2026-01-10, 16:28
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Precis som de flesta andra roliga bilar så blev de slutkörda av gasglada ynglingar, tills de inte var värda att laga längre.

Korrektamundo!

Precis som med min favorit Volvo 960/S90/V90 1995-1998 så går det knappt att hitta någon som inte gjorts om till Epa, eller utrustats med allehanda tramsigt krimskrams av någon finnig 18-åring med kepsen bak och fram på huvudet. Helt slut är de i allt från hjulupphängningar och fjädring till bromsar o.s.v.

De har behov av renoveringar i minst 50-70k klassen (förutsatt att du gör allt jobbet själv d.v.s. annars räcker det inte på långt när) för att alls vara vettiga att köra med längre (och då förutsatt att man hittat någon som Kevin 19 inte utrustat med annat än vrålfula fälgar och någon Wunderbaum).
Citera
2026-01-10, 16:41
Medlem
Har en gammal 900 T16 men de börjar verkligen bli få kvar. Rosten tar dessa gamla bilar som med de flesta. Min Saab var det mycket svetsande som behövdes. Som vanligt var det de främre länkarmsinfästningarna som mer eller mindre hängde i en bit rost.

En kompis har en saab 9000 utan turbo och den har han som vardags bil och tänker köra till däcken ramlar av säger han.

Som med alla äldre bilar är det lite småfel här och där.

Min saab ser man mest ute på sommaren.

Reservdelar med original kvalitet är det svårt att få tag på och många eftermarknads delar är rent skit för att uttrycka det milt. Letar man och kontaktar ursprungliga tillverkare kan det gå, hittade tex de som gjorde den gamla tankarmaturen och lyckades få tag på original pumpen med lite tillbehör.
Citera
2026-01-10, 16:42
Medlem
Rosten, syrran köpte en helt ny 9000, efter två år var den rostig överallt.
Citera
2026-01-10, 16:48
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Rosten, syrran köpte en helt ny 9000, efter två år var den rostig överallt.
Tror det är SAABs signum. Rost. Hade en 99. Tankade man mer än halv tank och svängde, så var det bensin över hela gatan. Den gick igenom besiktningen dock. Gav upp efter att tjuvar snodde bilen med en glasspinne och av lite oklar anledning fyrat av en brandsläckare i bilen.
Citera
2026-01-10, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Tror det är SAABs signum. Rost. Hade en 99. Tankade man mer än halv tank och svängde, så var det bensin över hela gatan. Den gick igenom besiktningen dock. Gav upp efter att tjuvar snodde bilen med en glasspinne och av lite oklar anledning fyrat av en brandsläckare i bilen.
Ja, köpte själv en Audi 200 på den tiden å på den fanns inte en enda rostfläck.
Citera
2026-01-10, 17:43
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DICK.NIGGER
Man ser dem aldrig längre. Enda Saabarna man ser nuförtin är dom där äckliga amerikanska 9-5rna.

Dom hamnar i ett ingenmansland där 9000 aero är för bra men samtidigt för ointressanta. Det är en var en bra familjebil. Exakt samma med 9-5 Aero, det är en mycket bra vardagsbil, en familjebil men någon vidare kultbil det är det inte. Det gör för få varit intresserade av 9000 oavsett om det stått Aero på bakluckan. Som en notis har jag märkt att 0-5 Aero skrotas ut så det står härliga till, det gäller även vanliga9-5, för vem är intresserad av en sådan utöver dom som ville ha en bra familjebil?

Min 9-5 Aero den står i dvala på bakgården och den ska fan inte skrotas ut. Den sparar jag på, för skulle 9-5 ökat till 30 000 kr eller 50 000 kr så vill åtminstone inte jag lägga den summan på en 9-5 oavsett om det står Aero på bakluckan. Men denna har jag gett 3500 kr för och det var lagom. Den ska jag använda som en vardagsbil längre fram. Det är samma med 240 vem vill köpa en sådan för 30 000 kr till 50 000 kr? Det är för dyrt i förhållande till vad det är för bil, men tyvärr sparade jag inte på en sådan, då jag hade diverse sådana tidigare. Nu är dom för dyra enligt mitt sätt att se på saken.

En 9-5 är förresten en väldigt bra vardagsbil, annat går ju säga om 900 och 240, vilka bullerhinkar. Väghållningen på den senare är ju som en sjösjuk ko.

Här har vi en 9-5 CS Aero 1997 som jag såg på vägarna i fjor. Just CS tycker jag är extra elegant på 9000: https://postimg.cc/ZByV81nS
Senast redigerad av Hegamon 2026-01-10 kl. 18:08.
Citera
2026-01-10, 17:46
Medlem
noyellowhatss avatar
9000 Aero var inte så himla vanlig på tiden det begav sig heller men rost och allmänt slitna bilar då "youngsters" köpte lätt-trimmade Aeros och 2,3T så tog dom slut.
Jag hade en välskött imola-röd, chippad 2.3T som vart totalsmälld av nya ägaren några månader efter jag sålde den.
Citera
2026-01-10, 17:53
Medlem
ReijoHervonens avatar
Man ser knappast så många snart 30år gamla bilar på vägarna överhuvudtaget. 9000 Aero hade väl en fyrcylindrig bensinare med turbo? Det är givetvis en riktig skitmotor som inte överlever tre decennier.
Citera
2026-01-10, 18:01
Medlem
Jag tycker ändå att man ser fler 9000 ute på vägarna sommartid än volvo 850, det rullar en riktigt fin talladega gul 9000 aero här i stan som jag ser ofta men jag bor också i en av landets Saab tätaste städer om man ser tillbaka 10+ år.
Citera
2026-01-10, 18:01
Medlem
Såg en 99:a idag. Orenoverad, lite matt i lacken men inte en rosfläck. Detta norr om polcirkeln och 32 minusgrader. Är väl i stort sett bara de bilar som fått vara kvar i inlandet i nordligaste Sverige, som bilarna klarat sig då vägarna inte saltas. Minns det var mycket bra värme i dem, kan förklara varför somliga har dem som vinterbil än idag. Lite samma kan sägas om Volvo 240. Gjordes mycket odödliga saker på 70-80-tal.
Citera
2026-01-10, 18:05
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Jupp och kamkedjan i B234 höll minst 30.000mil om man skötte oljebyten som man skulle. Dom gamla saab motorerna var i princip odödliga och kanske dom bästa motorerna som någonsin kommit från sverige.
Volvos femmor går 50-70 tusen mil utan att öppnas om man byter kamrem i tid 🤷‍♂️
Citera
2026-01-10, 18:06
Medlem
Karmans avatar
Såg en Saab 9000 senast idag på en gata här i Stockholm. Vet dock inte dock inte om det var en Aero.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in