Massproducerat bröd (Pågen, Lingongrova, Hönokaka etc.) är både äckligt, tråkigt och innehåller en massa konstiga tillsatser och annat skit. Varför köper folk detta skräp när det är så mycket godare att baka själv? Så jävla svårt och jobbigt är det inte. Ursäkter i stil med "jag orkar inte" eller "jag hinner inte" är nonsens. Du kan sitta och scrolla på din jävla telefon dagarna i ända, men att baka bröd går tydligen inte. Sluta var så jävla lat! När ni väl börjat baka eget bröd så kommer ni aldrig gå tillbaka och äta det torftiga skitbröd som finns i affären.
Här är ett recept på skitgoda hembakade baugetter som man knappt kan misslyckas med. Jag bakar dessa flera gånger i månaden. Receptet nedan är för 4 baugetter. Går utmärkt att frysa in, men är såklart godast när det är färskt
Baugetter
Du behöver -
25 g jäst
5 dl vatten
1 msk salt
3 msk olivolja
ca 12 dl vetemjöl (720 g)
Gör såhär -
Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till 37°C och häll i bunken. Rör ut jästen och tillsätt salt, olivolja och ca 11 dl mjöl, spara 1 dl till utbakning (för 4 st). Rör om så allt blandas. Man kan köra degen i bakmaskin om man vill, men jag brukar blanda degen för hand
Låt degen jäsa under bakduk ca 1 timme.
Häll ut degen på en mjölad bänk. Knåda inte degen. Dela degen i 4 delar (för 4 st) och forma avlånga baguetter och vrid dem. Lägg baguetterna på en plåt med bakplåtspapper. Pudra över lite mjöl. Låt bröden jäsa, under bakduk, i ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 250°C.
Sätt in en ugnsform med ca 2 dl vatten i botten på ugnen. Grädda bröden i mitten av ugnen ca 15 minuter.
Låt baguetterna svalna på galler utan duk.
Klart!
Här är ett recept på skitgoda hembakade baugetter som man knappt kan misslyckas med. Jag bakar dessa flera gånger i månaden. Receptet nedan är för 4 baugetter. Går utmärkt att frysa in, men är såklart godast när det är färskt
Baugetter
Du behöver -
25 g jäst
5 dl vatten
1 msk salt
3 msk olivolja
ca 12 dl vetemjöl (720 g)
Gör såhär -
Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till 37°C och häll i bunken. Rör ut jästen och tillsätt salt, olivolja och ca 11 dl mjöl, spara 1 dl till utbakning (för 4 st). Rör om så allt blandas. Man kan köra degen i bakmaskin om man vill, men jag brukar blanda degen för hand
Låt degen jäsa under bakduk ca 1 timme.
Häll ut degen på en mjölad bänk. Knåda inte degen. Dela degen i 4 delar (för 4 st) och forma avlånga baguetter och vrid dem. Lägg baguetterna på en plåt med bakplåtspapper. Pudra över lite mjöl. Låt bröden jäsa, under bakduk, i ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 250°C.
Sätt in en ugnsform med ca 2 dl vatten i botten på ugnen. Grädda bröden i mitten av ugnen ca 15 minuter.
Låt baguetterna svalna på galler utan duk.
Klart!