Igår, 16:42
Medlem
RaskPatrasks avatar
Massproducerat bröd (Pågen, Lingongrova, Hönokaka etc.) är både äckligt, tråkigt och innehåller en massa konstiga tillsatser och annat skit. Varför köper folk detta skräp när det är så mycket godare att baka själv? Så jävla svårt och jobbigt är det inte. Ursäkter i stil med "jag orkar inte" eller "jag hinner inte" är nonsens. Du kan sitta och scrolla på din jävla telefon dagarna i ända, men att baka bröd går tydligen inte. Sluta var så jävla lat! När ni väl börjat baka eget bröd så kommer ni aldrig gå tillbaka och äta det torftiga skitbröd som finns i affären.

Här är ett recept på skitgoda hembakade baugetter som man knappt kan misslyckas med. Jag bakar dessa flera gånger i månaden. Receptet nedan är för 4 baugetter. Går utmärkt att frysa in, men är såklart godast när det är färskt

Baugetter

Du behöver -

25 g jäst
5 dl vatten
1 msk salt
3 msk olivolja
ca 12 dl vetemjöl (720 g)

Gör såhär -

Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till 37°C och häll i bunken. Rör ut jästen och tillsätt salt, olivolja och ca 11 dl mjöl, spara 1 dl till utbakning (för 4 st). Rör om så allt blandas. Man kan köra degen i bakmaskin om man vill, men jag brukar blanda degen för hand

Låt degen jäsa under bakduk ca 1 timme.

Häll ut degen på en mjölad bänk. Knåda inte degen. Dela degen i 4 delar (för 4 st) och forma avlånga baguetter och vrid dem. Lägg baguetterna på en plåt med bakplåtspapper. Pudra över lite mjöl. Låt bröden jäsa, under bakduk, i ca 30 minuter.

Sätt ugnen på 250°C.

Sätt in en ugnsform med ca 2 dl vatten i botten på ugnen. Grädda bröden i mitten av ugnen ca 15 minuter.

Låt baguetterna svalna på galler utan duk.

Klart!
Citera
Igår, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaskPatrask
Ursäkter i stil med "jag orkar inte" eller "jag hinner inte" är nonsens.
Vad bra. Då är väl diskussionen slut ungefär där.
Citera
Igår, 16:44
Medlem
Folk köper bröd eftersom de anser att det är för jobbigt att baka.

Jag håller med TS att hembakat bröd är så mycket godare än bröd från butiken varför man bör baka själv.
Citera
Igår, 16:46
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Massproducerat bröd (Pågen, Lingongrova, Hönokaka etc.) är både äckligt, tråkigt och innehåller en massa konstiga tillsatser och annat skit. Varför köper folk detta skräp när det är så mycket godare att baka själv? Så jävla svårt och jobbigt är det inte. Ursäkter i stil med "jag orkar inte" eller "jag hinner inte" är nonsens. Du kan sitta och scrolla på din jävla telefon dagarna i ända, men att baka bröd går tydligen inte. Sluta var så jävla lat! När ni väl börjat baka eget bröd så kommer ni aldrig gå tillbaka och äta det torftiga skitbröd som finns i affären.

Här är ett recept på skitgoda hembakade baugetter som man knappt kan misslyckas med. Jag bakar dessa flera gånger i månaden. Receptet nedan är för 4 baugetter. Går utmärkt att frysa in, men är såklart godast när det är färskt

Baugetter

Du behöver -

25 g jäst
5 dl vatten
1 msk salt
3 msk olivolja

Gör såhär -

Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till 37°C och häll i bunken. Rör ut jästen och tillsätt salt, olivolja och ca 11 dl mjöl, spara 1 dl till utbakning (för 4 st). Rör om så allt blandas. Man kan köra degen i bakmaskin om man vill, men jag brukar blanda degen för hand

Häll ut degen på en mjölad bänk. Knåda inte degen. Dela degen i 4 delar (för 4 st) och forma avlånga baguetter och vrid dem. Lägg baguetterna på en plåt med bakplåtspapper. Pudra över lite mjöl. Låt bröden jäsa, under bakduk, i ca 30 minuter.

Sätt ugnen på 250°C.

Sätt in en ugnsform med ca 2 dl vatten i botten på ugnen. Grädda bröden i mitten av ugnen ca 15 minuter.

Klart!

Smakar baguetterna Lingongrova eller Hönekaka? Jag fattar ingenting.
Citera
Igår, 16:47
Medlem
Citat:
Massproducerat bröd (Pågen, Lingongrova, Hönokaka etc.) är både äckligt, tråkigt och innehåller en massa konstiga tillsatser och annat skit. Varför köper folk detta skräp när det är så mycket godare att baka själv? Så jävla svårt och jobbigt är det inte. Ursäkter i stil med "jag orkar inte" eller "jag hinner inte" är nonsens.
Jag vet att ni har billig el i norra delen av landet men det har vi inte här i söder. Om du är villig att betala mina fakturor till Mälarenergi så börjar jag baka på en gång.
Citera
Igår, 16:50
Medlem
Då kan man utöka frågan till varför folk köper hämtmat, micromat eller går på restaurang. Du kan ju lika gärna laga mat själv.

Hade gärna bakat bröd om jag funnit det intressant eller valt att lägga tid på det. Nu lejer jag gärna bort det för en mindre summa pengar.
Citera
Igår, 16:51
Medlem
Jag varierar och bakar ibland själv, både kakor, bakelser och bröd. Men det är ett jobb!! Så främsta anledningen jag ändå köper i butiken är just tidsbesparingen.

Fördelen med att baka själv ser man iallafall när det gäller valet av kakor, bakelser och bröd i butiken. Som TS och många andra säger så är det inte alltid hög kvalite, färsk eller speciellt gott när man köper.

Sant är också att kostnaden är högre, men mitt främsta argument är att det ofta är färskvaror vi pratar om, speciellt vad gäller bröd. Att vara ett litet hushåll och baka massa bröd är inte hållbart. Det blir gammalt innan du hinner äta upp det.

Bakar man bara lite, ja då är det dyrt tidsmässigt. Är det roligt är det värt tiden, annars inte.
Citera
Igår, 16:53
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:

Baugetter

Du behöver -

25 g jäst
5 dl vatten
1 msk salt
3 msk olivolja

Gör såhär -

Sätt ugnen på 250°C.

Klart!
Man kan göra väldigt mycket själv som blir bättre än det massproducerade. Baka bröd, mala egen färs, stoppa egen korv, ysta ost, brygga öl, bygga möbler, sy kläder. Allt är fullt möjligt och inte ens särskilt svårt när man väl lärt sig. Ändå gör de flesta inte det. Märkligt....
Citera
Igår, 16:59
Medlem
jesussugers avatar
Citat:

Baugetter

Du behöver -

25 g jäst
5 dl vatten
1 msk salt
3 msk olivolja

Gör såhär -

Sätt ugnen på 250°C.

Klart!
Så där kan man säga om allt
Varför har du inte kycklingar hemma?
Varför har du inte grisar/kossor hemma?
Varför har du inte färska örter hemma?
Varför har du inte färsk fisk hemma?
Den enkla anledningen är för att folk kanske inte orkar eller har tid att baka jämnt
Citera
Igår, 17:00
Medlem
S.O.Stolps avatar
Hembakat bröd är bara gott i en kvart, typ när man tar ut det ur ugnen. Orka stå och böka med kladdiga slevar och skålar. Hålla på och knåda och kladda.

Nej, ge mig en färdigskivad lingongrova för 35 spänn, bakad av proffs.

Det är både vetemjöl, rågmjöl, fullkornsrågmjöl och surdeg på fullkornsråg och vete, Dessutom lingon och röda vinbär.
Citera
Igår, 17:01
Medlem
RaskPatrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Smakar baguetterna Lingongrova eller Hönekaka? Jag fattar ingenting.

Nej, det snaka6r som vanliga baugetter givetvis. Går säkert att hitta recept på hembakad Lingongrova och Hönökaka, men jag har aldrig testat
Citera
Igår, 17:08
Medlem
jakirosmothers avatar
För att jag har råd att köpa färdigt bröd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in