2026-01-13, 17:09
Medlem
RaskPatrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Så där kan man säga om allt
Varför har du inte kycklingar hemma?
Varför har du inte grisar/kossor hemma?
Varför har du inte färska örter hemma?
Varför har du inte färsk fisk hemma?
Den enkla anledningen är för att folk kanske inte orkar eller har tid att baka jämnt
Fast det där ör ju en helt annan sak. Att ha kycklingar, grisar eller kossor hemma kan du ju knappast ha om du bor i lägenhet. Att köpa med sig mjöl, salt och jäst hem kan vem som helst göra

Att säga att man inte har tid är ju skitsnack. Lägg bort telefonen en stund eller skippa Netflix och baka istället. Attt säga att man inte orkar är ju också skitsnack och tyder bara på att man är en lat jävel.
Citera
2026-01-13, 17:10
Moderator
Allaballawallas avatar
Största anledningen är garanterat att väldigt många har helt andra prioriteringar i sina liv än vad TS har.

Att h*n skriver om saker som handlar om smak utan att ens ta med i beräkningen att det är något extremt subjektivt gör det här till en ganska haltande diskussion.

Personligen köper jag inget annat [mjukt] bröd än direkt från bageriet när jag väl köper bröd. Men då är är det mig så förunnat att jag har ett par riktigt bra surdegsbagerier inom acceptabelt avstånd.

Annars är det bara hårt bröd jag köper från affären.

Övrigt bröd köper jag inte då det mesta produceras här hemma.
Citera
2026-01-13, 17:14
Medlem
barbabushs avatar
Prismässigt är det irrationellt, butiksbröd är extremt billigt om du räknar in omkostnader: diska, städa, elåtgången, alternativkostnaden för nedlagd tid.

Smaken överdriver du lite också, allt butiksbröd är inte skit. Sen finns bagerier.

Och ditt recept är ett bröd, att pålitligt baka alltifrån vört och pumpernickel till en croissant, kräver oftast flera misslyckanden.

Provade själv och tyckte inte hembakt var lönt till vardags. Mervärdet är inte högt nog!
Citera
2026-01-13, 17:14
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Så där kan man säga om allt
Varför har du inte kycklingar hemma?
Varför har du inte grisar/kossor hemma?
Varför har du inte färska örter hemma?
Varför har du inte färsk fisk hemma?
Den enkla anledningen är för att folk kanske inte orkar eller har tid att baka jämnt

Exakt. Den korrekta frågeställningen blir därför varför man ska välja att baka bröd, istället för allt det andra som man också skulle ha kunnat gjort själv. Varför prioritera just brödet?
Citera
2026-01-13, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaskPatrask
Fast det där ör ju en helt annan sak. Att ha kycklingar, grisar eller kossor hemma kan du ju knappast ha om du bor i lägenhet. Att köpa med sig mjöl, salt och jäst hem kan vem som helst göra

Att säga att man inte har tid är ju skitsnack. Lägg bort telefonen en stund eller skippa Netflix och baka istället. Attt säga att man inte orkar är ju också skitsnack och tyder bara på att man är en lat jävel.

Helt rätt, tack för påminnelsen.
Är dock barnsligt förtjust i knäckebröd blir oftast det
Citera
2026-01-13, 17:17
Medlem
jesussugers avatar
Citat:

Vad vet du vad andra har tid till att göra? bara för att du har tid betyder inte att alla andra har tid
Den tiden du lägger på bakning lägger nån annan sin tid på saker dom tycker är betydligt viktigare än att baka
Citera
2026-01-13, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Exakt. Den korrekta frågeställningen blir därför varför man ska välja att baka bröd, istället för allt det andra som man också skulle ha kunnat gjort själv. Varför prioritera just brödet?

För att det är lite enklare för dom flesta då dom har en fungerande ugn men inte tillåtelse av myndigheterna att ha en kossa i trädgården
Citera
2026-01-13, 17:19
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
TS säger ju att dom som inte orkar ta sig tid att baka är lat
TS verkar tro att alla har samma prioritering som sig själv och att baka ska alla kunna göra annars är man lat
Citera
2026-01-13, 17:24
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Massproducerat bröd (Pågen, Lingongrova, Hönokaka etc.) är både äckligt, tråkigt och innehåller en massa konstiga tillsatser och annat skit. Varför köper folk detta skräp när det är så mycket godare att baka själv? Så jävla svårt och jobbigt är det inte. Ursäkter i stil med "jag orkar inte" eller "jag hinner inte" är nonsens. Du kan sitta och scrolla på din jävla telefon dagarna i ända, men att baka bröd går tydligen inte. Sluta var så jävla lat! När ni väl börjat baka eget bröd så kommer ni aldrig gå tillbaka och äta det torftiga skitbröd som finns i affären.

Här är ett recept på skitgoda hembakade baugetter som man knappt kan misslyckas med. Jag bakar dessa flera gånger i månaden. Receptet nedan är för 4 baugetter. Går utmärkt att frysa in, men är såklart godast när det är färskt

Baugetter

Du behöver -

25 g jäst
5 dl vatten
1 msk salt
3 msk olivolja
ca 12 dl vetemjöl (720 g)

Gör såhär -

Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till 37°C och häll i bunken. Rör ut jästen och tillsätt salt, olivolja och ca 11 dl mjöl, spara 1 dl till utbakning (för 4 st). Rör om så allt blandas. Man kan köra degen i bakmaskin om man vill, men jag brukar blanda degen för hand

Låt degen jäsa under bakduk ca 1 timme.

Häll ut degen på en mjölad bänk. Knåda inte degen. Dela degen i 4 delar (för 4 st) och forma avlånga baguetter och vrid dem. Lägg baguetterna på en plåt med bakplåtspapper. Pudra över lite mjöl. Låt bröden jäsa, under bakduk, i ca 30 minuter.

Sätt ugnen på 250°C.

Sätt in en ugnsform med ca 2 dl vatten i botten på ugnen. Grädda bröden i mitten av ugnen ca 15 minuter.

Låt baguetterna svalna på galler utan duk.

Klart!

För att dom inte tid eller ork.
För att dom har råd.

Så… Lås tråd.
Citera
2026-01-13, 17:26
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Du vet svaret själv. Dessutom slipper man disk som du glömde lägga i listan.
Citera
2026-01-13, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BabbeNigger
Jag vet att ni har billig el i norra delen av landet men det har vi inte här i söder. Om du är villig att betala mina fakturor till Mälarenergi så börjar jag baka på en gång.

En ugn drar ungefär 1,5 till 2,2kwh per timme.

Med dagens spotpris på eon som är dyrast i mellansverige och nere i sverige på 1,28kr per kwh just nu när det är vinter och massa snö så kostar det om du ska baka och ha ugnen öppen i 1timme cirka
1krona och 90 öre till cirka 2kronor och 90 öre.

Om du inte har råd att baka för att det kostar 2till 3kronor i elkostnad mitt i vintern så har du inte råd att köra bil till butiken och köpa pågens bröd för 30kr eller mer.
Senast redigerad av Blatteman 2026-01-13 kl. 17:30.
Citera
2026-01-13, 17:33
Medlem
Citat:
Du behöver -
25 g jäst
5 dl vatten
1 msk salt
3 msk olivolja
ca 12 dl vetemjöl (720 g)
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Om du inte har råd att baka för att det kostar 2till 3kronor i elkostnad mitt i vintern så har du inte råd att köra bil till butiken och köpa pågens bröd för 30kr eller mer.
Det här receptet är en jävla kolhydrat bomb, extremt ohälsosamt! Jag lägger inte ner tid på sån skit! I det här hushållet är det kött, fisk och grönsaker som konsumeras!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in