Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Vad pratar vi för summor, är det en lägenhet för en eller tio miljoner?
Hur mycke du behöver i buffert är beroende på vilken typ av liv du lever och givetvis vilket skick lägenheten är i. Är den helrenoverad så behöver du inte massa buffert för detta men är det ett renoveringsobjekt så kan det försvinna mängder med pengar.
Räntorna nu är nog så låga vi kommer ha närmaste åren då nästa steg gissningsvis blir en höjning. Kan du lägga in mer än hälften så slipper du amortera och det är rätt skönt men samtidigt är det inte fel att göra det ändå om man har pengar över.
Citat:
Ursprungligen postat av
Minkapten
Du får nog ge oss lite siffor. Det handlar till stor del om hur dyr lägenheten är och vad du har för månadskostnad. Vad blir skillnanden mellan 69 och 71%?
Jag har köpt och sålt ett par st och i början pumpade jag in allt jag hade även om amorteringsgraden nu inte gjorde någon skillnad. Tex från 65 till 55%. Det är samma amortering. De extra säg 200 000 kr som jag la in gjorde några hundralappar i månaden. Det sista boendet här nu har jag inte lagt in mer än jag behöver. Amorterar 1% och vet att jag säkerligen inte kommer hamna under 50% i belåningsgrad utan ligger strax över. Men det spelar ingen roll. De andra pengarna läggs in på annat håll istället. Jag amorterar runt 1000 lappen i månaden. Det är inte värt för mig att lägga in massa pengar för att få bort den då den inte gör någon skillnad i min ekonomi.
Så i min bok så handlar det bara om vad det i slutändan gör för skillnad i er månadskostnad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pontiac-Garage
Beror på, om du lever precis på marginalen så underlättar det med 1% amortering istället för 2% men å andra sidan så betalar du tillbaka amorteringen till dig själv så att amortera så lite som möjligt har ju den nackdelen istället.
Satsar du stort på boendet så kan du ju å andra sidan bo där länge och slipper då kostnader för flytt (vilket brukar bli dyrt), sedan minskar du ju också risken att bostadspriserna sticker iväg snabbare än din lön / andra investeringar ökar.
Alltid bra att köpa boende först. Sedan när du bor så har du ju indirekt köpt dig lägre boendekostnader och kan då spara ännu mer. Vid <70% belåningsgrad så är det som sagt 1% amortering och då möjliggörs mer sparande på Avanza.
Citerar alla tre såhär istället. Lägenheten vi kommer köpa kommer nog kosta mellan 7 till 8 miljoner. Om vi amorterar 1% så skulle jag betala i månaden 12k för lägenheten och tjejen 8k. Då går vi in med 2 250 000 i kontantinsats. Detta är dock räknat på 2.63% i ränta som den rörliga ligger på nu enligt SEB.
Sen skulle vi såklart kunna amortera mer första året innan man kanske vill skaffa barn och amortera mindre, eller?
Sen amorterar vi 1% och får ner månadskostnaden så kan man dessutom lägga in mer på Avanza för att bygga upp det lite igen efter att jag sålt av hälften där kanske.