2026-01-09, 21:40
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-

Musiker kan väl fortfarande skapa musik? Bara att de nu kanske måste konkurrera med ai. Jag gissar live musik kommer växa i framtiden....

Finns ingen fungerande konkurrens med AI musikmodeller, eftersom de inte ens ersätter artister som de knycker av . Hela den här digitaljuicen håller på att bli ett absolut rättslöst monopol , och som behöver regleras innan HELA systemet av bijjonärenas digitala-juiceblandare har fått frikort att göra vad fan som helst.
Det kan inte finnas något frikort att helt enkelt komma undan med stöld och casha in snabba stålar utan att dela med sig till kreatörer som just nu inte har något att säga till om .... förutom att bli lagligt rånade av någon outgrundlig anledning
Senast redigerad av Upplyften 2026-01-09 kl. 21:44.
Citera
2026-01-09, 21:40
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampushaha
Som rubriken säger på Spotify ligger nu AI låten ”jag vet, du är inte min” på plats 1 i Sverige.

Personligen hatar jag AI musik som borde vara musk för robotar och musik gjord av människor borde vara för människor.

Källa:
https://open.spotify.com/playlist/37i9dQZEVXbLoATJ81JYXz?si=57V5T33hQl-dQ5MoYeUTaQ&pi=BPpPZYc7So2HT

Vad tycker ni om AI musik?

Vad heter låten? Har inte Spotify.
Citera
2026-01-09, 21:57
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vad heter låten? Har inte Spotify.

Gött knark i kväll eller? Står ju i det du citerade:

Citat:
Som rubriken säger på Spotify ligger nu AI låten ”jag vet, du är inte min” på plats 1 i Sverige.

Artisten heter Jacub.
Citera
2026-01-09, 22:16
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Konst ska inte skapas för att sälja (även om den kan göra det). Det är tillfredsställelsen att göra ett musikstycke som är grejen.

Att beskriva för en maskin vad den ska skapa kommer aldrig att vara konst även om människor kanske gillar det.
Citera
2026-01-09, 22:59
Medlem
Troians avatar
Kan Jacub vara denna Jacob Berg?

https://sv.stagepool.com/cv/bergjacob/1284270
Citera
2026-01-09, 23:13
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Kan Jacub vara denna Jacob Berg?

https://sv.stagepool.com/cv/bergjacob/1284270

Ja

Vad är de för sida söker fitta eller?
Citera
2026-01-09, 23:23
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Purister argumentera väl för att "riktig" musik varit död sedan datorernas inträde och auto tune, var och varannan popdänga är grovt manipulerad idag och playback är ett givet inslag på konserter och annat, är verkligen en helt Ai-genererad låt ett så fruktansvärt kliv mot något slags dött ökenlandskap?

Exakt. AI musiken kommer bli ett allt vanligare inslag och ska artister tjäna pengar måste de faktiskt jobba, dvs uppträda. En utveckling som började när musiken blev digital och inte kunde säljas med skivor. Sen är ju ”pop-musiken” inget annat än en föregångare till AI musiken, men AI musiken mer äkta, för ingen påstår att de har talang.
Citera
2026-01-09, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KurtSchweinsteiger
Låter förjävligt, den här är betydligt bättre, https://open.spotify.com/album/47BRyZyYzM4X5MGceVXJ8v?si=dwRgdpBITDyhGSyaLCDQdQ
Det är ju en cover på Nirvanas Smells Like Teen Spirit!
Citera
2026-01-09, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Gött knark i kväll eller? Står ju i det du citerade:

Artisten heter Jacub.
AI artisten*
Citera
2026-01-10, 00:04
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampushaha

Personligen hatar jag AI musik som borde vara musk för robotar och musik gjord av människor borde vara för människor.

Källa:
https://open.spotify.com/playlist/37i9dQZEVXbLoATJ81JYXz?si=57V5T33hQl-dQ5MoYeUTaQ&pi=BPpPZYc7So2HT

Vad tycker ni om AI musik?
Coolt. Rätt skön låt ändå. Men fattar inte riktigt hur den kan ligga etta, över alla kända artister. Känns lite märkligt med ai.
Citera
2026-01-10, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Är det klarlagt att låten bara är en prompt?

Hittar inte mycket när jag googlar, men på Instagram skriver P3 att det handlar om ”en mix av AI och traditionella verktyg”.

Jonas Bonnier på Expressen skriver också om låten:
Ingen tycks ännu veta exakt vem eller vilka som ligger bakom ”Jag vet, du är min”, men det pratas om ett ”kollektiv” som ”delvis” använder AI. Upphovsmannen enligt strömningstjänsterna heter Jacob Berg; ett garanterat svårgooglat namn.

Alla använder nog AI more or less.

Tycker låten saknar något rent tekniskt. Hade önskat få med trummor lite up beat. Sången låten som vilket instrument som helst, saknar kanske egentlig dialekt. Svårt att peka för mycket fel då alla låtar är manipulerade idag.
Citera
2026-01-10, 01:19
Medlem
Rookie81s avatar
Ja alltså förmodligen har topp 10 listorna varit fyllda med delvis eller helt AI-genererade låtar ganska länge redan från de stora artisterna.

Om jag, blott en enkel idiot, på 10 minuter kan göra 3 Suno-låtar som åtminstone vinner mello (vilken bedrift&#128514 så har garanterat stora låtskrivare hämtat inspiration från AI i många år redan om inte helt kopierat all melodi/alla instrument och låtit riktiga människor spela och sjunga för att göra hits.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in