2026-01-10, 21:19
Medlem
Alits avatar
En något avlägsen bekant förde fram en önskan för mig att göra hans fru gravid då det inte var möjligt för honom (jag vet inte exakt anledning, men han har periodvis varit ganska sjuk). Han och frun berättade att IFV var alldeles för dyrt, och de ville ha någon med mina attribut (jag har ett bra jobb, är lång och har bra humor/är social).

Jag sade att jag var öppen för det, men undrade om praktiska saker. För det första så ville jag säkerställa att mannen adopterade barnet så att jag inte skulle få underhållsbidrag, sedan ville jag ha lite insyn i barnets uppväxt (barnet är ändå min avkomma) utan att vara tvingad till något. Jag lyfte även kompensation, vilket mannen reagerade dåligt på, men frun var mer förstående. Min position är ju att jag ger dem något av högt värde för dem, som de vill ha, och därför borde de ge mig någon form av betalning. Jag är inte girig, utan det är mer en principsak, så jag hade nöjt mig med 20 000 kr när det är bekräftat att hon är gravid. Är jag helt orimlig i detta, eller har jag en poäng?
Citera
2026-01-10, 21:35
Medlem
BOMB-CPs avatar
Ett flak öl tycker jag att man ska ha.
Citera
2026-01-10, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alit
Min position är ju att jag ger dem något av högt värde för dem, som de vill ha, och därför borde de ge mig någon form av betalning. Jag är inte girig, utan det är mer en principsak, så jag hade nöjt mig med 20 000 kr när det är bekräftat att hon är gravid. Är jag helt orimlig i detta, eller har jag en poäng?
Varför är det en princip att du inte kan ge någon något de vill ha bara för att du kan?
Citera
2026-01-10, 21:48
Avstängd
AnonymHingsts avatar
Citat:
En något avlägsen bekant förde fram en önskan för mig att göra hans fru gravid då det inte var möjligt för honom (jag vet inte exakt anledning, men han har periodvis varit ganska sjuk). Han och frun berättade att IFV var alldeles för dyrt, och de ville ha någon med mina attribut (jag har ett bra jobb, är lång och har bra humor/är social).

Jag sade att jag var öppen för det, men undrade om praktiska saker. För det första så ville jag säkerställa att mannen adopterade barnet så att jag inte skulle få underhållsbidrag, sedan ville jag ha lite insyn i barnets uppväxt (barnet är ändå min avkomma) utan att vara tvingad till något. Jag lyfte även kompensation, vilket mannen reagerade dåligt på, men frun var mer förstående. Min position är ju att jag ger dem något av högt värde för dem, som de vill ha, och därför borde de ge mig någon form av betalning. Jag är inte girig, utan det är mer en principsak, så jag hade nöjt mig med 20 000 kr när det är bekräftat att hon är gravid. Är jag helt orimlig i detta, eller har jag en poäng?
Får du praktiskt taget ligga med kvinnan så räcker väl det som betalning. Ett par ligg för att säkerställa befruktningen.
Citera
2026-01-10, 21:50
Medlem
Stenballes avatar
Att ens tänka tanken på att ta betalt i en situation som den är ett riktigt lågvattenmärke.
Se det som en ära att de ens kan tänka sig dig som donator.
Du kan ge något värdefullt utan att det kostar dig något.

Hade du varit utblottad och de förmögna hade det kanske varit en annan sak, men det framgår ju tydligt av trådstarten att så inte är fallet...
Citera
2026-01-10, 21:51
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Misstänker att detta är en trolltråd då det är så enkelt att bli inseminerad i tex Danmark, att knappast en enda tokfan skulle fråga en bekant om att göra frun gravid.
Men, hur hade du tänkt "säkerställa att mannen adopterade barnet"? Om han bara skiter i att adoptera ungen så kommer du inte undan underhåll den dagen kvinnan kräver detta, och adoption kan endast ske efter födseln.
Citera
2026-01-10, 21:54
Medlem
Citat:
För det första så ville jag säkerställa att mannen adopterade barnet så att jag inte skulle få underhållsbidrag

Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Men, hur hade du tänkt "säkerställa att mannen adopterade barnet"? Om han bara skiter i att adoptera ungen så kommer du inte undan underhåll den dagen kvinnan kräver detta.

Eftersom du skriver "fru" så antar jag att de är gifta? Isåfall får maken vårdnaden och skrivs in som far automatiskt. Han behöver inte adoptera barnet om inte paret uttryckligen anger att någon annan är far.

För övrigt tycker jag att du absolut inte ska begära något betalt i pengar.
Citera
2026-01-10, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Eftersom du skriver "fru" så antar jag att de är gifta? Isåfall får maken vårdnaden och skrivs in som far automatiskt. Han behöver inte adoptera barnet om inte paret uttryckligen anger att någon annan är far.

Fast tröttnar han en dag så är det bara att han berättar sanningen för myndigheterna och då blir det ts som får pröjsa för barnet.
Citera
2026-01-10, 21:58
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:

Om mannen hävdar att "detta är inte mitt barn" och pekar ut TS som barnets far, då sitter TS i skiten. Att paret är gifta just nu och/eller ett muntligt löfte är inget som skyddar TS från ev framtida krav på underhåll.
Citera
2026-01-10, 21:59
Medlem
Alits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Avlägsen släkting? Fått något Nigerabrev där din påstådda släkting som du inte kände till har fru som han vill du gör gravid?

Bekant, inte släkting. Alltså någon som jag känner genom en annan person.

Citat:
Ursprungligen postat av BOMB-CP
Ett flak öl tycker jag att man ska ha.

Helt ärligt så skulle jag accepterat ett flak öl för det är i alla fall någonting. Han verkar tro att jag ska göra det helt gratis. Det är en principsak.

Citat:
Ursprungligen postat av Diadog22
Varför är det en princip att du inte kan ge någon något de vill ha bara för att du kan?

Man ska aldrig göra något gratis. Det är samma sak som att om du är rörmokare så ska du inte göra gratisjobb åt folk du känner. Det handlar om stolthet och att veta sitt värde.

Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Får du praktiskt taget ligga med kvinnan så räcker väl det som betalning. Ett par ligg för att säkerställa befruktningen.

Själva sexakten ser jag som att den går jämnt upp. Alltså hon får lika mycket ut av den som jag.

Citat:
Misstänker att detta är en trolltråd då det är så enkelt att bli inseminerad i tex Danmark, att knappast en enda tokfan skulle fråga en bekant om att göra frun gravid.
Men, hur hade du tänkt "säkerställa att mannen adopterade barnet"? Om han bara skiter i att adoptera ungen så kommer du inte undan underhåll den dagen kvinnan kräver detta.

Detta är verkligen inte en trolltråd. Det hade kostat dem cirka 120 000 kr för dem att åka till Danmark och få henne inseminerad. De berättade även att de danska reglerna inte låter dem få all information om donatorn. Exempelvis så får de höra honom prata, men inte se honom. Med mig så är allt öppet. Angående överenskommelser så är jag säker på att de är ärliga och inte kommer försöka lura mig.

Citat:

Ok, det är ju bra.

Citat:

Varför inte? De får ju något av stort ekonomiskt värde.
Citera
2026-01-10, 22:00
Medlem
Citat:
Om mannen hävdar att "detta är inte mitt barn" och pekar ut TS som barnets far, då sitter TS i skiten. Att paret är gifta just nu och/eller ett muntligt löfte är inget som skyddar TS från ev framtida krav på underhåll.

Kanske inte, men mannen behöver fortfarande inte adoptera barnet.

Kan man förresten "avsäga" sig ett barn man redan har vårdnaden över (om man inte är biologisk far)? Isåfall har ju alla adopterade en osäker position?
Citera
2026-01-10, 22:05
Medlem
kalkryggars avatar
Om dina övriga villkor faller i klaff och jag skulle vilja göra detta så skulle jag nog inte se hur en ekonomisk ersättning skulle vara något att dra in i det.

För mig skulle det ändå vara för konstigt hela grejen. Det är ditt barn och om vetskapen om dig finns med så anser jag alltid att du ska vara delaktigt väldigt mycket i barnets liv. Om du inte är det så kommer det till 100% skapa en större eller mindre identitetskris hos barnet.

Så jag skulle sagt nej på grund av det. Samtidigt som jag inte begriper varför en ekonomisk ersättning på detta viset är något man lägger in i sammanhanget.

Men om det är så att du känner att du vill ha 20 000 för kletet så har du så klart all rätt att begära det. Bara för paret att välja att göra affär eller inte.

Skulle kunna tänka mig att även ditt krav på ersättning skulle kunna skapa psykiska trassliga spår i huvudet på ungen. För ungen kommer givetvis att får reda på det. Oavsett om det är bestämt att ungen inte ska få reda på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in