2026-01-11, 21:06
Medlem
Hej,

Har några frågor inför att man ska köpa sin första lägenhet ihop med tjejen.

1. Är det värt att gå in med mer i kontantinsats för att komma under 70% belåningsgrad så att månadskostnaden för oss blir mindre om man har möjlighet till det?
2. Om jag har X mycket i kapital just nu totalt, är det orimligt att lägga in så mycket som gör att jag har runt 400 000 kvar? Det känns som mycket pengar men samtidigt så är boende en stor del i livet och första lägenheten med tjejen ihop. Har ingen aning hur mycket andra ser till att minst ha kvar efter ett köp.
3. Om vi försöker köpa lägenhet just nu och väntar på den rätta för oss, är det klokt att pausa sparandet av pengar in på Avanza nu(då jag kommer behöva ta ut lite pengar därifrån vid lägenhetsköp)? Eller hade ni fortsätt att pumpa in i Avanza varje månad?

Hoppas ni har lite råd att ge mig eller era synpunkter på det!
Citera
2026-01-11, 21:10
Medlem
Är det enbart du som ska finansiera köpet / kontantinsats?
Citera
2026-01-11, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Hej,

1. Är det värt att gå in med mer i kontantinsats för att komma under 70% belåningsgrad så att månadskostnaden för oss blir mindre om man har möjlighet till det?
2. Om jag har X mycket i kapital just nu totalt, är det orimligt att lägga in så mycket som gör att jag har runt 400 000 kvar? Det känns som mycket pengar men samtidigt så är boende en stor del i livet och första lägenheten med tjejen ihop. Har ingen aning hur mycket andra ser till att minst ha kvar efter ett köp.
3. Om vi försöker köpa lägenhet just nu och väntar på den rätta för oss, är det klokt att pausa sparandet av pengar in på Avanza nu(då jag kommer behöva ta ut lite pengar därifrån vid lägenhetsköp)? Eller hade ni fortsätt att pumpa in i Avanza varje månad?

Stoppa in så mycket du bara kan, plötsligt stiger räntan. Ha kvar och ha kvar, lägenheten är ett sätt att investera dina pengar precis som Avanza. Få ner belåningen under 50% så du slipper tvångs amortera.
Citera
2026-01-11, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Är det enbart du som ska finansiera köpet / kontantinsats?

Nej men jag går in med mer i kapital än tjejen.

Citat:
Ursprungligen postat av M--M--X
Stoppa in så mycket du bara kan, plötsligt stiger räntan. Ha kvar och ha kvar, lägenheten är ett sätt att investera dina pengar precis som Avanza. Få ner belåningen under 50% så du slipper tvångs amortera.

Hur mycket tänker du att man ska ha kvar på sitt konto? Känns väldigt lite och bara ha 100k kvar t.ex men det kanske är det folk gör? Känns lite för mig men kanske vanligare än man tror att folk bara har kvar så mycket efter ha köpt lägenhet.
Citera
2026-01-11, 21:31
Medlem
Citat:
Hej,

1-2-3 =ja.

Om du är såpass duktig på att spara ihop pengar, så kommer du spara mkt efter att du köpt lägenheten oxå.

Jag hade tagit lån på så lång sikt som möjligt, men med möjlighet att betala av det när som, och sen sparat pengar och tryckt in en extra stor betalning per år.
Citera
2026-01-11, 21:55
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Hej,

1. Jag skulle själv maximera lånet och har resterande pengar på börsen. Detta givet att jag faktiskt inte rör pengarna och fortsättar månadsspara på börsen. Är du en person som vet med dig att själv att du inte klarar av det är det bättre att "spara i bostaden" i stället.

2. 400 000 kr är helt okej. Beroende på din ålder och hur länge du tänker fortsätta spara på börsen kan de bli en rejäl hacka. Sparar du 5 000 kr/mån med ett startkapital på 400 000 kr under 30 år har du närmare 9 mkr lagom till pensionen. Se kalkylator.

3. Pengar du ska ha till en kontantinsats ska inte vara på börsen.
Citera
2026-01-11, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
1. Jag skulle själv maximera lånet och har resterande pengar på börsen. Detta givet att jag faktiskt inte rör pengarna och fortsättar månadsspara på börsen. Är du en person som vet med dig att själv att du inte klarar av det är det bättre att "spara i bostaden" i stället.

2. 400 000 kr är helt okej. Beroende på din ålder och hur länge du tänker fortsätta spara på börsen kan de bli en rejäl hacka. Sparar du 5 000 kr/mån med ett startkapital på 400 000 kr under 30 år har du närmare 9 mkr lagom till pensionen. Se kalkylator.

3. Pengar du ska ha till en kontantinsats ska inte vara på börsen.

Varför tycker du att man ska maximera lånet? Det är inte jättebra ränta just nu vilket gör att det blir en hög räntekostnad.

Jag skulle såklart låta pengarna som åker in på börsen vara just där och inte röra dem, då jag brukar ha ett månadssparande varje månad.
Citera
2026-01-11, 22:38
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Varför tycker du att man ska maximera lånet? Det är inte jättebra ränta just nu vilket gör att det blir en hög räntekostnad.

Jag skulle såklart låta pengarna som åker in på börsen vara just där och inte röra dem, då jag brukar ha ett månadssparande varje månad.
Därför pengar gör mer nytta på börsen än att vara låsta i bostaden.
Citera
2026-01-11, 22:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Vad pratar vi för summor, är det en lägenhet för en eller tio miljoner?
Hur mycke du behöver i buffert är beroende på vilken typ av liv du lever och givetvis vilket skick lägenheten är i. Är den helrenoverad så behöver du inte massa buffert för detta men är det ett renoveringsobjekt så kan det försvinna mängder med pengar.
Räntorna nu är nog så låga vi kommer ha närmaste åren då nästa steg gissningsvis blir en höjning. Kan du lägga in mer än hälften så slipper du amortera och det är rätt skönt men samtidigt är det inte fel att göra det ändå om man har pengar över.
Citera
2026-01-12, 06:53
Medlem
Jag tycker det är avigt att se bostadsköp som investering om huvudsyftet är att bo där och inte att tjäna pengar.

Det är i mitt tycke lika mycket vansinne att lägga in precis allt i en bostad som att köpa en så pass dyr att man får ont i magen om man står utan arbete ett tag. Jag ser min "buffert" som fuck-off-kapital. Vill ha tillräckligt som inte är bundet för att kunna välja att gå från mitt jobb samma dag om jag vill och i värsta fall klara mig utan ett tag. Personlig ekonomisk frihet är viktigt.

Har du samlat ihop så pass mycket pengar idag så kommer du säkert kunna göra samma sak framöver. Tar du högre lån skulle jag se till att ha kortare bindningstid på lånet så det går att betala av större summa senare, ta ett högre lån, och investera de pengarna på ett sätt som har högre potential för avkastning.

3. Många säger "pengar till bostad har inte på börsen att göra". Felaktigt tänkt i mitt tycke. Det handlar om din syn på risktagande; är du beredd att riskera att börsen tappar i värde och du måste vänta ett tag till med att köpa så kör på. Vi har en rätt galloperande inflation, oavsett vad Riksbanken säger, så risken är att fastighetspriserna fortsätter uppåt och pengarna du har på kontot kommer sannolikt tappa i värde under tiden.
Senast redigerad av parseaus 2026-01-12 kl. 06:58.
Citera
2026-01-12, 08:50
Medlem
Citat:
Hej,

Du får nog ge oss lite siffor. Det handlar till stor del om hur dyr lägenheten är och vad du har för månadskostnad. Vad blir skillnanden mellan 69 och 71%?

Jag har köpt och sålt ett par st och i början pumpade jag in allt jag hade även om amorteringsgraden nu inte gjorde någon skillnad. Tex från 65 till 55%. Det är samma amortering. De extra säg 200 000 kr som jag la in gjorde några hundralappar i månaden. Det sista boendet här nu har jag inte lagt in mer än jag behöver. Amorterar 1% och vet att jag säkerligen inte kommer hamna under 50% i belåningsgrad utan ligger strax över. Men det spelar ingen roll. De andra pengarna läggs in på annat håll istället. Jag amorterar runt 1000 lappen i månaden. Det är inte värt för mig att lägga in massa pengar för att få bort den då den inte gör någon skillnad i min ekonomi.

Så i min bok så handlar det bara om vad det i slutändan gör för skillnad i er månadskostnad.
Citera
2026-01-12, 10:27
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Beror på, om du lever precis på marginalen så underlättar det med 1% amortering istället för 2% men å andra sidan så betalar du tillbaka amorteringen till dig själv så att amortera så lite som möjligt har ju den nackdelen istället.

Citat:

Satsar du stort på boendet så kan du ju å andra sidan bo där länge och slipper då kostnader för flytt (vilket brukar bli dyrt), sedan minskar du ju också risken att bostadspriserna sticker iväg snabbare än din lön / andra investeringar ökar.

Citat:

Alltid bra att köpa boende först. Sedan när du bor så har du ju indirekt köpt dig lägre boendekostnader och kan då spara ännu mer. Vid <70% belåningsgrad så är det som sagt 1% amortering och då möjliggörs mer sparande på Avanza.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in