2026-01-13, 17:10
Medlem
erikp121s avatar
Om man inte hajjar svajjen att White Power snönegrer driver med blattar och övriga undergivna och / eller underlägsna folkslag när man pratar med dem på deras vis (eller typ som slicka röven blattar försöker prata glosor med en, på SFI-svenska med korrekta lexikoniska utläggningar hehe) så är man ju EB (Ebba Busch-lover).

Dio can, chutzpah och jiddrande kommer alltid att finnas. Finnarna kan även vifta med kniven? Hehe, SÄPO med Spader Dam på given - Knulla deras mammor, bre. Brattar med rattar skareva, annars tar jag biran och sänker en jävel eller två.

SkinHead - Tala svensk-arisk moral eller dra åt fanders
Citera
2026-01-13, 17:15
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Här pratar tillåmed ursvenska ungdomar förortssvenska. I Frölunda.
Jo, och det var en stor anledning till att jag flyttade därifrån innan jag och min fru skaffade barn

Fy fan för att höra sina barn prata så
Citera
2026-01-13, 18:16
Medlem
Tycker inte dina argument håller. Men tack för debatt.

Det kan såklart finnas skillnader på olika kulturer och hur mycket de påverkar samhället. Du kan inte alltid jämföra en tidigare utveckling med en nuvarande. Har inte skrivit att förortssvenskan i sig skulle vara en orsak till samhällskollaps eller att det kommer ersätta det du kallar för standardsvenskan. Har inte heller skrivit att språk per automatik leder till kriminalitet. Du verkar vilja dra lite egna slutsatser..

Raggarslang och det vi ser nu är ingen bra jämförelse och kulturerna skiljer sig mycket åt. Det är ganska stor skillnad på låneord som inte har en koppling till en sådan subkultur förortssvenskan är kopplad till.

Nu har vi delvis tappat kontrollen av vissa delar av samhället, och subkulturen är direkt kopplat till det. Så där tycker jag du har helt fel. Polisen är t.ex. ute i skolorna och pratar om det, och språk är involverat.

De flesta språk har utvecklats och förändrats. Det är inga nyheter direkt. Min poäng är att förortssvenskan specifikt inte är en bra utveckling. Sen kan man alltid vrida och vända på saker. Nuförtiden har många en tendens att inte vilja se skillnader mellan bra och dåligt, utan det blir en nästan en slags nihilism eller att man ska försvara varenda dåliga beteende eller utveckling med en massa ursäkter. Det är lite typiskt svenskt daltande "Det är bara ungdomar" .. "Bara lite bus" Det är delvis därför det ser ut som det gör i Sverige nu.

Du kanske tycker den här samhällsutvecklingen subkulturen är kopplad till är mysig och positiv? Verkligheten vittnar om något annat.

Ja, det låter verkligen för j*vligt, det är min åsikt och det är jag inte ensam om att tycka.
Att påverka individer genom utbildning och försöka ändra beteenden är knappast heller något nytt eller negativt om det är för det bättre. Därför ser jag bl.a. det som ett alternativ.

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatBastard
Det går att förstå frustrationen i ditt inlägg, men problemet är att du blandar ihop flera olika nivåer och därmed drar för långtgående slutsatser. Att en sociolekt sprider sig bland ungdomar är inte ett tecken på samhällelig kollaps eller ”naiv försiktighet”, utan ett välkänt språksociologiskt fenomen. Alla tider har haft sina ungdomsspråk som vuxenvärlden förfasat sig över. Rinkebysvenska, som du kritiserar, fyller i grunden samma funktion som arbetarklasslang, raggarslang eller ungdomsjargong gjort tidigare: den markerar grupptillhörighet, motstånd och identitet. Det betyder inte att den ersätter standardsvenskan eller att ungdomar saknar förmåga att tala korrekt svenska när situationen kräver det.

Du beskriver språket som ”en sörja” av lånord och slang, men det är i praktiken hur alla språk utvecklas. Svenskan i sig är full av lån från tyska, franska och engelska, och det som i dag uppfattas som ”ren svenska” var en gång i tiden något nytt och kritiserat. Att ett språk förändras är inte i sig ett problem. Det avgörande är om människor behärskar flera register och kan växla mellan dem. Där finns det begränsat stöd för påståendet att dagens ungdomar generellt inte kan det.

När du kopplar språket till en ”negativ subkultur” och antyder att den per automatik leder till sämre beteende blir resonemanget svagare. Språk är inte orsak till normbrott eller kriminalitet, utan ett uttryck för sociala sammanhang. Samma uttryck kan användas ironiskt, lekfullt eller performativt utan att talaren faktiskt lever enligt de värderingar du tillskriver orden. Att ungdomar säger ”wallah” på tunnelbanan är inte ett bevis på indoktrinering, utan ofta just imitation, provokation och grupplek. Det kan vara störande, ja, men det är inte samma sak som att samhället förlorar kontrollen.

Idén om att staten eller kommunerna ska ”komma åt problemet” genom språklära riskerar dessutom att skjuta helt fel. Skolan har redan i uppdrag att lära ut standardsvenska, formellt språk och anpassning efter situation. Att ytterligare politisera språkbruk riskerar snarare att göra sociolekten mer attraktiv som motståndssymbol. Ungdomar slutar inte tala på ett visst sätt för att riksdagen säger åt dem att göra det – tvärtom tenderar förbud och pekpinnar att förstärka exakt det beteende man vill bort ifrån.

När du frågar hur man höjer statusen för rikssvenskan är det egentligen där diskussionen borde ligga. Status skapas inte genom förbud utan genom förebilder, krav i vuxenvärlden och tydliga sammanhang där ett vårdat språk faktiskt ger fördelar. Arbetsliv, högre utbildning, offentliga sammanhang och medier spelar större roll än klassrumsparagrafer. Om ungdomar märker att tydlig svenska är språket för inflytande, respekt och ansvar, då kommer de också att använda den när det spelar roll.

Slutligen finns det en risk i tonen i ditt inlägg. När språkbruket beskrivs som ”för jävligt” och kopplas till skam och förlöjligande, försvårar det snarare än underlättar samtalet. Kritik kan absolut vara berättigad, men om den uppfattas som förakt snarare än omsorg om språk och samhälle, då slår den tillbaka. Vill man påverka normer måste man skilja på att ogilla ett uttryck och att förklara varför vissa språkformer behövs i vissa sammanhang.

Kort sagt: det är rimligt att försvara rikssvenskan som gemensamt samhällsspråk, men det är tveksamt att utmåla ungdomssociolekter som ett samhällshot. Språk förändras, ungdomar testar gränser och samhällets uppgift är inte att kväsa det, utan att se till att nästa generation behärskar fler språkregister än ett – inte färre.
Citera
2026-01-13, 18:26
Medlem
Det här, det stämmer verkligen! Blir rena Yoda grammatiken..Och det har även dykt upp i nyhetsartiklar och media.

Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Värre är det med influensen det har på standardsvenskan. "Bror" och "vännen" är standard bland vita högstadiekids från den lägre medelklassen, och de förstår inte varför lärarna rödmarkerar meningar som "Jag lånar av dig hundra kronor".

Det största problemet är den skrivna svenskan inte influeras lika mycket som den talade, och att de kids som har ett "blattigt" språk, har svårt att läsa skriven standardsvenska, för de förstår inte meningsbyggnaden. Det skapar en jättelik samhällsgrupp som helt saknar eget högnivåspråk, vilket bokstavligen gör det svårt för dem att utvecklas rent intellektuellt.
Citera
2026-01-13, 18:37
Medlem
Det förekommer överallt nu verkar det som. Man får helt enkelt lära sina barn att inte prata så.

Men om de plötsligt börjar slänga sig med en del förortssvenska och har ett lite förändrat beteende får man ju även kontrollera umgängeskretsen extra noga nuförtiden också. Man vill inte gärna att de ska bli rekryterade av någon gangsterfjant.

Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jo, och det var en stor anledning till att jag flyttade därifrån innan jag och min fru skaffade barn

Fy fan för att höra sina barn prata så
Citera
2026-01-13, 19:25
Medlem
barbabushs avatar
Värre med infödda svenskars usla svenska, ser det ständigt på Flashback.

Stavfel:
väll, sammarbeta, allmännhet, förens

Särskrivningar:
vänster luder, jätte-bra

Anglicismer o dyl:
Canada, disinformation, 3.5%, determinerad, armera, ignorans
(vet att de sista är ord men hur de används)

Andra vanliga våldtäkter på vårt vackra språk:
i stort sätt, stadsminister, 7:e januari, legio (som synonym till "legitim"), endå/ändå, dem/de

Blattar hör man åtminstone rappa på svenska och de väger upp med nya ord.
När svenskar förstör och urholkar sitt modersmål finns det inget förmildrande. Bland de värsta är amerikaniserade bimbos i Stockholm som slänger in engelska ord konstant.
Citera
2026-01-13, 21:10
Medlem
barbabushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Inte säger du väll "Köpt en ny TV för 12 lax"?
Du kan inte stava på lågstadienivå ("väll") och sitter och gör dig märkvärdig över dåligt språkbruk. Pinsamt självmål...

Lax kommer från "betala laxen". SAOB anger att det uttrycket fanns 1795.

Lök, lax, lakan, röding, hunka, osv, är stockholmsslang sedan generationer. Strindberg gjorde upp med sånt där larvigt poserande du kommer med för ett sekel sedan. Det var under nationalromantiken när man ville att svenskan skulle vara just svensk, t.ex. gå bort från stavningar som "öfvre", "qvist", "elegance", "påstådt" för att de kom utifrån. Samma utveckling fanns i Storbritannien, där man förespråkade inhemska ord framför franska (toilet/WC, sofa/couch, douche/shower osv.)

Det finns alltså ingen korrelation mellan "fint"/sofistikerat och korrekt/ursprungligt språk. Tvärtom är folkliga ord (bl.a. slang) de som representerar modersmålstalande och särprägel. Det var "fint folk" som förvanskade: kungar som inte var svenskar, adel som ville verka världsvana, präster som använde latin i liturgin.

Tänker man som du hade svenskan varit stendöd.
Citera
2026-01-13, 21:13
Medlem
Kan tycka att det är lite lustiga värderingar om man tycker att stavfel är värre än förortssvenska

Benägen att hålla med lite om amerikaniserade bimbos. Störande..Ofta tillhörande en annan typ av kultur. De rikas kultur. Och de blir tydligen inte färre de heller om man ska se till statistiken. Det finns väl över 500 miljardärer i Sverige om jag inte minns fel.

Citat:
Ursprungligen postat av barbabush
Värre med infödda svenskars usla svenska, ser det ständigt på Flashback.

Stavfel:
väll, sammarbeta, allmännhet, förens

Särskrivningar:
vänster luder, jätte-bra

Anglicismer o dyl:
Canada, disinformation, 3.5%, determinerad, armera, ignorans
(vet att de sista är ord men hur de används)

Andra vanliga våldtäkter på vårt vackra språk:
i stort sätt, stadsminister, 7:e januari, legio (som synonym till "legitim"), endå/ändå, dem/de

Blattar hör man åtminstone rappa på svenska och de väger upp med nya ord.
När svenskar förstör och urholkar sitt modersmål finns det inget förmildrande. Bland de värsta är amerikaniserade bimbos i Stockholm som slänger in engelska ord konstant.
Citera
2026-01-13, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Här pratar tillåmed ursvenska ungdomar förortssvenska. I Frölunda.

Var bortom på Burger King i helgen och där var en riktig arabisk farsa.
En sådan där som flytt från Danmark till Sverige av någon anledning.
Två ungar i typ 5-6 års åldern och båda pratade perfekt danska med varandra.
Detta är inte heller första gången jag råkat ut för detta.
Så hur kommer det sig att svenska invandrare bara pratar sämre och sämre, trots de numera har alla förutsättningar för att lära sig svenska och på andra sidan, så pratar de ett språk flytande som till och med merparten här tycker är snudd på omöjligt att förstå.
https://youtu.be/ykj3Kpm3O0g?si=Mb7U5mWo2GVCAgBc
Citera
2026-01-13, 22:20
Medlem
barbabushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen7910
Kan tycka att det är lite lustiga värderingar om man tycker att stavfel är värre än förortssvenska

Benägen att hålla med lite om amerikaniserade bimbos. Störande..Ofta tillhörande en annan typ av kultur. De rikas kultur. Och de blir tydligen inte färre de heller om man ska se till statistiken. Det finns väl över 500 miljardärer i Sverige om jag inte minns fel.
Beror på vad du avser. Om du gör förortssvenska till symbol för massinvandring blir det lite knäpp logik. När jag säger "tjej" eller använder arabiska siffror är det inte av uppskattning för zigenare och muhammedaner.

Av alla problem med blattar tycker jag språket är bland det mindre problematiska, där det t.o.m. finns fördelar. Det är åtminstone svenska. En babbe som sjunger på svenska, är bättre än Zara Larsson som bara använder engelska. Det är inte medgivande till att 100.000 babbar kommer hit - utan enbart sett utifrån svenskan som språk.

Som jag skrev ovan, de värsta syndarna hittar man tvärtom ofta bland "överklassen" som ser det som statusmarkör att distansera sig från svenskhet, flytta härifrån, övergå till andra språk.
Blattar rör sig i närområdet och det går inte att prata arabiska, för det finns andra invandrare också, så de tvingas använda svenska språket i längden. Att de talar ovårdat är för att de är underklass, det låter likadant i en grupp med enbart arbetarklasssvenskar: vulgärt, grammatiska fel, osv.

Jag avskyr massinvandring av många skäl. Men jag tycker svenskar som misshandlar språket, inte kan svensk historia, konsumerar enbart amerikansk kultur, osv - inte gör landet någon större förtjänst.
Citera
2026-01-13, 22:25
Medlem
barbabushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Hoppsan en lite ordpolis.
Du tycker uppenbarligen förortens missbruk av slang hör svenskan till.
Kryp du ner i ditt håla i förorten där du kommer ifrån.
Fniss, inte bli sårad nu lilla tösen. Se det som ett tillfälle att lära dig (i det här fallet lite svensk historia och hur man stavar på en 8-årings nivå).
Citera
2026-01-13, 22:29
Medlem
idiamindadas avatar
Jag känner ingen eller har aldrig träffat någon som pratar på detta sätt. Vad gör jag för fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in