2026-01-11, 18:38
Medlem
pyroclasms avatar
2:a tillägget till konstitutionen i USA ger medborgare rätt att bära vapen. Detta för att de skall kunna försvara sig emot en auktoritär stat som tar ifrån invånare deras borna rättigheter. Det håller ju på att ske nu. Ändå verkar de som vurmar mest för vapnen vara de som oxå är mest intresserade av att stötta nyfaschismen?

Ser någon på detta på samma sätt som jag? Finns det ett reellt väpnat motstånd mot Nationalguard, ICE och andra diffusa specialtrupper som nu härjar i USA? Det är ju för att stävja sådant som tillägget gjordes. Rätta mig om jag har fel.
Citera
2026-01-11, 18:49
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Det är för att ge en illusion av att den genomsnittlige amerikanen har någon slags makt fortfarande.
Citera
2026-01-11, 19:10
Medlem
Umarells avatar
Det finns en massa motiveringar, men motivet är att amerikaner gillar att skjuta.
Citera
2026-01-11, 19:55
Moderator
tobess avatar
Förstår inte riktigt din argumentation.

Tycker du att de som är för andra tillägget ska sluta vara det, för att dom håller med om samhällsförändringarna?

eller,

Tycker du att de som är för andra tillägget ska ta till vapen, trots att dom håller med om samhällsförändringarna?

I vilket fall som helst så är det fortfarande väldigt olagligt att ta till vapen och skjuta andra, i synnerhet federala agenter. Om någon dödar en federal agent ligger dödsstraff på straffskalan helt oavsett i vilken delstat det sker.

Sist men inte minst så gäller förstås detta mest av allt:

Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Det är för att ge en illusion av att den genomsnittlige amerikanen har någon slags makt fortfarande.

Helt oavsett hur många civilpersoner som gaddar ihop sig med handeldvapen har dom ingen som helst chans att vinna mot USAs samlade militära kapacitet, så det är i slutändan bara en illusion. Det kanske fungerade på den tiden då tillägget kom till, men civilpersoner kan förstås inte störta en regering med tillgång till stridsvagnar, stridsflyg, attackhelikoptrar o.s.v. o.s.v.
Citera
2026-01-11, 20:03
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Varför vurmar USA så för 2:nd amendment?
Pga lobbygrupper som National Rifle Association.
Ibland sägs det att NRA är den mäktigaste icke vinstinriktade organisationen i USA.
Den beskriver sig själv som den äldsta och största organisationen för medborgarrätt i USA
https://sv.wikipedia.org/wiki/National_Rifle_Association_of_America

NRA påstår sig värna om individens rättigheter, men NRA värnar snarare om amerikanska handeldvapenföretag, som inte skulle kunna tjäna lika mycket pengar utan den kommersiella marknaden, om de bara kunde sälja till myndigheter o.dyl.
Citera
2026-01-11, 20:25
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Förstår inte riktigt din argumentation.

Tycker du att de som är för andra tillägget ska sluta vara det, för att dom håller med om samhällsförändringarna?

eller,

Tycker du att de som är för andra tillägget ska ta till vapen, trots att dom håller med om samhällsförändringarna?

I vilket fall som helst så är det fortfarande väldigt olagligt att ta till vapen och skjuta andra, i synnerhet federala agenter. Om någon dödar en federal agent ligger dödsstraff på straffskalan helt oavsett i vilken delstat det sker.

/cut/

Min personliga inställning är att det är pur idioti att låta folk beväpna sig på det sättet man gjort i USA, jag tycker dessutom att det är infantilt att vapenrunka som Amerikaner i många fall gör. MEN: om man nu skall ha en sådan rättighet, ja då tycker jag att förespråkare av den oxå skall använda den när nöden kräver.
- På det sätt som de låter oss veta att de skulle agera om någon tog deras rättighet ifrån dem.
Citera
2026-01-11, 20:30
Medlem
Apologs avatar
Citat:
Min personliga inställning är att det är pur idioti att låta folk beväpna sig på det sättet man gjort i USA, jag tycker dessutom att det är infantilt att vapenrunka som Amerikaner i många fall gör. MEN: om man nu skall ha en sådan rättighet, ja då tycker jag att förespråkare av den oxå skall använda den när nöden kräver.
- På det sätt som de låter oss veta att de skulle agera om någon tog deras rättighet ifrån dem.
Ja, de kan ju bara kolla på hur det är i Kanada som har mer balanserade vapenlagar.
Citera
2026-01-11, 20:32
Medlem
Citat:
2:a tillägget till konstitutionen i USA ger medborgare rätt att bära vapen. Detta för att de skall kunna försvara sig emot en auktoritär stat som tar ifrån invånare deras borna rättigheter. Det håller ju på att ske nu. Ändå verkar de som vurmar mest för vapnen vara de som oxå är mest intresserade av att stötta nyfaschismen?

Ser någon på detta på samma sätt som jag? Finns det ett reellt väpnat motstånd mot Nationalguard, ICE och andra diffusa specialtrupper som nu härjar i USA? Det är ju för att stävja sådant som tillägget gjordes. Rätta mig om jag har fel.

Helt riktigt.

Men amerikaner verkar numera mest vilja ha vapen för att kunna döda barn på skolor.

Det är något mentalt sjukt med amerikaner. Svårt att sätta fingret på.
Citera
2026-01-11, 22:32
Moderator
tobess avatar
Citat:

Men vad menar du? Du konstaterar ju själv att dom som har flest vapen inte har något problem med vad som händer? Ska dom ta till vapen för att dom gillar det som händer?

Och som nästa steg, hur skulle det se ut om varje gång någon är missnöjd med ett beslut drog ut med vapen på gatorna. Det är förvisso ett beprövat koncept, men då snackar vi länder i tredje världen.

Det är väl självklart att man inte kan göra väpnat motstånd mot allt. Om någon kommer till makten som säger att de tänker ta alla vapen från alla medborgare i USA är jag rätt säker på att det kommer att ske. Om någon skulle invadera landet skulle de säkert göra motstånd, o.s.v.

I övrigt är det ju lite den långsamt kokande grodan-syndromet. Hade du haft en tidsmaskin och kunnat för folk från några decennier bakåt till nutiden är det nog mycket möjligt att dom gått man ur huse.
Citera
2026-01-12, 01:30
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:

Om en neger bryter sig in i din bostad och bosätter sig i ditt gästrum, och du slänger ut negern, betyder det att du är en fascist?
Citera
2026-01-12, 01:34
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Finns det ett reellt väpnat motstånd mot Nationalguard, ICE och andra diffusa specialtrupper som nu härjar i USA? Det är ju för att stävja sådant som tillägget gjordes. Rätta mig om jag har fel.
Vapen för att skydda den fria staten (den ursprungliga kollektiva funktionen) är idag mest ett svepskäl för de som vill vill bruka våld med vapen för att skydda sig och hemmet (individuell rätt).
Men båda tolkningarna existerar samtidigt, men den senare dominerar i USA idag.
Citera
2026-01-12, 02:37
Medlem
Japhys avatar
Citat:

De flesta vill ha rätt att ha vapen i syfte att skydda sig från kriminella, av vilka många är illegala invandrare och nerknarkade missbrukare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in