfarenhet av psykiska problem kan ha svårt att relatera tillräckligt bra

Men bör ha kommit ut på andra sidan så att säga
Citera
2026-01-16, 21:35
Medlem
Såg, som jag tror, en bra bild av det där.

Två bergsklättrare hängde längs en klippvägg,
den ena högre än den andra.
Den högre upp peppade den nedanför som också var säkrad med rep till den ovanför.

En tredje person stod högst upp och tittade ner, förbluffad och hånfull över att de två hade svårigheter.

Jag kände att jag var den där tredje personen,
att jag inte har något att bidra med när det gäller psykiska sjukdomar.
Citera
2026-01-16, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskette
Jag undrar vad ni har för teorier om att många som har psykisk sjukdom, vill efter behandling gärna själva med psykvård? Att vore det inte en självinsikt att kunna erkänna "Nej, jag som själv genomgått det är inte lämpad för tjänsten". Jag tänker på risken för återfall vid missbruk, risken att bli "triggad" som ätstörd etc.

Men jag tycker ovanligt ofta att t.ex. f.d. missbrukare tänker att de kunde platsa som personal inom LVM och att ätstörda gärna vill bli "empatiska psykiatrivårdbiträden".

Att jag jämför med förkylningsvirus. Folk börjar slarva, snyter sig och hostar utan respekt för andra, andas en medresenär på pendeln i ansiktet för att sedan dra in snor genom näsan. Att där har det ju visat sig att förkylningsvirus påverkar hjärnan, och vill att personen med virus ska smitta fler. Så det handlar inte om, som man förr trodde, att förkylda blir trötta och då "tappar det". Särskilt som det är främst nyförkylda som idkar smittsamma beteenden.

Att kan det vara samma inom psykiska sjukdomar? Att något i hjärnan gör att missbrukaren, oavsett om det gäller alkohol, narkotika eller mat, lätt anser sig vara EXPERT inom omårdet, enkom för att den genomlidit åkomman? Att den psykiska åkomman vill inte bli botad utan snarare och hellre sprida sig? Är en del psykiska åkommor virusbesläktade?

Ja, för jag har aldrig hört folk som drabbats av benbrott eller magkirurgi automatiskt anse sig vara bättre vetande, enkom för att de genomgått upplevelsen? Detsamma gäller hjärtsjuka. Att dessa kan tipsa lite, men inte drabbas de enkom därför av LUST att jobba inom det de drabbats av? Snarare kanske de går hem och känner samvete att skänka pengar till sin sjukdoms forskning.

Vad tror ni? Är vissa psykiska sjukdomar som virus?

Samt varför vill så många med genomgången psykiatrisk ohälsa jobba med det, helst strax efter att de själva blev friskförklarade?

Du menar som ALLA som jobbar på NA AA, KRIS osv är alkoholister och knarkare? Bra fråga?
Citera
2026-01-16, 21:50
Medlem
UniktAnvNamns avatar
bra fråga!

I min närhet så har uttrycket terapibarn myntats för att beskriva de stackare som växt upp med föräldrar som är terapeuter/psykologer, det är extra hemskt för pojkar som växer med såna här galningar då de tenderar att tro att allt ska gå och lösa med feminiserade samtal med djup ögonkontakt.

Har Peller tittat på porr, familjeråd och undervisning om hur fel det är? Har Pelle tjuvrökt, krishantering!

För varje lite grej som händer ska det bemötas med dessa sinnessjuka samtal om allt stup i kvarten, så det verkar finnas något i att den sjuke vill förstå sin egna sjukdom, precis som att många gamla fotbollsspelare fortsätter inom branschen som tränare/sportchef, alkisar blir beroendedeterapeuter, kriminella ger sig in i KRIS så tenderar psykfall att dras mot terapi/psykologi.

De vill väl förstå sig själva på något sätt!
Citera
2026-01-17, 14:24
Avstängd
kyrkstockens avatar
Som fd. missbrukare har man i princip bara en enda kompetens - missbruk.

Då är det inte så konstigt om man funderar över om det kan vara användbart.

Men det är inte alls säkert att bara för du varit missbrukare så är du lämplig att hjälpa andra missbrukare. De snittar lägre iq.

Däremot är det ofta så att missbruksföreningar typ hassela och liknande, så blir affärsiden alltid att vårda missbrukare med ersättning från staten.
Citera
2026-01-18, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vegoboll
Den psyksjukes sätt att "komma upp sig" (göra karriär) är att få bli den som sätter andra i spännbälte, istället för att ligga där själv

Japp redan Freire påvisade fenomenet med att revolutionären inte önskade förändring utan mest ville ta presidentens plats. Slår igenom speciellt vid missbruksproblematik: ”Jag beundrar dig hjälpare och vill bli som du” trots att personen saknar självdisciplin och mentaliseringsförmåga - egenskaper som erfordras för en djupare förståelse och inte minst utbildning inom området…
Citera
2026-01-18, 06:54
Medlem
NapoleonLaRues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskette
Jag undrar vad ni har för teorier om att många som har psykisk sjukdom, vill efter behandling gärna själva med psykvård? Att vore det inte en självinsikt att kunna erkänna "Nej, jag som själv genomgått det är inte lämpad för tjänsten". Jag tänker på risken för återfall vid missbruk, risken att bli "triggad" som ätstörd etc.

Men jag tycker ovanligt ofta att t.ex. f.d. missbrukare tänker att de kunde platsa som personal inom LVM och att ätstörda gärna vill bli "empatiska psykiatrivårdbiträden".

Att jag jämför med förkylningsvirus. Folk börjar slarva, snyter sig och hostar utan respekt för andra, andas en medresenär på pendeln i ansiktet för att sedan dra in snor genom näsan. Att där har det ju visat sig att förkylningsvirus påverkar hjärnan, och vill att personen med virus ska smitta fler. Så det handlar inte om, som man förr trodde, att förkylda blir trötta och då "tappar det". Särskilt som det är främst nyförkylda som idkar smittsamma beteenden.

Att kan det vara samma inom psykiska sjukdomar? Att något i hjärnan gör att missbrukaren, oavsett om det gäller alkohol, narkotika eller mat, lätt anser sig vara EXPERT inom omårdet, enkom för att den genomlidit åkomman? Att den psykiska åkomman vill inte bli botad utan snarare och hellre sprida sig? Är en del psykiska åkommor virusbesläktade?

Ja, för jag har aldrig hört folk som drabbats av benbrott eller magkirurgi automatiskt anse sig vara bättre vetande, enkom för att de genomgått upplevelsen? Detsamma gäller hjärtsjuka. Att dessa kan tipsa lite, men inte drabbas de enkom därför av LUST att jobba inom det de drabbats av? Snarare kanske de går hem och känner samvete att skänka pengar till sin sjukdoms forskning.

Vad tror ni? Är vissa psykiska sjukdomar som virus?

Samt varför vill så många med genomgången psykiatrisk ohälsa jobba med det, helst strax efter att de själva blev friskförklarade?
Antagligen för att denna bransch skriker efter personal och dessa tror sig vara experter på att förstå andra kan jag tänka mig. Tror det kan slå bakut och drabba patienten negativt.

Angående missbrukare är det mer försåtligt då vem annars bryr sig om denna grupp ungefär i Sverige? Begreppet "den sårade helaren" förklarar detta rätt bra.
Citera
2026-01-18, 07:00
Medlem
Hellre en fotbollstränare som har spelat fotboll.
Citera
2026-01-18, 10:47
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanochhans
Nej det är de inte och att hjälpa andra när man själv blivit frisk tycker jag är jättebra för då vet man vad man talar om.

Tänkte precis skriva detsamma men du hann före.
Citera
2026-01-18, 12:15
Medlem
Kan det inte vara så enkelt att man till sist börjar gilla det man gör: pluggar man tillräckligt mycket matte börja man till sist att gilla det.

S.k. "psyksjuka" har väl lagt ned väldigt mycket tankeverksamhet på just psykisk ohälsa. Säkert ofta flera tusen timmar. De har säkert läst en massa om det, diskuterats, och fått information om det från psykolog. När de bearbetat sådan information så länge tror jag till sist att de helt enkelt har börjat gilla att tänka på det, prata om det och börjar känna sig kompetenta på det.

Skillnaden mot en cancerpatient är att cancerpatienten inte är delaktig i botandet av sig själv. Den behöver liksom inte förstå hur kurativ cancervård fungerar rent biomekaniskt. Därför väcks liksom aldrig intresset eller lusten att för sakkunskapen. Personer med mental ohälsa är dock nödvändigt delaktiga i den kurativa vården av sig själva
Citera
2026-03-03, 21:51
Medlem
Det är säkert också "bara nonsens", som någon skrev som svar till mig att mitt första inlägg var. Men det sägs ju vara så och ÄR ju så att "psykiatripersonal är lite psyk de också". Att det finns mycket "virrpannor" som jobbar inom psyk, även läkare och frågan är om de sökte sig till jobbet för att de hade en bakgrund med psykisk åkomma? Eller blev de småningom som sitt klientel, för att onormala beteenden normaliserades?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in