2026-01-10, 22:17
Medlem
Nej inte ta betalt ,men däremot att du får garantier att du ej behöver betala för barnet.

Fast det är bara vad jag tycker , kvinnor kan tjäna enorma summor på att donera ägg och man kan tycka att män också skulle tjäna något på sin kropp.

Men och andra sidan så är det att de värdesätter dig så mycket , en skön känsla och bara det är en betalning.
Citera
2026-01-10, 22:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av indirektreklam
Är det insemination dom vill ha hjälp med?
För det behöver man gå igenom en del tester, hälsokrav, ålderskrav.
20.000kr för en garanterad graviditet från en bekant låter som att du är både girig och som att dom inte är mogna nog för ett barn när dom inte ens kan vända sig till vården till en början.

De har vänt sig till vården i både Danmark och Sverige. Sverige har extremt dåliga villkor och Danmark är bara snäppet bättre. Som du själv skriver så är det extremt många tester och krav, vilket de helt slipper med mig. Är det verkligen så orimligt att jag då får någon kompensation?

Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Ja.Det kallas språngavgift.

Äntligen en vettig person som ser det ur mitt perspektiv.
Citera
2026-01-10, 22:18
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnflygandeKo
Skriv ett vattentät kontrakt som gör dig ej skyldig till att betala något för barnet.
Lycka till med det. Svensk lagstiftning trumfar kontrakt.
Citera
2026-01-10, 22:19
Medlem
Eurodiscos avatar
Va bra att du frågade på ett anonymt forum.mitt svar är gör det gratis eller gör det inte och lär dig trolla bättre
Senast redigerad av Eurodisco 2026-01-10 kl. 22:27.
Citera
2026-01-10, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alit
De har vänt sig till vården i både Danmark och Sverige. Sverige har extremt dåliga villkor och Danmark är bara snäppet bättre. Som du själv skriver så är det extremt många tester och krav, vilket de helt slipper med mig. Är det verkligen så orimligt att jag då får någon kompensation?

Äntligen en vettig person som ser det ur mitt perspektiv.

Jag är osäker på vad lagen säger om det. Kolla för säkerhetsskull.
Men jag hade undvikit det just för att det kan gå fel om du inte genomgått och klarat testerna.
Risken finns att du bär på någon gen som du inte har vetskap om och som i värsta fall kan leda till dålig avkomma.
Hur skulle du må ifall hans fru föder fram ett mongo eller om något annat blir knas?

Och om du vill hjälpa någon bekant med att få barn så ska du göra det av välvilja.
Därav är ett flak öl som någon tidigare skrev en rimlig gåva till dig som ställer upp isf.
Citera
2026-01-10, 22:27
Medlem
20 000 är saftigt som fan
Kanske en fin middag eller 1000
Citera
2026-01-10, 22:30
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
En något avlägsen bekant förde fram en önskan för mig att göra hans fru gravid då det inte var möjligt för honom (jag vet inte exakt anledning, men han har periodvis varit ganska sjuk). Han och frun berättade att IFV var alldeles för dyrt, och de ville ha någon med mina attribut (jag har ett bra jobb, är lång och har bra humor/är social).

Jag sade att jag var öppen för det, men undrade om praktiska saker. För det första så ville jag säkerställa att mannen adopterade barnet så att jag inte skulle få underhållsbidrag, sedan ville jag ha lite insyn i barnets uppväxt (barnet är ändå min avkomma) utan att vara tvingad till något. Jag lyfte även kompensation, vilket mannen reagerade dåligt på, men frun var mer förstående. Min position är ju att jag ger dem något av högt värde för dem, som de vill ha, och därför borde de ge mig någon form av betalning. Jag är inte girig, utan det är mer en principsak, så jag hade nöjt mig med 20 000 kr när det är bekräftat att hon är gravid. Är jag helt orimlig i detta, eller har jag en poäng?

Inte alls säkert att mannen blir godkänd för adoption, det blir nog du som får betala i sista änden.

Du skrev också att mannen reagerade dåligt på frågan om kompensation så där har du svaret på din egen fråga.

Det är bra att vara snäll men i detta fallet blir du dum-snäll om du gör henne gravid.
Citera
2026-01-10, 22:32
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Det där är sådant som kan slå bakut ganska rejält, säg att du knullar på aktuell kvinna, mannen som intygat att han pallar det och är okej med det får plötsligt en psykos och drar, rätt vad det är så står du där med en tre månader gravid brud som vill at ni ska göra ett försök, eller så kommer det och hemsöker dig långt fram då det kommer fram vid ett bråk mellan avkomman och den påstådda pappan.

Mycket med det här kan gå åt helvete, spontant kan jag nog hitta på 100 olika scenarier där detta går åt helvete på ett eller annat sätt, jag hade hölstrat ballen och meddelat dom att krogen kryllar av knulllsugna män som hon kan vraka och välja mellan!
Citera
2026-01-10, 22:38
Medlem
Citat:
En något avlägsen bekant förde fram en önskan för mig att göra hans fru gravid då det inte var möjligt för honom (jag vet inte exakt anledning, men han har periodvis varit ganska sjuk). Han och frun berättade att IFV var alldeles för dyrt, och de ville ha någon med mina attribut (jag har ett bra jobb, är lång och har bra humor/är social).

Jag sade att jag var öppen för det, men undrade om praktiska saker. För det första så ville jag säkerställa att mannen adopterade barnet så att jag inte skulle få underhållsbidrag, sedan ville jag ha lite insyn i barnets uppväxt (barnet är ändå min avkomma) utan att vara tvingad till något. Jag lyfte även kompensation, vilket mannen reagerade dåligt på, men frun var mer förstående. Min position är ju att jag ger dem något av högt värde för dem, som de vill ha, och därför borde de ge mig någon form av betalning. Jag är inte girig, utan det är mer en principsak, så jag hade nöjt mig med 20 000 kr när det är bekräftat att hon är gravid. Är jag helt orimlig i detta, eller har jag en poäng?

Orimligt definitivt.
Citera
2026-01-10, 22:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Inte alls säkert att mannen blir godkänd för adoption, det blir nog du som får betala i sista änden.

Du skrev också att mannen reagerade dåligt på frågan om kompensation så där har du svaret på din egen fråga.

Det är bra att vara snäll men i detta fallet blir du dum-snäll om du gör henne gravid.

Han blir ju automatiskt pappan då de inte berättar för någon att det inte är han som gjort frun gravid. Han reagerade dåligt på frågan om kompensation då han trodde han skulle få detta gratis.
Citera
2026-01-10, 22:41
Medlem
TheJesuits avatar
Jag gör det gratis (skriver åt en kompis).
Citera
2026-01-10, 22:42
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Om mannen hävdar att "detta är inte mitt barn" och pekar ut TS som barnets far, då sitter TS i skiten. Att paret är gifta just nu och/eller ett muntligt löfte är inget som skyddar TS från ev framtida krav på underhåll.

Enda sättet för TS att undvika problem och ev. även 20 år av betalningskrav är enkel.
Stick inte in något i någon annans fru för att göra henne på smällen, är Big no no.
Rekommenderar att TS endast ska tillhandahålla ”såsen” för att inseminera med.
För efter TS leverans kan paret sen själv sköta det, är en mycket enkelt procedur.
TS kan även begära en viss merkostnads ersättning för ”sås” till hemma insemination.
TS ska INTE ha sexuellt umgänge, då blir TS biologisk far med underhållsskyldighet.
Frivilliga ”Såsdonatorer” åt barnlösa bekanta par, har inte kunnat dömas till faderskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in