Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Finns det någonstans att läsa mer detaljerat om vad bråken handlar om och vad som händer? Jag håller annars med om att det är en ny extrem situation när väktare måste patrullera till äldreboende för att anställda är hotfulla mot varandra.
Chefer är som regel helt sopiga också. Så det kan vara en väldigt konstig lösning på ett ganska normalt problem. Har konflikt mellan anställda gått så långt som Lisbeth Olsson påstår, är en självklar lösning att ena parten måste avskedas eller omplaceras.
Vet inte hur mycket detaljer som publicerats i tråden, men här är
lite detaljer iaf.
Citat:
– Med minskad närvaro på arbetsplatsen generellt upplevde flera anställda en ökad otrygghet.
...
Hon tilläger att väktarna bara är den synliga delen av en mycket större insats från arbetsgivarens sida.
– Vi arbetar med en mängd interna utredningar och har givetvis också polisanmält misstänkta brott.
Vad handlar de om?
– Det är bilar som har repats vid ett flertal tillfällen.
Varför tror ni att det har koppling till boendet?
– För de som är närmare berörda är det helt uppenbart att det finns en koppling och det har också framförts hot.
Vad för sorts hot?
– Jag kan inte gå in på det, eftersom det handlar om en pågående utredning, men det rör sig om hot mellan anställda. Hot om repressalier, säger Lisbeth Olsson.
...
Enligt Göteborgs stad har arbetsplatsen på äldreboendet i Hovås präglats av konflikter inom personalgruppen under en längre tid
...
https://www.dn.se/sverige/repade-bilar-och-hot-vaktare-dygnet-runt-utanfor-aldreboende/
Spontant tänker jag att det här är ytterligare en situation där alla berörda chefer är så totalt frånvarande från situationen på fältet att de inte har en aning om vad som egentligen pågår, utan bara får olika versioner av händelsen återgivna till sig från personalen nu när det är på tok för sent. Så nu måste de "utreda" först för att alls kunna fatta ett beslut. Och givetvis är det nån annan som ska utreda, för de tänker inte sätta sig in i situationen själva.