2026-01-12, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunist.spindeln
Vet inte äns var jag ska skriva. Jag är så trött...

Jag har ett heltidsjobb där jag alltid måste vara på plats och har till och med svårt att få komma loss för vårdmöten. Jag har nått en punkt där jag knappt orkar gå till jobbet alls. Går med tunga steg och kan knappt resa mig när jag sitter själv. Jag började jobba här hösten 2024 och uppmärksammade redan några månader in på jobbet för min chef att arbetsbördan är för hård men fick i svar att "jag kommer inte ihåg de första 3 åren när jag jobbade inom det här yrket". Jag har gått en jävla 4 år lång universitetsutbildning för detta men vill känner redan 1½ år in att det inte går längre. Vad ska man göra? Bara säga upp sig och hoppas att man får a-kassa? Försöka (antagligen för jäves) att få sjukskrivning?

Innan jag började jobba här var jag redan på svagare anti-dep och jag känner mer och mer att jag helst skulle vilja sova för evigt i en säng av jord.

Jag söker genuina svar på vad jag faktiskt skulle kunna göra och stöd. (Nej jag är inte svenska lärare jag vet att jag skriver bedrövligt, ni behöver inte kommentera det).

Vad är det som kan vara så jobbigt med att jobba som pedagog?
Även om jag har mina misstankar så skulle det vara intressant att höra det ifrån någon som jobbar som pedagog!
Citera
2026-01-12, 19:31
Medlem
Kontakta läkare, bums.

Låter som att chefen ev inte är bra? Hur är din uppfattning om skolan/klassen du har, är den ovanligt tuff? I så fall kanske en annan skola/klass skulle funka bättre? Kan ju skilja sig mkt åt.
Jag vet många lärare som valt att gå som vikarier en period när de varit slutkörda, då har du inte samma ansvar för barn/elever, ingen dokumentation och planering osv. Eller som resurs.

Men som sagt börja med att gå till läkaren, tror inte det är något problem att bli sjukskriven en kortare period. Särskilt inte om det blir på deltid. Ett samtalsstöd vore nog också bra.

Det kan vara svintufft att jobba inom dagens dysfunktionella skola.

Citat:

Jag har ett heltidsjobb där jag alltid måste vara på plats och har till och med svårt att få komma loss för vårdmöten. Jag har nått en punkt där jag knappt orkar gå till jobbet alls. Går med tunga steg och kan knappt resa mig när jag sitter själv. Jag började jobba här hösten 2024 och uppmärksammade redan några månader in på jobbet för min chef att arbetsbördan är för hård men fick i svar att "jag kommer inte ihåg de första 3 åren när jag jobbade inom det här yrket". Jag har gått en jävla 4 år lång universitetsutbildning för detta men vill känner redan 1½ år in att det inte går längre. Vad ska man göra? Bara säga upp sig och hoppas att man får a-kassa? Försöka (antagligen för jäves) att få sjukskrivning?

Innan jag började jobba här var jag redan på svagare anti-dep och jag känner mer och mer att jag helst skulle vilja sova för evigt i en säng av jord.

Jag söker genuina svar på vad jag faktiskt skulle kunna göra och stöd. (Nej jag är inte svenska lärare jag vet att jag skriver bedrövligt, ni behöver inte kommentera det).
Citera
2026-01-12, 19:47
Medlem
InnesIs avatar
Citat:

De första åren är tuffats. För mig var det de två första åren. Men var smart. Återanvänd och gör det mycket. Gör inte onödiga planeringar. Svara inte på alla elevchattar. Du måste inte vara tillgänglig hela tiden. Stäng av när du kommer hem. Halvera antalet examinationer (de flesta gör för många). Läs inte allt som eleverna skriver (t.ex. instuderingsfrågor) bedöm när du ska bedöma. Gör examinationer som är lätta att rätta. Vissa är nöjda med lägsta betyg, fixa då e-koll som är elektroniskt självrättande (i t.ex. digiexam). Det finns massor av genvägar som inte innebär att du blir en sämre lärare, bara en mer effektiv.

Men det kan också ha att göra med arbetsplats. Sök en ny arbetsplats. Skillnader skolor emellan är stor. Elevunderlag, hur mycket man förväntas göra, stöd från chef och/eller rektor m.m.
Citera
2026-01-12, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Min syrra är lågstadielärare.
Sedan 15 år tillbaka.
På en landsbygds skola med 95 % svenska elever.
fem minuter med cykel från jobbet.
Hon gör inte många knop, oftast hemma vid kl 15
Samma läroböcker, samma övningshäften samma material som förra året.
Jobbet går på rutin.

Alla lärartjänster är inte stressiga och krävande

Nu har lärare arbetsförlagd arbetstid. Om din syrra oftast är hemma 15 så innebär det att hon arbetsvägrar.
Arbetsförlagd tid får ej brytas. Min är t.ex måndagar 15.30, tisdag 16.30, onsdag 16.30, torsdag 15.15 samt fredag 14.10.
Vad din syster sysslar med vet knappast rektorn om.
Citera
2026-01-12, 20:03
Medlem
Kontakta din vårdcentral. Mycket sannolikt att du får sjukskrivning och antidepressiva. Reflektera också över eventuella problem du haft tidigare i livet. Har du ärftlighet för psykiska sjukdomar osv. Ibland är det något bakomliggande (t.ex. ADHD, bipolär sjukdom typ 2/dystymi, hypotyreos) som gör att man är extra sårbar för stress och utmattning. Då kvittar det om du gör som alla andra gjort och kämpar dig igenom, för det kommer inte funka för dig. Du behöver i så fall medicinsk behandling för att klara det.
Citera
2026-01-12, 20:04
Medlem
buckeyes avatar
Välkommen till vuxenlivet. Om någon lovat dig att det skulle vara lätt var det en lögn.
Du har 2 alternativ: byt jobb eller bit ihop. Kanske ett tredje: förändra din nuvarande situation inifrån, om du tror att det går, och priset inte är för högt.
Upplever du samma problem på nästa arbetsplats, och nästa efter det, betyder det förmodligen att det är DU som måste kalibrera om din attityd och tolerans för att klara vuxenlivet. Låter kanske hårt och osympatiskt, men se det istället som uppmuntran att växa och skapa det liv du vill ha. Lycka till!
Citera
2026-01-12, 20:23
Avstängd
Citat:

Säg up dig, börja jobba gratis för socbidrag.
Citera
2026-01-12, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Soc kollar de tre senaste månadernas inkomst. Allt som är över bidragsnormen ska först räknas av. Så, nej, det tror jag inte.

Ja 3 mån bakåt så spara så du klarar dig den tiden. El timjobba.
Citera
2026-01-12, 20:35
Medlem
Karlxgustafs avatar
Jag som utbildar mig som lärare/yrkeslärare nu får lite jobbiga vibbar! Har varit ute på VFU där jag tyckte att eleverna var det minsta problemet. Däremot var lärarna på plats trötta och mest längta efter att det skulle bli fredag.
Citera
2026-01-12, 20:40
Medlem
Gå till vårdcentralen och se till att få träffa en läkare och ta blodprov på sköldkörtel, ferritin, B12 mfl och uteslut att det är något fysiskt fel.
Se om du kan få sjukskrivning en period, och samtalskontakt via kurator t ex.

Sen fundera över alternativ utbildning, tulltjänsteinspektör är betald utbildning t ex:
https://www.tullverket.se/jobbahososs/attjobbapatullverket/jobbahososs/jobbasomtullinspektor/kravforansokantilltullaspirant.4.10448d116681449ba d9f.html
Citera
2026-01-12, 20:44
Medlem
ollepolle90s avatar
Jobbar du som låg- eller mellanstadielärare?

Om inte, kolla efter jobb där du kan arbeta som distanslärare, tex NTI skolan
Citera
2026-01-12, 20:45
Medlem
hashs avatar
Lämna skiten, min fru lämnade skolan efter 40+ års arbete, hon sa att skolan har blivit ett jävla skit-jobb numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in