2026-01-10, 22:38
Medlem
S1G1N4s avatar
Vad tycker ni om Södermalm egentligen? Gillar ni det eller hatar ni det? Känns som området delar folk rätt hårt. Nyfiken på vad folk här tycker.
Citera
2026-01-10, 22:44
Medlem
Det är den trevligaste stadsdelen innanför tullarna helt klart, delvis för att en stor del av min ungdom utspelade sig där. Men majoriteten av personerna som bor på söder kan dra åt helvete. Skitmänniskor med piercad septum och kommunistlugg
Citera
2026-01-10, 22:46
Medlem
Testoguy666s avatar
Sjukt sunkigt, vid promenad. Helt ok utsikt.
Citera
2026-01-10, 22:52
Medlem
Väldigt sunkigt och skitigt. Mycket pundare, miljöpartister och kulturarbetare.

Absolut det sista stället jag hade valt att bo i innanför tullarna.
Citera
2026-01-10, 23:19
Medlem
Onanikrems avatar
Trevligt område att besöka (jag bor inte i Sthm) men många av innevånarna är sunkiga, mest miljöpartister och en och annan centerpartist. Lite som att gå på zoo med barnen, trevligt att besöka en gång om år men man skulle inte vilja bo där.
Citera
2026-01-10, 23:20
Medlem
dwgs avatar
Är väl där smutsen samlas och har gjort det sedan Södermalm börjades byggas.
Sen blev det hippt för kommunister, Mp , mm

Ingen stadsdel jag känner för och undvek under mina 35 år i storstaden
Citera
2026-01-10, 23:21
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Sommartid älskade jag att spatsera på södermalm fram till eftermiddagstid. Efter det älskade jag att sitta på uteserveringarna på götgatan.
Jag bor inte i Stockholm längre. Nåja, jag bobbe i Sundbyberg om jag ska vara petig, men det är södermalm jag saknar när jag tänker tillbaka.
Citera
2026-01-10, 23:24
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Är väl där smutsen samlas och har gjort det sedan Södermalm börjades byggas.
Sen blev det hippt för kommunister, Mp , mm

Ingen stadsdel jag känner för och undvek under mina 35 år i storstaden

Det är smutsen som är intressant. Det är fylltrattarna som är kul att bluddra med. Vad fan har östermalm att erbjuda? Överklasskärringar
Citera
2026-01-11, 00:19
Medlem
Glostrups avatar
Söder är många saker samtidigt; det finns hipsters, välbärgade, socialfall, knarkare, barnfamiljer, miljöpartister, journalister, politiker, byggjobbare, religiösa och ateister - Söder är en smältdegel med många olika områden som har sina alldeles egna karaktärer, befolkningar och utbud.

Själv håller jag Södermalm som Stockholms allra bästa, med Vasastan som tvåa. Söder har allt som andra stadsdelar har, plus mer en levande gatumiljö.

De som ”hatar Södermalm” är antingen lantisar som har fått för sig att Söder bara är ett näste för journalister och miljötomtar, eller så är de stockholmare som bor i en annan stadsdel och leder av Söderavund. Men egentligen är det bara ignorans; de vet 8nte tillräckligt om Södermalm för att inse vilken fantastiskt mångsidig stadsdel Söder är.

Söder är en oas av mänsklighet i Stockholm, och har lite av en småstads charm. Arkitekturen varierar kraftigt, från Gamla Lundagatans bullerbykänsla till Tantos neobrutalism, och från Zinkens industribyggnader till Bofills 80-talssymmetri. Skinnarviksbergets och Monteliusvägens utsikter över Riddarfjärden och Stadshuset är magnifika, och tar man en promenad längs Södermälarstrand så kan man njuta både av Münchenbryggeriets estetik och få se en del av stadens historia i Pålsundets träbåtar. Bastugatans kullersten, det ”halva huset” och Hasse & Tages skrivarstuga. Katarina, Sofia och Högalid. Annandagsbandy på Zinken, stadsvy på Himlen, hipsterssnacks på Nytorget, schnitzel vid Bergsunds Strand. Söder har allt.

Alla andra stadsdelar i Stockholm önskar att de kunde vara som Söder.
Citera
2026-01-11, 00:28
Medlem
KANGFLAKKAs avatar
Söder bara är ett näste för journalister och miljötomtar. Det är som Stockholms anal och det säger jag som bor i Stockholms fitta (Solna).
Citera
2026-01-11, 04:45
Medlem
Trevligt men lite sunkigt. Men hellre det än Östermalm
Citera
2026-01-11, 06:22
Moderator
evilhoneys avatar
Bostad, hem och trädgård --> Bostadsorter och områden
/Moderator
Citera
  • 1