2026-01-10, 17:05
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Jag har inga jättestora problem att lyfta i intervallet 6-10 rep max. Oftast lämnar jag ett eller två lyft "i tanken/reserv" så att jag inte går till total utmattning (s.k. failure). Däremot om jag ska lyfta mitt 20 rep max så blir det så extremt mycket tuffare trots att vikten är mycket lättare. Jag gissar att det är hjärtat som måste jobba hårdare för att pumpa ut så mycket blod flera gånger i kroppen.

Mitt mål är att kunna lyfta kanske 17-19 repetitioner på en 20 rep maxvikt för fyra rundor (set).. Om jag kör sådana lyft på bara en enda runda så blir jag jättestel i benen flera dagar efteråt vilket inte är hållbart för mitt vanliga liv utanför gymmet.

Spontant tänker jag att jag får börja försiktigt på 12-13 lyft och sen öka ett lyft i taget per vecka. Jag ökar antalet lyft en runda i taget med en någorlunda flack trappa över tid.

Vecka 1
12 lyft på 20 RM
12 lyft på 20 RM
12 lyft på 20 RM
12 lyft på 20 RM

Vecka 2
13 lyft på 20 RM
12 lyft på 20 RM
12 lyft på 20 RM
12 lyft på 20 RM

Vecka 3
14 lyft på 20 RM
12 lyft på 20 RM
12 lyft på 20 RM
12 lyft på 20 RM

Vecka 4
14 lyft på 20 RM
13 lyft på 20 RM
12 lyft på 20 RM
12 lyft på 20 RM

Vad ska jag göra? Har ni några bra tips?
Citera
2026-01-10, 17:09
Medlem
BOMB-CPs avatar
Spontant tänker jag att det är bäst att börja med så mycket som man orkar och sen när man orkar mer så ökar man.

Du är inte bara klen i musklerna du är klen i huvudet också.
Citera
2026-01-10, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BOMB-CP
Spontant tänker jag att det är bäst att börja med så mycket som man orkar och sen när man orkar mer så ökar man.

Du är inte bara klen i musklerna du är klen i huvudet också.

Det har sina fördelar att köra till failure. Det bygger pannben.

Jag hade lättat vikten något och kört till failure på 25-30reps istället. Det är hjärtat (konditionen) som är problemet här.
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-01-10 kl. 17:23.
Citera
2026-01-10, 17:52
Avstängd
Vad är det du vill du uppnå genom att göra så många lyft i varje set?
Citera
2026-01-10, 18:02
Medlem
ReijoHervonens avatar
Vad tränar du för när du vill köra 20reps i knäböj?
Citera
2026-01-10, 19:16
Medlem
Krappfiskarns avatar
Testa widowmakers? Det är just 20 reps knäböj.

Ditt huvud ger upp innan din kropp. Det tar tid att göra 20 reps knäböj på en (för dig) hyfsad tung vikt. 5+ minuter med stången på ryggen suger, benen skakar, du andas som in i helvete, du tappar räkningen och huvudet skriker att det räcker.
Citera
2026-01-10, 19:19
Medlem
PingPongZongs avatar
Det är breathing squats du ska träna. Det är helt otroligt brutalt.

The 20 Rep Breathing Squat https://www.youtube.com/watch?v=rAGME9pWVEY

Det här var hur Tom Platz ofta tränade. Inte bara i knäböj. Mike O Hearn tränade med Tom Platz när Mike var ung. Och han säger att den tiden var viktig för honom. Men att han inte klarade av och träna så egentligen. Mike klarade alltså inte av det. Tom Platz tränade bara ben varannan vecka. Med vikter alltså. Annars cyklade han mycket.
Senast redigerad av PingPongZong 2026-01-10 kl. 19:32.
Citera
2026-01-10, 21:37
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BOMB-CP
Problemet är att man får djävulsk träningsvärk dagarna efteråt. Jag kan inte gå omkring som en zombie var och varannan dag, det är inte hållbart i förhållande till resten av livet.

Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag hade lättat vikten något och kört till failure på 25-30reps istället. Det är hjärtat (konditionen) som är problemet här.
Redan på 20 RM så får jag problem med främst konditionen. Jag kan inte se varför 25-30 RM skulle vara bättre i det avseendet.

Citat:
Ursprungligen postat av indirektreklam
Vad är det du vill du uppnå genom att göra så många lyft i varje set?
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vad tränar du för när du vill köra 20reps i knäböj?
Jag tränar för att bygga muskler. Flera olika guruer säger att 20 RM är det bästa för knäböj, bl.a. Geoffrey Verity Schofeld (länk).
Citera
2026-01-10, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Problemet är att man får djävulsk träningsvärk dagarna efteråt. Jag kan inte gå omkring som en zombie var och varannan dag, det är inte hållbart i förhållande till resten av livet.

Redan på 20 RM så får jag problem med främst konditionen. Jag kan inte se varför 25-30 RM skulle vara bättre i det avseendet.

Jag tränar för att bygga muskler. Flera olika guruer säger att 20 RM är det bästa för knäböj, bl.a. Geoffrey Verity Schofeld (länk).

Har du problem med konditionen så är det ju konditionen du ska träna, dvs lättare vikter, eller lugna löprundor, vilket du känner för.

Går du på gym så kan du cykla före/efter benträningen

Om du har problem med kondisen, så måste du ju såklart träna upp den, för att sen bli bättre på benböj (om du nu tror på det du läser vill säga).
Citera
2026-01-10, 21:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz

Alla kroppar svarar olika på olika träning.
Men generellt brukar färre reps bygga och fler reps öka uthålligheten.
Om du vanligtvis kör färre reps när du bygger och plötsligt byter till fler reps regerar kroppen på att något “nytt” händer, därav träningsverken.

För att bygga större muskler och bli starkare hade jag satsat på 4-10 reps.
Har du tagit reda på vad ditt 1RM är?
Enligt Epleys formel är det optimala 1RM = Vikt × (1 + (Reps / 30)), inte 20.
Om du kör formeln 1RM = Vikt × (1 + (Reps / 20)) med så många reps som du angivit betyder det att du lägger på mer vikt än vad som rekommenderas.
Det kanske kan leda till att du riskerar att överbelasta och tappa teknik?
Va rädd om kroppen om den ska hålla i det långa.
Citera
2026-01-10, 22:17
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Testa widowmakers? Det är just 20 reps knäböj.

Ditt huvud ger upp innan din kropp. Det tar tid att göra 20 reps knäböj på en (för dig) hyfsad tung vikt. 5+ minuter med stången på ryggen suger, benen skakar, du andas som in i helvete, du tappar räkningen och huvudet skriker att det räcker.
Om jag har förstått det så gör man 20 stycken lyft med sitt 10 RM, sen tar man en massa små pauser och hackar upp hela rundan i flera små delar. Syftet med det är väl dock främst att bli mer uthållig och höja sin smärtgräns? I termer av att bygga lårmuskler så verkar det väl vara så brutalt tungt att det bör bryta ned mer muskler än det bygger upp?

Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Det är breathing squats du ska träna. Det är helt otroligt brutalt.
Syftet med den träningen (knäböj med tung andning) var väl att expandera broskvävnaden kring lungorna, dvs. få större bröstkorg? Det syftet kan man uppnå även med så kallade pullovers. Det är dock inte mitt mål.
Citera
2026-01-10, 22:24
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indirektreklam
Har du tagit reda på vad ditt 1RM är?
Jag har räknat ut det genom att köra 12 RM till utmattning dvs. tagit reda på mitt 12 RM. Utifrån det har jag använt ett formulär på nätet (One rep max calculator). Mitt 1 RM är således bara något jag har räknat fram, men å andra sidan tänker jag lyfta några rundor med 20 RM och några med 8 RM. Jag lyfter inte 1 RM ändå.

Problemet är dock inte att jag inte kan lyfta 18-19 lyft på mitt 20 RM. Problemet är den extremt brutala träningsvärken som kommer oftast två dagar efter och sen sitter i även tredje dagen efter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in