2026-01-09, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
För många blattar helt enkelt
Då blir det så här
Så länge dom inte våldtar brukarna är det väl ändå okej.

Misstänker att det är klanrelaterat. Araber vs somalier. Kurder vs somalier. Eretrianer vs nått annat osv....
Citera
2026-01-09, 05:52
Medlem
SaraOlivias avatar
På min arbetsplats var det i omgångar bråk/skitsnack/slagsmål mellan serber och albaner/kroater men även mellan de som flytt från Eritrea och Etiopien. Gamla och aktuella konflikter i hemländerna som är anledningen till att de flytt hit från första början men så tar de med sig konflikten hit och blir osams när de måste göra mer än att bara kallprata med varandra. Det här var ändå personer där vissa bott här i över 30 år och hade mer eller mindre vuxna barn födda här i Sverige.
Citera
2026-01-09, 06:22
Medlem
Majasmokers avatar
Givetvis anekdotiskt men med övriga "anekdoter" så anar man snart ett (bekant) mönster.... Jag känner en filippinska, koreanska & ungerska. Alla 3 vittnar om samma sak. SFI eller vården, samma sak. Öststatarna & de "riktiga" asiaterna, alltså inte asiater som i pakistanier eller afghaner t.ex. jobbar & står i. Koreanskan har snabbt avancerat från golvet upp till bestämmandeposition.

Finns det blattar så spelar det inte såå stor roll om de är muslimska eller kristna, det blir besvär. Fast mest med muslimerna. De kan inte läsa, inte skriva, är lata, "ser inte" vad som behöver göras utan måste få sagt till sig varenda liten detalj som i t.ex. du har disken efter middagen med familjen hemma men du diskar bara det som finns på diskbänken, inte det som råkade bli kvar på matbordet precis bakom ryggen på dig.

Och som vanligt får jag väl lägga till att jag självklart generaliserar. Det finns massor av bra muslimer & negrer men tyvärr så är de dåliga för många för att det ska vara bra för en högre kultur som Sverige. Om en eller två potatisar 🥔 i påsen är dålig så går jag givetvis inte tillbaka eller bryr mig särskilt men blir det för många vill jag ju inte betala för den.

Och lika självklart, ja, om alla utlänningar försvinner över natten som genom ett trollslag så blir det givetvis kris överallt men Sverige fungerade lååångt innan det fanns blattar här. Alla svenskar som nu går åt för att hålla blatterismen igång, skulle helt enkelt kunna jobba med det som blattarna gör nu men få bättre betalt & sålunda tycka det var värt.
Citera
2026-01-09, 09:42
Medlem
Wyrdkins avatar
Kvalificerad gissning.

Achmed 28 sitter hellre med mobilen och vill inte torka stjärtar. 55 åriga Piirja sa åt honom och sen chefen att han måste göra sånt.

Achmed blev kränkt och hotade Piirja indirekt som araber brukar göra, typ, "Grisar som dig skar jag halsen av i Syrien".
Citera
2026-01-09, 10:52
Medlem
Är det ett kommunalt boende vilket det inte bör vara för de har aldrig problem enligt facket. Vet vi om det är det invandrare och helt klarlagt att det är de som orsakat detta?
Citera
2026-01-09, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Fast det gör dom ju
Ja så.är det ju, men jag syftade på det specifika fallet.
Citera
2026-01-09, 12:01
Medlem
Nationalromantiks avatar
Sommarjobbade på äldreboende som ung.

Tyckte själva jobbet, ta hand om äldre var rätt ok, byta blöja var en chock men man vände sig.

Något man dock ALDRIG vände sig vid var den bitterhet som fanns bland vuxna människor.

Det var rena inbördeskriget mellan alla inblandade, som ett toxiskt högstadie.

Alla snackade skit om alla, vissa pratade inte, var helt omöjligt att trivas då.

Slutsats, sånt här måste hanteras av någon chef som pekar med hela handen.

Men är chefen konflikträdd och använder mjuka metoder eller lågaffektivt bemötande, då blir det problem.
Citera
2026-01-09, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Knappast din rasse. Tidö är orsaken till kaos. Gissar att Uffe hånflinar och knuggar händerna av förtjusning. Jimmie kanske gör de samma.

Egenansvar och självbehärskning verkar vara obekanta saker för dig. Det brukar vara så med både blattar och vänsterfascister.
Citera
2026-01-09, 13:24
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Olika etnicitet bland de anställda öppnar upp för konflikter, speciellt på kvinnodominerade arbetsplatser dår låg bildningsnivå är standard. På ett äldreboende där ofta kvinnor är chefer kommer det skära sig rejält om män från vissa kulturer kommer in på underordnade positioner. Detta är nog inget undantag.

Men var det inte en grupp på nattskift häromsistens där alla i personalen var av samma etnicitet och där de boende vanvårdades något otroligt?
Nu skall tilläggas att jag inte jobbat med vård, så du har helt visst mer insyn och insikt i detta.
Hursomhelst, det är skrämmande att tänka på hur gamla lider i denna sin fångenskap. Och att vi alla betalar för det...

Får man fråga: Hur fungerar egentligen chefandet på såna här ställen? Blir personal aldrig avskedade eller prickade när de inte sköter jobbet?
Kommer aldrig chefens chef och pekar med hela handen?
Tack!
Hälsningar
T.
Citera
2026-01-09, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Men var det inte en grupp på nattskift häromsistens där alla i personalen var av samma etnicitet och där de boende vanvårdades något otroligt?
Nu skall tilläggas att jag inte jobbat med vård, så du har helt visst mer insyn och insikt i detta.
Hursomhelst, det är skrämmande att tänka på hur gamla lider i denna sin fångenskap. Och att vi alla betalar för det...

Får man fråga: Hur fungerar egentligen chefandet på såna här ställen? Blir personal aldrig avskedade eller prickade när de inte sköter jobbet?
Kommer aldrig chefens chef och pekar med hela handen?
Tack!
Hälsningar
T.

Oegentligheter mellan personal utreds internt med resultatet: ord står mot ord, då dey bara är att blåneka dåligt uppförande
Citera
2026-01-09, 14:23
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Oegentligheter mellan personal utreds internt med resultatet: ord står mot ord, då dey bara är att blåneka dåligt uppförande

Tack för svaret!
Ledsamt att höra. Man blir ju rädd för att bli gammal. Frågan är vilken strategi man skall köra: leva hårt och dö innan man hamnar i klorna på dysfunktionella petsonalgrupper, eller jobba hårt, leva sparsamt och köpa sig service på ålderns höst.
Citera
2026-01-09, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
Det skär sig vad gäller män punkt.
Det kvittar om du har stamtavla sedan Hedenhös eller om du kom från Syrien för fem år sedan.
Vissa kvinnor klarar inte av att manlig personal blir mer uppskattad.
Jag sätter inte min fot inom äldreomsorgen igen.
Åtminstone inte i rollen som uska.

Till saken hör att jag är gammal servitör.
Således myntade jag uttrycket "måltid är högtid" och körde enkelt bordsservering till mina vårdtagare när de satt sig till bord och skulle äta.
Jag presenterade menyn med rak rygg och frågade vad de ville dricka.

Behöver jag säga att jag blev populär?
Och att resten av mina kollegor hatade mig?

Nej, det kvittar inte. Det är skillnad på avundsjuka och män från Syrien som inte tar order från kvinnor (eller tar kvinnor i hand för den delen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in