Citat:
Ursprungligen postat av
knasen7910
Tycker inte dina argument håller. Men tack för debatt.
Det kan såklart finnas skillnader på olika kulturer och hur mycket de påverkar samhället. Du kan inte alltid jämföra en tidigare utveckling med en nuvarande. Har inte skrivit att förortssvenskan i sig skulle vara en orsak till samhällskollaps eller att det kommer ersätta det du kallar för standardsvenskan. Har inte heller skrivit att språk per automatik leder till kriminalitet. Du verkar vilja dra lite egna slutsatser..
Raggarslang och det vi ser nu är ingen bra jämförelse och kulturerna skiljer sig mycket åt. Det är ganska stor skillnad på låneord som inte har en koppling till en sådan subkultur förortssvenskan är kopplad till.
Nu har vi delvis tappat kontrollen av vissa delar av samhället, och subkulturen är direkt kopplat till det. Så där tycker jag du har helt fel. Polisen är t.ex. ute i skolorna och pratar om det, och språk är involverat.
De flesta språk har utvecklats och förändrats. Det är inga nyheter direkt. Min poäng är att förortssvenskan specifikt inte är en bra utveckling. Sen kan man alltid vrida och vända på saker. Nuförtiden har många en tendens att inte vilja se skillnader mellan bra och dåligt, utan det blir en nästan en slags nihilism eller att man ska försvara varenda dåliga beteende eller utveckling med en massa ursäkter. Det är lite typiskt svenskt daltande "Det är bara ungdomar" .. "Bara lite bus" Det är delvis därför det ser ut som det gör i Sverige nu.
Du kanske tycker den här samhällsutvecklingen subkulturen är kopplad till är mysig och positiv? Verkligheten vittnar om något annat.
Ja, det låter verkligen för j*vligt, det är min åsikt och det är jag inte ensam om att tycka.
Att påverka individer genom utbildning och försöka ändra beteenden är knappast heller något nytt eller negativt om det är för det bättre. Därför ser jag bl.a. det som ett alternativ.
Okej, men det kanske beror på att du är mer ute efter en moralisk bekräftelse än att just debattera sakfrågan?
Jag tror vi pratar förbi varandra och problemet är att du utgår från ett samhälle som inte längre finns och aldrig kommer komma tillbaka, sorry!
Det är just här vi skiljer oss åt.
Du säger att du inte menar att språket orsakar samhällsproblem – men samtidigt kopplar du det gång på gång till förlorad kontroll, polisens arbete i skolor och en negativ samhällsutveckling. Då blir språket i praktiken syndabocken, även om du inte kallar det så, är det exakt vad det låter som.
Språk har alltid förändrats, och alltid har irriterat den äldre generationen. Vi talar inte samma svenska som på 50-talet, och definitivt inte som på 1800-talet. Det var inte för att folk ”daltade”, utan för att språk följer samhället, inte tvärtom. Vi lever dessutom i en globaliserad värld.
Du gör också en stor poäng av att förortssvenskan är kopplad till en viss subkultur. Det stämmer kanske även om den är betydligt mer utbredd än några få förorter runt Stockholm. Du hittar den i Falun, Piteå, Örebro också, men det betyder inte att språket är det man kan eller bör slå ner på.
När man försöker styra hur ungdomar pratar, särskilt genom skola eller politik, så får man nästan alltid motsatt effekt, håller du med om det? Det blir en markering mot vuxenvärlden, inte en lösning.
Jag försvarar inte hur det låter (jag talar inte på det sättet och det är inte hur jag identifierar mig som). Jag försvarar inte attityder eller beteenden heller. Men jag tror det är naivt att tro att man kan ”förbättra” samhället genom att försöka rensa bort ett ungdomsspråk. Det tåget har gått för länge sedan.
Vill man höja statusen för vårdad svenska så gör man det där det faktiskt spelar roll: i arbetslivet, i ansvar, i krav på vuxna sammanhang. Inte genom att låtsas att vi kan backa bandet till folkhemmet och tala om för ungdomar hur de ska låta.
Vi kan vara överens om att samhället har problem, men vi är uppenbart oense om att språket är rätt plats att börja på.