2026-01-09, 19:35
Medlem
Som rubriken säger på Spotify ligger nu AI låten ”jag vet, du är inte min” på plats 1 i Sverige.

Personligen hatar jag AI musik som borde vara musk för robotar och musik gjord av människor borde vara för människor.

Källa:
https://open.spotify.com/playlist/37i9dQZEVXbLoATJ81JYXz?si=57V5T33hQl-dQ5MoYeUTaQ&pi=BPpPZYc7So2HT

Vad tycker ni om AI musik?
Citera
2026-01-09, 19:41
Medlem
Bakaxels avatar
Låter som en dålig cocktail av Eah Jé och Albin Lee Meldau och någon tredje jag inte kan sätta fingret på. Båda dessa har jag originella låtar men detta kändes verkligen som något generiskt lite själlöst.

Avråder från att lyssna på skiten för jag visste jag vet att AI kommer ha en stor plats i precis allt i framtiden men det vi behöver människor till är kärlek och konst.
Citera
2026-01-09, 19:41
Medlem
Sebzors avatar
Spännande. Låten var ändå ganska skön. Men tråkig utveckling såklart.
Citera
2026-01-09, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Spännande. Låten var ändå ganska skön. Men tråkig utveckling såklart.

Som att titta på AI-bilder eller videos på Instagram.

Det var först kasst, sen ganska välgjort och småkul under några månader innan man ledsnade på det helt.

Är så jävla less på björnar som attackerar människor, eller hajar, eller vafan det är. Astråkigt.
Citera
2026-01-09, 19:47
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Som att titta på AI-bilder eller videos på Instagram.

Det var först kasst, sen ganska välgjort och småkul under några månader innan man ledsnade på det helt.

Är så jävla less på björnar som attackerar människor, eller hajar, eller vafan det är. Astråkigt.

Film är lite annorlunda, där håller jag med dig helt.
Citera
2026-01-09, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Film är lite annorlunda, där håller jag med dig helt.

Både film och bilder.

Musik kommer få samma väg gissar jag, precis som konst och annat.

Möjligen att nåt fåtal saker blir kvar i längden.
Citera
2026-01-09, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hampushaha
Som rubriken säger på Spotify ligger nu AI låten ”jag vet, du är inte min” på plats 1 i Sverige.

Personligen hatar jag AI musik som borde vara musk för robotar och musik gjord av människor borde vara för människor.

Varför hatar du AI musik? Själv upptäckte jag en riktigt bra låt skapat av AI och lyssnar på den ofta. Inga problem för min del. De enda som lär sura är artisterna.
Citera
2026-01-09, 20:07
Medlem
fjollciggs avatar
Är det klarlagt att låten bara är en prompt?

Hittar inte mycket när jag googlar, men på Instagram skriver P3 att det handlar om ”en mix av AI och traditionella verktyg”.

Jonas Bonnier på Expressen skriver också om låten:
Ingen tycks ännu veta exakt vem eller vilka som ligger bakom ”Jag vet, du är min”, men det pratas om ett ”kollektiv” som ”delvis” använder AI. Upphovsmannen enligt strömningstjänsterna heter Jacob Berg; ett garanterat svårgooglat namn.
Citera
2026-01-09, 20:11
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

.... AI "musik" kan vara bra och något som konsumenterna tydligen gillar och tycker om.
Å andra sidan är det en komplett katastrof .... AI modellerare i musiktjänster är ju inget annat än ett fullständigt rån från kreatörer av kött och blod som skapat musiken och lagt ut på det öppna internet som knyckts rakt och genomgår en cementblandare av AI hokus pokus.

Här är totalt laglöst land. AI musiktjänster ger inga royalties eller ersättningar för vad de har knyckt och nyförpackat av ARTISTER DE HAR KNYCKT IFRÅN.
Det är dåligt på så många sätt. Det enda positiva är att med ett sådant gigantisk mått av immateriella stölder av andras arbete , så anser jag mig vara tillräckligt motiverat att försöka jävlas tillbaka, på olika sätt. Den autitistiska Tech-perverterade biljonärsklubben håller på att fucka upp hela vår kultursektor genom att nollställa analog mänsklig deltagande därför att det tydligen är viktigare att maskiner matar oss med en kulturskatt de har knyckt , hällt det i en digital cocktailmixer - för att serveras som original - Där det finns varken ursprung eller artist . Vi blir sakta historielösa och villrådiga , för vadå ? För några fler dollar på fel konto
FINNS det verkligen någon fördel med det här ?
Senast redigerad av Upplyften 2026-01-09 kl. 20:20.
Citera
2026-01-09, 20:46
Medlem
KurtSchweinsteigers avatar
Citat:

Källa:
https://open.spotify.com/playlist/37i9dQZEVXbLoATJ81JYXz?si=57V5T33hQl-dQ5MoYeUTaQ&pi=BPpPZYc7So2HT

Låter förjävligt, den här är betydligt bättre, https://open.spotify.com/album/47BRyZyYzM4X5MGceVXJ8v?si=dwRgdpBITDyhGSyaLCDQdQ
Citera
2026-01-09, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften

FINNS det verkligen någon fördel med det här ?

Jag hatar också miljardärer, men nog finns det gratis ai program numera där vem som helst kan göra "sin" egen ai musik?

Musiker kan väl fortfarande skapa musik? Bara att de nu kanske måste konkurrera med ai. Jag gissar live musik kommer växa i framtiden....
Citera
2026-01-09, 21:29
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Purister argumentera väl för att "riktig" musik varit död sedan datorernas inträde och auto tune, var och varannan popdänga är grovt manipulerad idag och playback är ett givet inslag på konserter och annat, är verkligen en helt Ai-genererad låt ett så fruktansvärt kliv mot något slags dött ökenlandskap?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in