Citat:
Ursprungligen postat av
Otis.P.Jivefunk
Visst är det så. Men att vissa råkar ha pengar är ju inget nytt, det kommer alltid att finnas folk med mer pengar än hjärna, och för dom är såna här saker knappast ett problem. De kommer köpa vad de vill ha oavsett vad sakerna kostar eller om alla utom dom förstår att det är en fruktansvärt dålig affär de gör.
Man kan inte bygga en diskussion på dessa extremer. (Varken de som är ekonomiskt oberoende, eller uteliggare utan ett cent på kontot). Jag tänker att för att diskussionen ska vara vettig så får vi försöka utgå i frän nån slags ”medelmänniska”, vad nu det skulle kunna vara.
Sen är det ju också så att alla vill inte ha en flong ny bil. Jag personligen har alltid kört på ”nästan” ny bil eftersom jag är övertygad om att där gör man den bästa affären. Men nu känns det som att vi halkar in lite mer på spåret
att ha bil eller inte och det är faktiskt lite offtopic.
Här tänker jag att vi ska försöka ta ett helikopterperspektiv på fordonsbranschen som helhet och försöka bena ut hur det kommer utvecklas framåt efter vi tagit igenom oss denna senaste kris.
- Kommer några märken försvinna, i så fall vilka? Kommer man slå ihop märken? Hur kommer Kina påverka oss? Kan europa producera billigare bilar som folk vill ha?. Osv.
Lite så tänker jag.

Okej, så lite killgissning. Jag tänker att de som köper kinesiska bilar borde vara de som köper kinesiska mobiler. De som inte bryr sig om att de blir filmade och avlyssnade i smyg av kinesiska staten. Det fungerar nog bra för de som tänker att dom aldrig kommer ha något som kinesiska staten vill åt.
Så en del av oss som inte vill bli filmade/utpressade kommer aldrig köpa kinesiskt. Därför kommer det finnas kvar tillverkare i väst. Men vilka? (Jag räknar Volvo till kinesiska bilar.)
Det känns ganska otroligt att alla tillverkare kommer finnas kvar. Så min gissning är att det blir ungefär en kvar i varje land, för det finns de som helst köper lokalt. Men jag ser inget behov av Daimler/BMW/Audi/Volkswagen alla i Tyskland. Min gissning är att Volkswagen köper upp de andra vid tillfälle. Sen tror jag det blir kvar ett franskt märke, men deras kvalitet är usel. Kanske kommer Volkswagen behålla en av Seat/Skoda som konkurrent till det franska märket.
Givetvis kommer tillverkarna eventuellt behålla vissa märken och kanske låta vissa modeller återuppstå för att nå nostalgiska köpare, men ungefär så tror jag det blir.
Tesla har nog inte så mycket att hämta i Europa i framtiden med tanke på USAs hat mot oss. Dom har hittat en bra nisch där folk kan skryta med status utan att skämmas eftersom man låtsas det är bra för miljön. Men det är borta idag. De kommer hitta någon annan pryl som man kan skylta med för att visa hur framgånsrik man är. Kanske kvantdatorer, elektriska butlers eller nått annat.