2026-01-10, 10:59
Medlem
DrLECTERs avatar
TEMU
Allt fler kommer i kontakt med detta namn TEMU.
Lär vara kinsesiskt och tränger sig på utav bara den.
Jag råder alla att se upp för detta ord.
Klicka aldrig på länkar har med TEMU att göra.
Då sätts en hjärntvättsprocess i gång som gör att till slut faller kunden till föga och handlar.
Vid fel på varor får man endast tillgodokvitto och FEL kan man verkligen säga om deras borrmaskiner.
Nej bojkotta detta kinesföretag fortare än kvickt.
Handla svenskt så långt det är möjligt.
Citera
2026-01-10, 11:01
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Hur är deras sexleksaker?
Citera
2026-01-10, 11:03
Medlem
NyaHenriksss avatar
Temu är klockrent om du vill handla billigt men kan vänta 1,5 vecka på prylarna.
Kostar en grej 100kr på Amazon inkl frakt så kan du hitta exakt samma grej på Temu för 20-30kr.
Kruxet är dock att man måste upp i 280kr på Temu.
Jag har inte haft något problem att få pengar tillbaka (via Klarna) eller tillgodo på Temu de gånger jag fått felaktig eller defekt vara, jag har inte heller behövt skicka tillbaka om grejerna kostat under 100kr.
Citera
2026-01-10, 11:03
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
TEMU
Då sätts en hjärntvättsprocess i gång som gör att till slut faller kunden till föga och handlar.
Vid fel på varor får man endast tillgodokvitto och FEL kan man verkligen säga om deras borrmaskiner.

Berätta vad som produceras i Sverige?
Outsourcat sedan länge för att Svenska kunder inte vill betala Svenska lönekostnader.
Citera
2026-01-10, 11:06
Medlem
Det är inte ett företag. Det är hundratusentals små kinesiska företag, som använder Temu som plattform. Trots alla varningar, så fattar inte folk. WT som klickar hem tandborstar för 1:-, och sen har ungar med blödande tandkött, på grund av alla gifterna. 10-pack trosor för 15:-, och sen klagar på irritation i underlivet
Citera
2026-01-10, 11:06
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Hur är deras sexleksaker?

OnT: Man ska veta vad man köper, så är Temu utmärkt. Inte ett ställe där man köper elektronik dock, eller kläder för den delen.
Citera
2026-01-10, 11:21
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Citat:
TEMU

Nej. Jag har köpt beten till mitt fiske från Temu och jag fångade fina färnor på ett bete som liknar en geting. Jag köper vanligtvis bara utrustning och beten från Daiwa men dessa beten från Temu har funkat absolut bäst för färnor. Det är mycket billigare än märkes grejerna i butikerna och skillnaden på kvaliteten märker man inte ens när det kommer till beten.
Senast redigerad av EmMEw0w93 2026-01-10 kl. 11:24.
Citera
2026-01-10, 11:22
Medlem
godboys avatar
Citat:
TEMU
Berätta gärna vad som tillverkas i Sverige. Torkarblad tillverkas garanterat på samma ställe som de du köper på Jula. Skruvmejslar av enkel typ som säljs på Jula och Biltema där stora delar av svenska folket handlar tillverkas också "där borta" Folk som inte använder verktyg i arbetet köper givetvis på Jula eller på Temu för en tia eller två istället för 500 kr för en mejsel. Cykelbelysning har jag fått exakt samma som på Biltema men för mindre än halva priset, och då är ändå Biltema billigt.

Saker jag inte köper på Temu är kläder, elektronik, maskiner osv. Men är man normalbegåvad så är det inga svårigheter att sålla. Jag har köpt massa på Temu och jag reklamerat två saker, den första tog jag "i pengar" och den andra i kredit. Pengarna hade jag inom ett par dagar tillbaka, krediten inom en minut. Så rent reklamationsmässigt så har många butiker och återförsäljare i Sverige mycket att lära av Temu.

EDIT: Val av trådstart, Varför under AI? Detta är väl ändå en fråga som passar bättre under E-handel där det dessutom finns en tråd om Temu?
Senast redigerad av godboy 2026-01-10 kl. 11:25.
Citera
2026-01-10, 11:28
Medlem
S.O.Stolps avatar
Alla ni som gillar Temu klappar nu!

(FB) Temu
Citera
2026-01-10, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Berätta vad som produceras i Sverige?
Outsourcat sedan länge för att Svenska kunder inte vill betala Svenska lönekostnader.
Sverige är slut som producent av konsumentprodukter, men inte som producent av industriprodukter. Världen är stötta än det du ser i din bubbla.
Citera
2026-01-10, 12:22
Moderator
Ruskigbusss avatar
Ok, jag kan dela åsikterna, men vad tusan har det med AI att göra?

Vi provar i ett bättre forum.

AI - Artificiell intelligens --> E-handel, frakt och konsumentfrågor
/Moderator
Citera
2026-01-10, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Berätta gärna vad som tillverkas i Sverige. Torkarblad tillverkas garanterat på samma ställe som de du köper på Jula. Skruvmejslar av enkel typ som säljs på Jula och Biltema där stora delar av svenska folket handlar tillverkas också "där borta" Folk som inte använder verktyg i arbetet köper givetvis på Jula eller på Temu för en tia eller två istället för 500 kr för en mejsel. Cykelbelysning har jag fått exakt samma som på Biltema men för mindre än halva priset, och då är ändå Biltema billigt.

Saker jag inte köper på Temu är kläder, elektronik, maskiner osv. Men är man normalbegåvad så är det inga svårigheter att sålla. Jag har köpt massa på Temu och jag reklamerat två saker, den första tog jag "i pengar" och den andra i kredit. Pengarna hade jag inom ett par dagar tillbaka, krediten inom en minut. Så rent reklamationsmässigt så har många butiker och återförsäljare i Sverige mycket att lära av Temu.

EDIT: Val av trådstart, Varför under AI? Detta är väl ändå en fråga som passar bättre under E-handel där det dessutom finns en tråd om Temu?

Varor som importeras för försäljning i fysiska butiker eller webshoppar på plats i Sverige måste dock uppfylla EU:s krav och regler för produkten i fråga, medan det du köper på Temu kan undgå dessa krav - rent lagligt är det ju som att ha köpt produkten i Kina, där EU-rätt inte gäller. Risken är alltså att du får en sämre produkt, medan andra produkter som är tillverkade i Kina inte skiljer sig nämnvärt från hur de hade varit om de tillverkats i Europa.

Det är vettigt av dig att inte köpa kläder därifrån då jag förstår många har haft problem med dessa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in