2026-01-12, 21:05
Bannlyst
Hälsan går före allt, blir du grovt utbränd så blir du aldrig frisk igen.
Citera
2026-01-12, 21:36
Medlem
suspektbulles avatar
Min man brukade jobba som lärare men lämnade nyligen hela yrket för det började tära på hälsan. Hälsan går alltid före!
Citera
2026-01-12, 21:59
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlxgustaf
Jag som utbildar mig som lärare/yrkeslärare nu får lite jobbiga vibbar! Har varit ute på VFU där jag tyckte att eleverna var det minsta problemet. Däremot var lärarna på plats trötta och mest längta efter att det skulle bli fredag.

INGEN, jag menar exakt noll komma noll procent, av de som blivit lärare (eller sjuksköterska) de senaste 15 åren får inte lov att förundras över att det är stressigt, jobbigt eller annat negativt i de yrkena. Det är 100% känt att det är så. Har man valt den banan får man stå sitt kast och antingen bita ihop, förändra situationen eller byta yrke.

Att klaga på läraryrket när man är relativt ny som lärare idag är som att förundras över att det gör ont att springa in i en betongvägg.
Citera
2026-01-12, 22:30
Medlem
Det är inget fel att säga upp sig. Ta ett sabbatsår. Lägg dig och sov, kolla på serier, ta promenader, ut och res, besök syskonen osv. Sen när du har energin så är det bara att söka nya jobb.

Hos en arbetsgivare så gav jag upp efter en vecka när mitt vikariat förlängdes fast med nya arbetsuppgifter och kollegor. Mådde piss hela helgen och på måndagen så ringde jag chefen och sa att jag inte pallar komma tillbaka. Det blev ett avslut på direkten. Inge problem. Dom tyckte att det var bra att jag var ärlig mot mig själv och mot företaget. Ångesten försvann direkt efter samtalet och jag tog ett sommarlov på 12 veckor.

Efter 12 veckor så ringde företaget och frågade om jag kunde komma tillbaka. Trodde att jag hade bränt mina broar men jag hade skött mig bra på första avdelningen. Livet löser sig. Lämna in din avskedsansökan om du är trött.
Citera
2026-01-12, 22:56
Medlem
Var i ungefär samma sits. Efter två år som lärare hoppade jag av och bytte bana helt. Hade inte klarat en minut till i den miljön.
Citera
2026-01-12, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunist.spindeln
Vet inte äns var jag ska skriva. Jag är så trött...

Jag har ett heltidsjobb där jag alltid måste vara på plats och har till och med svårt att få komma loss för vårdmöten. Jag har nått en punkt där jag knappt orkar gå till jobbet alls. Går med tunga steg och kan knappt resa mig när jag sitter själv. Jag började jobba här hösten 2024 och uppmärksammade redan några månader in på jobbet för min chef att arbetsbördan är för hård men fick i svar att "jag kommer inte ihåg de första 3 åren när jag jobbade inom det här yrket". Jag har gått en jävla 4 år lång universitetsutbildning för detta men vill känner redan 1½ år in att det inte går längre. Vad ska man göra? Bara säga upp sig och hoppas att man får a-kassa? Försöka (antagligen för jäves) att få sjukskrivning?

Innan jag började jobba här var jag redan på svagare anti-dep och jag känner mer och mer att jag helst skulle vilja sova för evigt i en säng av jord.

Jag söker genuina svar på vad jag faktiskt skulle kunna göra och stöd. (Nej jag är inte svenska lärare jag vet att jag skriver bedrövligt, ni behöver inte kommentera det).

Självklart trist att du mår dåligt på grund av ditt jobb, men å andra sidan stavar du så uselt att jag faktiskt tycker det är en samhällelig vinst om du slutar med att undervisa barn. Lycka till!
Citera
2026-01-12, 23:15
Medlem
Det är inte jättesvårt bli sjukskriven. En person jag känner höll på bli utbränd. Kontakt med vårdcentral, möte efter några dagar, beskrev sina symptom (kunde inte sova, ångest, gråter på dagarna, med mer). Sen omgående sjukskriven först 2v , sen 2v ska det jobbas 25%, sen två veckor 50% och sen två veckor 75%.
Det är bra om man överdriver sina symptom lite.
Citera
2026-01-12, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Checka ut mentalt, sluta bry dig om ditt jobb, gör enbart minsta möjliga och flyt ovanpå. Antingen blir din tillvaro drägligare eller så får du sparken och slipper skiten.
Rätt tänk i ett lärar-team med kärringar och fittstim. Sedan betrakta undervisningen som om det var en distanskurs med närvaro och du är deras bästa kompis. Börja lektioner med att flyktigt berätta om vad som var aktuellt i förra lektionen och sedan vad som dagens lektion borde handla om. Rikta undervisningen mot de tio lågpresterande som inte fattar nåt och stötta bara dom duktiga i sina skrivarfrågor. På slutet kommer alla rättningar och då måste du ha krafter kvar så skruva inte upp ambitionsnivån.
Citera
2026-01-13, 00:07
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Självklart trist att du mår dåligt på grund av ditt jobb, men å andra sidan stavar du så uselt att jag faktiskt tycker det är en samhällelig vinst om du slutar med att undervisa barn. Lycka till!
Exakt. Och tydligen fattade inte ts vad utbildningen ledde till? Fanns det ingen praktik under utbildningen? Vad kom som en överraskning i lärarjobbet som du inte redan borde känt till?
Citera
2026-01-13, 00:26
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Lämna skiten, min fru lämnade skolan efter 40+ års arbete, hon sa att skolan har blivit ett jävla skit-jobb numera.
De flesta jobb känns nog skit när man hållit på i 40+ år. Kanske bäst för TS att lämna sin nuvarande arbetsplats och testa något annat utan att göra karriärbyte rakt av?
Citera
2026-01-13, 00:38
Avstängd
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
De flesta jobb känns nog skit när man hållit på i 40+ år. Kanske bäst för TS att lämna sin nuvarande arbetsplats och testa något annat utan att göra karriärbyte rakt av?

Hen kan bli precis vad hen vill!
USA:s President? Inga problem.
Nästa Eminem? Inga problem.
Hyllad skådis att få en Oscar? Inga problem.

Så allihop som går omkring med trådskaparens känslor…säg upp er och bli precis det ni vill!
Inga problem.

Eller så biter ni bara ihop och inser att jobb bara är en skitsak som man behöver för att få lön på kontot. Gör så lite som möjligt och glid igenom systemet tills det är dags för pension! Så gör de flesta andra! Det där med att förverkliga sig själv genom nån sorts karriär kan de flesta bara glömma!
Citera
2026-01-13, 03:10
Medlem
Inkommers avatar
Byt till något lugnare. Ta något inom vården tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in