2026-01-09, 21:09
Medlem
Studsbolls avatar
Vad som är prisvärt är totalt subjektivt. Men pratar vi om hur dyra datorer var förr jämfört med nu blir det enklare. Man vet genomsnittlig inkomst genom tiderna och man vet priserna år för år. När jag köpte min första privata dator i mitten på åttiotalet kostade den, inklusive monitor och lagringsenhet, ofantligt mycket mer än det jag köpte senast. Det handlar varken om prestanda eller vad man fick för pengarna: datorer var dyrare förr. Det gäller för övigt i princip all elektronik, t ex TV.
Citera
2026-01-09, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius

Nu spelar jag ju inte längre men jag köpte en miniPC från kineserna för 2000:- som funkar skitbra för allt skrivbordsarbete Startar på 5 sekunder, allt funkar skitsmidigt, 15W TDP. Bästa värdet på en PC jag någonsin fått!

Jo, svårt idag att veta när man ska köpa en ny data, den man har funkar ju till det mesta men en ny superdator är samtidigt något helt annat och öppnar upp för fler möjligheter.
Citera
2026-01-09, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intressgruppen
Jo, svårt idag att veta när man ska köpa en ny data, den man har funkar ju till det mesta men en ny superdator är samtidigt något helt annat och öppnar upp för fler möjligheter.
Ja, hur är det egentligen idag? För 15-20 år sedan var det bara att köpa ny efter 2 år om man ville spelade de senaste spelen. Men det kanske håller lite längre idag?
Citera
2026-01-09, 22:30
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Givetvis så åldrades datorerna snabbt förr i tiden - särskilt när det gäller spel.

Men samtidigt så gick utvecklingen snabbt också.

Köpte man en dator 2002 med ett grafikkort som kostade 3000 kr så kunde man 2004 köpa ett grafikkort för 3000 kr som var tre gånger så bra i princip.

Att vi nu upplever att man klarar sig med en dator längre beror ju på att vi gör ungefär samma saker som när vi köpte datorn och grafikkort har blivit så bra att man klarar sig längre tid.

Då - ett spel som är 3 år gammalt ser väldigt dåligt ut.

Nu - ett spel som är 3 år gammalt ser precis ut som nya spel.

Detta är väl en bra sammanfattning på TS fråga.
Idag kan man sitta med en 10 år gammal dator och det mesta funkar perfekt ändå bara man skött den med gratis programvaruuppdateringar och ev någon ominstallation.
Att år 2000 suttit med en dator från 1990 hade däremot varit helt omöjligt. Datorerna höll mycket kortare tid då och var alltså minst värda i detta tidsintervall. (inköpspriset utslaget på antal år den var funktionell)
Citera
2026-01-09, 23:00
Medlem
Vet att min mors första dator kostade 25000:- runt år 1995. Några år senare kunde de anställda på min fars arbete köp dator med avdrag på lönen under 2 års tid.
Citera
2026-01-09, 23:12
Medlem
Köper i stort sett alltid nya delar på blocket (utom diskar). Spelar dock inte nya spel (knappt gamla heller). Funka speciellt bra nu för tiden när utvecklingen inte går så fort längre.
Citera
2026-01-09, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelican1
Köper i stort sett alltid nya delar på blocket (utom diskar). Spelar dock inte nya spel (knappt gamla heller). Funka speciellt bra nu för tiden när utvecklingen inte går så fort längre.
Dvs delar som är nya för mig, men alltså begagnade.
Citera
2026-01-10, 00:25
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
En sådan här

Edit: Verkar som att den versionen jag köpte var slutsåld.

Här är en annan likvärdig

Vad sitter det för grafikkort i de?

Går det spela upp 1080p eller 720p youtube utan lagg?
Citera
2026-01-10, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Detta är väl en bra sammanfattning på TS fråga.
Idag kan man sitta med en 10 år gammal dator och det mesta funkar perfekt ändå bara man skött den med gratis programvaruuppdateringar och ev någon ominstallation.
Att år 2000 suttit med en dator från 1990 hade däremot varit helt omöjligt. Datorerna höll mycket kortare tid då och var alltså minst värda i detta tidsintervall. (inköpspriset utslaget på antal år den var funktionell)

Jo, har en lenovo från 2017 en- t495 och programmerar med. Funkar skitbra men det är typ det den kan och se film på.

Fan kanske ska ta mig samman och klarna en lenovo LOQ till 7-8k på rea ändån.
Citera
2026-01-10, 11:57
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Vad är det för burk? Behöver en billig för basic-grejer.
JAg har nog kört begagnade optiplex i 15 år (2-3 olika). Då kör jag ändå musikprogram typ cubase.

Sedan har jag en 10 år gammal minidator thinkcenter kopplad i tvn som jag även tidigare hade som daw.

Bara folk som spelar som behöver värstingsgrejor nu mer...eller vill ha. Inte ens det behövs för fortnite.

Men googla innan du köper modell. finns 1000 youtubeklipp om att köpa rätt lenovo eller optiplex.
Citera
2026-01-10, 12:26
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
JAg har nog kört begagnade optiplex i 15 år (2-3 olika). Då kör jag ändå musikprogram typ cubase.

Sedan har jag en 10 år gammal minidator thinkcenter kopplad i tvn som jag även tidigare hade som daw.

Bara folk som spelar som behöver värstingsgrejor nu mer...eller vill ha. Inte ens det behövs för fortnite.

Men googla innan du köper modell. finns 1000 youtubeklipp om att köpa rätt lenovo eller optiplex.
Låter bra. Musikprogram hade varit grymt att kunna köra också, exempelvis Cubase, Pyramix och sådant.
Citera
2026-01-11, 17:41
Medlem
När man gick ñver från superdatorer till arbetsstationer så kostade en grafikdator som man kunda ha hemma från låga 2-3 hundra tusen kronor upp till över 10 miljoner kr beroende på modell och specifikationer.

Det var dock betydligt billigare än att köpa en superdator som oftast kostade 50-100 miljoner kr och drog jävulskt med ström.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in