2026-01-09, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Sådana finns inte, men det finns däremot några ålderdomshem för personer som pratar finska då kravet är att personalen måste kunna prata finska vilket innebär att ingen blatte kan få anställning på dessa platser vilket har lett till att även svenska äldre har sökt sig dit AKTIVT.

Ja det är konstigt att det finns det
Citera
2026-01-09, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Chefer är som regel helt sopiga också. Så det kan vara en väldigt konstig lösning på ett ganska normalt problem. Har konflikt mellan anställda gått så långt som Lisbeth Olsson påstår, är en självklar lösning att ena parten måste avskedas eller omplaceras.

Vet inte hur mycket detaljer som publicerats i tråden, men här är lite detaljer iaf.

Spontant tänker jag att det här är ytterligare en situation där alla berörda chefer är så totalt frånvarande från situationen på fältet att de inte har en aning om vad som egentligen pågår, utan bara får olika versioner av händelsen återgivna till sig från personalen nu när det är på tok för sent. Så nu måste de "utreda" först för att alls kunna fatta ett beslut. Och givetvis är det nån annan som ska utreda, för de tänker inte sätta sig in i situationen själva.

För många kvinnor på samma arb plats
Citera
2026-01-09, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Vi ska inte missa att Granlidens äldreboende ligger precis bredvid golfbanan i Hovås - det bör vara en av de flottare adresserna för ett äldreboende i Sverige. Bör därmed vara ett äldreboende som har relativt lätt att rekrytera från de bättre grupperna av hemtjänstpersonal, såvida det inte är så usel arbetsledning att ryktet gjort rekrytering omöjlig. Men det borde komma fram i tråden i så fall.

Behöver inte vara lätt att rekrytera BRA personal bara för det. Personal möjligtvis. Som tror att det ska vara finare att jobba där
Citera
2026-01-09, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Vilka vuxna? De anställda eller de äldre? Alla?

Tyvärr är det så och det är jättesvårt att förstå varför. Förskolan likaså
Citera
2026-01-09, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Så länge dom inte våldtar brukarna är det väl ändå okej.

Misstänker att det är klanrelaterat. Araber vs somalier. Kurder vs somalier. Eretrianer vs nått annat osv....

Kan nog vara svenskar oxå
Citera
2026-01-09, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Behöver inte vara lätt att rekrytera BRA personal bara för det. Personal möjligtvis. Som tror att det ska vara finare att jobba där

Kan rentav vara svårare. Finns inte så många lokalt boende som vill jobba inom äldreomsorgen, tänker jag. Så man måste rekrytera från andra delar av stan, eller från kranskommuner.
Citera
2026-01-09, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Men var det inte en grupp på nattskift häromsistens där alla i personalen var av samma etnicitet och där de boende vanvårdades något otroligt?
Nu skall tilläggas att jag inte jobbat med vård, så du har helt visst mer insyn och insikt i detta.
Hursomhelst, det är skrämmande att tänka på hur gamla lider i denna sin fångenskap. Och att vi alla betalar för det...

Får man fråga: Hur fungerar egentligen chefandet på såna här ställen? Blir personal aldrig avskedade eller prickade när de inte sköter jobbet?
Kommer aldrig chefens chef och pekar med hela handen?
Tack!
Hälsningar
T.

Ja i Uvalla var ju många från samma land. Verka varit dåligt ledarskap m konflikträdda chefer. Borde vara den viktigaste egenskapen för att få bli chef
Citera
2026-01-09, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Tack för svaret!
Ledsamt att höra. Man blir ju rädd för att bli gammal. Frågan är vilken strategi man skall köra: leva hårt och dö innan man hamnar i klorna på dysfunktionella petsonalgrupper, eller jobba hårt, leva sparsamt och köpa sig service på ålderns höst.

Du får vara med i mitt kollektiv. Alla kommer vi att ha olika förmågor i behåll o då kan vi hjälpa varandra
Citera
2026-01-09, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Kan rentav vara svårare. Finns inte så många lokalt boende som vill jobba inom äldreomsorgen, tänker jag. Så man måste rekrytera från andra delar av stan, eller från kranskommuner.

Ja o man måste ha bil. Om dom lokala inte vill jobba vet vi inte o många orter är nära
Citera
2026-01-09, 23:46
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Sådana finns inte, men det finns däremot några ålderdomshem för personer som pratar finska då kravet är att personalen måste kunna prata finska vilket innebär att ingen blatte kan få anställning på dessa platser vilket har lett till att även svenska äldre har sökt sig dit AKTIVT.

Jepp det finns såna ålderdomshem för minoriteter.
Till ett sånt ska jag flytta när den tiden kommer.
Citera
2026-01-10, 07:23
Medlem
Känner igen detta. Sommarjobbade på ett boende i närheten och tyckte ärligt det var riktigt kul att hänga med dom dementa. Otroligt underskattat jobb. Men kollegornas ständiga enligt mig helt meningslösa konflikter gick ut något så otroligt över arbetet och en dag när de försökte dra in mig i deras konflikt lämnade jag bara mitt kort på chefens bord och gick hem.
Blir fortfarande ledsen när jag tänker på hur våra gamla tvingas bo på något slags vuxendagis/integrationsprojekt.
Med detta sagt, vissa med utländsk bakgrund skötte jobbet otroligt bra.
Citera
2026-01-10, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Kanske allt för många arbetstimmar och sömnlösa nätter? Minsta lilla räcker för att det ska bli våldsamma konflikter. Detta p.g.a tidöklanen. Rösta rätt nästa gång.

Problemet är att man inte kan sparka anställda som orsakar problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in