Citat:
Ursprungligen postat av
Yukno
1. Är det värt att gå in med mer i kontantinsats för att komma under 70% belåningsgrad så att månadskostnaden för oss blir mindre om man har möjlighet till det?
Beror på, om du lever precis på marginalen så underlättar det med 1% amortering istället för 2% men å andra sidan så betalar du tillbaka amorteringen till dig själv så att amortera så lite som möjligt har ju den nackdelen istället.
Citat:
Ursprungligen postat av
Yukno
2. Om jag har X mycket i kapital just nu totalt, är det orimligt att lägga in så mycket som gör att jag har runt 400 000 kvar? Det känns som mycket pengar men samtidigt så är boende en stor del i livet och första lägenheten med tjejen ihop. Har ingen aning hur mycket andra ser till att minst ha kvar efter ett köp.
Satsar du stort på boendet så kan du ju å andra sidan bo där länge och slipper då kostnader för flytt (vilket brukar bli dyrt), sedan minskar du ju också risken att bostadspriserna sticker iväg snabbare än din lön / andra investeringar ökar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Yukno
3. Om vi försöker köpa lägenhet just nu och väntar på den rätta för oss, är det klokt att pausa sparandet av pengar in på Avanza nu(då jag kommer behöva ta ut lite pengar därifrån vid lägenhetsköp)? Eller hade ni fortsätt att pumpa in i Avanza varje månad?
Alltid bra att köpa boende först. Sedan när du bor så har du ju indirekt köpt dig lägre boendekostnader och kan då spara ännu mer. Vid <70% belåningsgrad så är det som sagt 1% amortering och då möjliggörs mer sparande på Avanza.