2026-01-11, 20:38
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FOFOFOA
1. Något säger mig att du inte vet vad failure innebär.
När man inte kan göra ett lyft till.

Citat:
2. Jag googlade upp denna GVS och det är solklart att han missbrukar anabola.
Hur vet du det?
Citera
2026-01-12, 10:49
Medlem
Robotrons avatar
Det finns inga belägg för att 20 reps knäböj skulle vara bättre för muskeltillväxt än 5 reps med tyngre vikt.
Citera
2026-01-12, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
När man inte kan göra ett lyft till.

Hur vet du det?

Skrev på fel inlägg innan, sorry.

Failure innebär att misslyckas med lyftet. Verklig failure är ganska så extremt, och enligt mig orealistiskt att försöka uppnå i gymmet, framför allt med fria vikter. För att ge ett exempel, när Eddie Hall lyfte 500 kg i marklyft, så var det inte failure, eftersom han klarade lyftet.

Angående den där influensern: det är bara att titta på hans fysikbilder och sedan dra sina slutsatser som sagt. Det är omöjligt att kombinera så stor muskelmassa med så låg fettprocent.

Titta på elit-kroppsbyggare från tiden innan steroiderna slog igenom, för att få en uppfattning om vad som är möjligt på naturlig väg. Enligt min uppfattning kan George Eiferma n vara den bästa naturliga kroppsbyggaren någonsin - mer muskulös och samtidigt trimmad går knappast att bli, utan att dopa sig. Eiferman var en på miljonen med perfekta förutsättningar. Steve Reeves är en annan kandidat.

Det är bara att jämföra bilderna och dra sina egna slutsatser. Sannolikheten att det helt plötsligt går tretton på dussinet "naturliga " kroppsbyggare som är både större och mer trimmade än dessa genetiska undantag- tror du på det själv?
Citera
2026-01-12, 15:00
Medlem
Ät mycket kolhydrater och se till att dricka tillräckligt med vatten. Annat än det så är det enda som stoppar dig viljan. Högreps gör ont, du måste gilla det faktumet.
Citera
2026-01-12, 21:43
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Failure innebär att misslyckas med lyftet. Verklig failure är ganska så extremt, och enligt mig orealistiskt att försöka uppnå i gymmet, framför allt med fria vikter. För att ge ett exempel, när Eddie Hall lyfte 500 kg i marklyft, så var det inte failure, eftersom han klarade lyftet.
Ja, ska man lyfta med fria vikter på många sorters lyft så är det helt uteslutet. Marklyft går väl om man inte har grannar som blir störda av ljudet och det finns ordentig matta under, då kan man släppa vikten. Knäböj kräver att man har polare som vaktar eller någon form av hjälpmedel som balkar, remmar etc.

Citat:
Angående den där influensern: det är bara att titta på hans fysikbilder och sedan dra sina slutsatser som sagt. Det är omöjligt att kombinera så stor muskelmassa med så låg fettprocent.

Titta på elit-kroppsbyggare från tiden innan steroiderna slog igenom, för att få en uppfattning om vad som är möjligt på naturlig väg. Enligt min uppfattning kan George Eiferma n vara den bästa naturliga kroppsbyggaren någonsin - mer muskulös och samtidigt trimmad går knappast att bli, utan att dopa sig. Eiferman var en på miljonen med perfekta förutsättningar. Steve Reeves är en annan kandidat.

Det är bara att jämföra bilderna och dra sina egna slutsatser. Sannolikheten att det helt plötsligt går tretton på dussinet "naturliga " kroppsbyggare som är både större och mer trimmade än dessa genetiska undantag- tror du på det själv?
Jag vet inte vad jag ska tro. GVS tränar enligt egen utsago sinnesrubbat mycket volym, och det ska tydligen vara det som hjälper.
Citera
2026-01-12, 22:32
Medlem
Citat:

Jag vet inte vad jag ska tro. GVS tränar enligt egen utsago sinnesrubbat mycket volym, och det ska tydligen vara det som hjälper.

Du behöver inte fundera så mycket, kroppsbygge är ingen exakt vetenskap och det finns ingen exakt patentlösning som passar alla, men principerna är de samma sedan 100 år tillbaka. Det hela är mycket enkelt. Träna helkroppspass 2-3 gånger i veckan. Man kan variera antalet set och reps, men sikta på 3 arbetssätt och 8-12 repetitioner.

Tunga marklyft högst var 10 dag.

Att träna med så hög volym som din hjälte GVS är ett bombsäkert sätt att bränna ut nervsystemet på. Det funkar inte om man inte har konstgjord hjälp med återhämtningen.
Citera
2026-01-12, 22:56
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Att träna med så hög volym som din hjälte GVS är ett bombsäkert sätt att bränna ut nervsystemet på. Det funkar inte om man inte har konstgjord hjälp med återhämtningen.
Nja, 12-16 rundor totalt för en dag, han tränar sex dagar i veckan. Säg ca 70-90 rundor totalt i veckan. Det är ungefär vad jag tränar själv, även om jag delar in det i tre eller fyra dagar i stället. Visst är det mycket, men då har han 2-3 dagars vila mellan musklerna. Ett exempel här (GVS). Här ingår även små muskler som armar, vader och dylikt.
Citera
2026-01-13, 07:01
Medlem
Citat:
Nja, 12-16 rundor totalt för en dag, han tränar sex dagar i veckan. Säg ca 70-90 rundor totalt i veckan. Det är ungefär vad jag tränar själv, även om jag delar in det i tre eller fyra dagar i stället. Visst är det mycket, men då har han 2-3 dagars vila mellan musklerna. Ett exempel här (GVS). Här ingår även små muskler som armar, vader och dylikt.

Och som sagt, om du inte själv tar anabola, så kommer du antingen bränna ut dig totalt eller få noll resultat av ett sådant schema. Det han beskriver är ett typiskt schema för professionella byggare. Du som ren atlet behöver träna på ett helt annat sätt och få mer återhämtning. Annars är det bara slöseri med tid!
Citera
2026-01-13, 14:56
Medlem
Radikalexorcists avatar
När vi byggde ben för cykling så körde vi enbart knäböj, men då var det fördelat på två gånger i veckan. Måndagar och Torsdagar.

Måndagarna var 8 set med 8 repetitioner, där sista repetitionen var en från failure.
Torsdagarna var 7 set med 8 repetitioner, samma som ovan. Men vi hade ett åttonde set där vi plockade bort ganska mycket vikt och så körde vi så många repetitioner vi orkade.

Med den träningen byggde jag bra ben, även om det bara var knäböj.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in