2026-01-11, 08:33
Moderator
Sun Rulers avatar
Bott stora delar av mitt liv där och Söder kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta. Många i min familj och vänskapskrets bor där ännu.

Vackra byggnader, puls, mysiga picknickar på Skinnarviksberget, trevliga restauranger.
Citera
2026-01-11, 08:52
Medlem
SoulOfSophias avatar
Menar du som ställe att bo på? Jag skulle inte känna mig hemma att bo där. Det passar bra för dom som röstar vänster.
Citera
2026-01-11, 09:33
Medlem
Jag köpte min första lägenhet på Södermalm trevligt område mycket grönt samt bra utbud på restauranger och pubar.

Bra kommunikation också både pendeltåg och tunnelbanan samt att på den tiden var det även smidigt för oss bilburna.

Sunkigt var det bara runt medborgarplatsen och kanske gamla slussen annars tyckte jag det var fräscht.

Fick barn och flyttade där ifrån skulle aldrig vilja bo där med små barn..
Citera
2026-01-11, 09:33
Medlem
cleolinas avatar
Många små butiker och trevligt utbud av restauranger och caféer. Jag uppskattar att det finns ett annat utbud i t ex matvarubutiker än på andra ställen i stan. (T ex Ica Aptiten som importerar mycket från Frankrike.)
Folk verkar stötta små företag vilket gör att stadsdelen känns levande och personlig och inte så slätstruken och kedjefierad som city, Östermalm och Vasastan. (Kungsholmen också ganska personlig och småskalig bykänsla men rejält tråkigare.)
Vacker utsikt på sina ställen och små områden med bebyggelse kvar från tiden innan Stockholm ”rebrandade” sig. Dvs gulliga vinda små trähus med tillhörande staket.
Dock - stadsdelen är också oerhört… smutsig. Fullt med miljonprojekt, många missbrukare, mycket stök, många tiggare, många tafsare.
Flera områden inom stadsdelen som tom mina söderälskande vänner avråder från att gå i (iaf ensam) kvälls- eller nattetid. (På Östermalm strövar jag fritt och tryggt oavsett del av dygnet. Där finns det i princip bara några missbrukare och alkoholiserade runt Östermalms eget före detta social housing Fältöversten, på Söder finns de ju överallt.)
Götgatan och Ringvägen två stora ocharmiga gator, tungt trafikerade, som skär genom stadsdelen.
Jag har också svårt för den självgoda kulturmänniskan som befolkar stadsdelen - gärna i bostadsrätter som de omvandlat från hyresrätter samtidigt som de skanderar om solidaritet…
Jag kan inte riktigt bortse från stöket, smutsen och de väldigt många missbrukarna (alla gånger jag varit livrädd i Stockholm har varit på Söder, tyvärr varit nära en del riktigt otäcka situationer).
Det gör att det känns svårt att trivas i stadsdelen. Jag kan åka dit ”på utflykt” men vill inte bo där. (Tyvärr gör ju det faktum att det finns relativt många hyresrätter kvar - vilket förstås är jättebra! - att det är just på Söder jag har chans att få hyreslägenheter efter ganska många år i kön. Har haft chans på en hel del men tackat nej pga vill inte bo i vad jag upplever som mer eller mindre ghetton och även om en del av gatan är OK så är slutet av gatan det inte.)
Finns väl dock lugnare områden även på Söder, t ex runt Sofia, som än så länge inte har t-bana, vilket gör att det också känns lite off.
(Apropå off kan jag känna att hela stadsdelen känns lite off. Men visst, beror ju på var man utgår ifrån, förstås.)

Skulle sammanfatta Stockholms stadsdelar så här:

Östermalm - lugnt, tryggt, vackert, propert men också tråkigt. Att invånarna i stort är förmögna märks inte på det trista och slätstrukna utbudet av butiker och matbutiker. Mindre områden som är arkitektoniskt avvikande, charmiga och personliga på ett ickestockholmskt sätt. Stora parker och Lill-Jansskogen och Djurgårdarna omsluter. Bor man på rätt ställe har man Stureplan några minuter åt söder och vild skog några minuter åt norr. Förstås fantastiska områden som Nybroviken.

Vasastan - kombination mellan Östermalm och Söder. Övre medelklass. Många caféer och restauranger, en del hyfsat långtråkiga och stilla bostadskvarter där det knappt finns några caféer eller butiker men i gengäld vacker, skiftande arkitektur med småstadskänsla. (Stockholms enda stråk med hus som ser ut som townhouses?) Känns som en bra kompromiss mellan olika stadsdelar där man kan välja att bo väldigt lugnt och tyst eller mitt i aktiv smet.

Söder - se ovan.

Kungsholmen - stilla, slumrande men behaglig småstad. Känns som man förflyttat sig till ett svunnet Stockholm. Vackert med vatten på flera sidor runt stadsdelen och många badklippor. En hel del personliga små butiker, gammaldags småstadskänsla som sagt var. Betydligt ruffigare runt Fridhemsplan med en del missbrukare.

Gamla stan - här är det verkligen småstadskänsla och ofta bilfritt. Kullerstenar och vinda hus, stämningsfullt men också prångigt, mörkt och väldigt många turister, iaf på de större gatorna genom stadsdelen. Verkar inte finnas några bra matvarubutiker (mest små snabbköpsvarianter) men å andra sidan finns ju t-bana så man enkelt kan handla nån annanstans. Enda stadsdelen utan rulltrappa upp från t-banan? (Dock hiss.) Förstås fullt med små butiker men många verkar ganska turistigt inriktade.
Nära både Söder, city och Östermalm. Och förstås underbara vyer över vattnet!
Senast redigerad av cleolina 2026-01-11 kl. 09:37.
Citera
2026-01-11, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Söder är många saker samtidigt; det finns hipsters, välbärgade, socialfall, knarkare, barnfamiljer, miljöpartister, journalister, politiker, byggjobbare, religiösa och ateister - Söder är en smältdegel med många olika områden som har sina alldeles egna karaktärer, befolkningar och utbud.

Själv håller jag Södermalm som Stockholms allra bästa, med Vasastan som tvåa. Söder har allt som andra stadsdelar har, plus mer en levande gatumiljö.

De som ”hatar Södermalm” är antingen lantisar som har fått för sig att Söder bara är ett näste för journalister och miljötomtar, eller så är de stockholmare som bor i en annan stadsdel och leder av Söderavund. Men egentligen är det bara ignorans; de vet 8nte tillräckligt om Södermalm för att inse vilken fantastiskt mångsidig stadsdel Söder är.

Söder är en oas av mänsklighet i Stockholm, och har lite av en småstads charm. Arkitekturen varierar kraftigt, från Gamla Lundagatans bullerbykänsla till Tantos neobrutalism, och från Zinkens industribyggnader till Bofills 80-talssymmetri. Skinnarviksbergets och Monteliusvägens utsikter över Riddarfjärden och Stadshuset är magnifika, och tar man en promenad längs Södermälarstrand så kan man njuta både av Münchenbryggeriets estetik och få se en del av stadens historia i Pålsundets träbåtar. Bastugatans kullersten, det ”halva huset” och Hasse & Tages skrivarstuga. Katarina, Sofia och Högalid. Annandagsbandy på Zinken, stadsvy på Himlen, hipsterssnacks på Nytorget, schnitzel vid Bergsunds Strand. Söder har allt.

Alla andra stadsdelar i Stockholm önskar att de kunde vara som Söder.
Precis så är det, älskar Söder även om Vasastan är hemma för mig då jag bott där.
Citera
2026-01-11, 10:10
Medlem
lundaelevs avatar
Södermalm är svårslaget. Nu är jag visserligen ganska höger så får se bortom alla hipsters och miljöpartister men det ör också bara toppen på isberget. Under ytan är det mycket bra. Varierande åldrar, väldigt bra integrerat och folk är snälla. Det är ju också odiskutabelt den finaste stadsdelen i Stockholm, slår gamlastan på fingarna.
Citera
2026-01-11, 10:20
Medlem
Jag har aldrig bott där även om jag bott relativt nära. I min mening är Söder bra bekvämt. Du har all tänkbar service inom räckhåll + stadsliv + parker för barn + kulturliv + goda förbindelser + vacker miljö + tryggt överlag.

Även i de bästa stadsdelarna/orterna/kvarteren i övriga Sverige som Gotland, Övriga Stockholm, Göteborg, Malmö, Österlen osv så har du svårt att få allt det Söder kan erbjuda inom 10-15 minuters promenad i valfri riktning. Oftast behöver du göra avkall på det ena eller andra men det behöver du knappt på Söder.
Citera
2026-01-11, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Bott stora delar av mitt liv där och Söder kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta. Många i min familj och vänskapskrets bor där ännu.

Vackra byggnader, puls, mysiga picknickar på Skinnarviksberget, trevliga restauranger.
De vackra byggnader som finns på Söder försvinner i mängden av extremt fula byggnader som på sina ställen påminner om miljonprogrammen söder om Söder. Kar de Mumma sammanfattade stadsdelen mycket väl:

"Det bästa med Södermalm är att man har sån förbannat fin utsikt över Östermalm."

Folk på Söder är ohyfsade och slaskiga. Ouppfostrad underklass. Det är den enda stadsdelen i Stockholm där människor inte tackar när man stannar med bilen för att släppa före fotgängare. De nordligaste delarna är fina. Men där bor inte de typiska söderborna. Snarare Klarnamiljardärer och liknande.
Citera
2026-01-11, 10:51
Medlem
Beror på vilken del av Södermalm. Men majoritet är helt klart sunkigt. Både byggnader men folket. Medelklass men som röstar vänster.
Mkt pundare som går omkring.
Ocharmigt på alla sätt.
Citera
2026-01-11, 10:56
Medlem
Södermalm är väldigt stort. Det är inte likadant på hela ön. Mycket hetsigt och fult på sina håll, såsom runt Medis, Södra station, Hornstull, Skanstull, Götgatan och Hornsgatan. Men det hade inte varit helt fel att bo på höjderna i de gamla husen eller på östra Södermalm. Vad beträffar invånarna så är hela innerstaden bestående av medelklass idag, möjligen att medelklassmänniskorna på Söder i högre utsträckning röstar på Miljöpartiet eller vänstern till skillnad från i andra stadsdelar, där man röstar på Liberalerna eller M. På söder finns det dock en och annan vanlig arbetare kvar sedan den svunna tiden, vilket är trevligt på sätt och vis.
Citera
2026-01-11, 11:06
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Luktar skräp o sopor
Citera
2026-01-11, 11:08
Medlem
IceEyess avatar
Södermalm är väl ett av de finare områdena här i Sundsvall med närhet till centrala stan och bra utsikt. I och med att området ligger i nederkanten av Södra berget med branta backar så kan det på vissa håll vara besvärligt att ta sig fram med bil under vintern. Men totalt sett så är det ett bra område.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in