2026-01-08, 15:00
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Och sedan skulle Victoria bli drottning?
Det är ju precis den här ärvda makten som demokratin gjort slut på.
Vill du ha en diktator som inte väljs av folket?
För mig är det ett idiotiskt förslag.
är du säker på det, att den inte bara flyttats internationellt till olika internationella grupper med enorma kapital?bankhierarkin, industri/företagskomplex, investeringsjättar med händer i nästan allt, extremreligiösa grupperingar så som islamist- jihadister uppbackade av stora mysli-pengar, karteller, eller andra kriminella familjer med kapital av tillgångar, pengar eller våld, som nästar sig in i politiken genom skulder, mutor, utpressning och hot..?

det kallas ju legacy media av någon anledning t.ex. och nog inte helt utan eld, eller vad tror du... är det för mycket folie och slag mot din bild av den heliga nästan perfekta "demokratin" där vi inte ens får rösta i enskilda sakfrågor och politiker inte ens ställs till svars för korruption, lögner eller brutna löften eller till och med förräderi.
Citera
2026-01-08, 15:03
Medlem
TheJesuits avatar
Att kungar och prinsessor hör till historien och sagorna tycker nog de allra flesta svenskar om de svarar med hjärnan. De allra flesta som får frågor om monarkin svarar dock med hjärtat då ju kungen inte har någon makt utan är mer en fin idé att samlas kring och sjunga om. Men om kungen skulle haft någon form av diktatorisk makt så hade stödet varit nära noll.
Citera
2026-01-08, 15:03
Medlem
Vem fan vill ha en inavlad dyslektiker som ledare?
Citera
2026-01-08, 15:38
Medlem
OndskanIOssAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
är du säker på det, att den inte bara flyttats internationellt till olika internationella grupper med enorma kapital?bankhierarkin, industri/företagskomplex, investeringsjättar med händer i nästan allt, extremreligiösa grupperingar så som islamist- jihadister uppbackade av stora mysli-pengar, karteller, eller andra kriminella familjer med kapital av tillgångar, pengar eller våld, som nästar sig in i politiken genom skulder, mutor, utpressning och hot..?

det kallas ju legacy media av någon anledning t.ex. och nog inte helt utan eld, eller vad tror du... är det för mycket folie och slag mot din bild av den heliga nästan perfekta "demokratin" där vi inte ens får rösta i enskilda sakfrågor och politiker inte ens ställs till svars för korruption, lögner eller brutna löften eller till och med förräderi.
Tack till dig för att du fyller på med det ”självklara underlaget” till tanken, inte självklart för alla
Citera
2026-01-08, 15:39
Medlem
Umarells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OndskanIOssAlla
Hejsan. Jag söker att bilda mig en uppfattning om hur stor andel av vettiga människor skulle föredra att knugen får bossa istället för att vi ska avlöna en miljon korrumperade politiker?

Kungen har moral, är inte blyg för att gå på stripklubb och först och främst skulle han lyssna noga på rådgivare (Edit innan han fattar sitt beslut. Med moderatorerna i åtanke utvecklar jag tankegången nu, får se om det är värt:

Monarkin är troligen det korrekta statsskicket. Folket måste bara vara tuffare. All makt kan inte tillfalla staten att avväpna medborgare och behandla dem som oskyldiga hjon. Om folk är tuffare och inte övervakade i minsta lilla skulle de styrande vara mer obekväma med att göra generalfel. Om kungen är rättvis kan de flesta acceptera ett beslut som går emot dem, emellanåt.

Vill kungen avskaffa fyrverkerier?

Vad tycker du som läser i frågan?

Edit: tror det tillförde lite att tänka till

Edit2: inte som att våra folkvalda gör precis som vi vill

Edit3: snälla lås inte denna. Tanken kan tyckas absurd men jag är allvarlig och vill ha input och tankar

Edit4: Nej, jag själv kommer absolut inte ställa upp som kung.

Edit5: jag tänker såklart att det är noll fanatism rörande kungen från ens någon. Han får sköta sitt men han är som vem som helst(förutom att han e king) Inga zelots.
För att undvika missförstånd vill jag bara påpeka att vårt statsskick redan monarki.
Citera
2026-01-08, 15:41
Medlem
biupy6ips avatar
Europa har varit monarki i urminnes tider. Moderna konsumenter och skitmänniskor utan grundläggande kunskaper i historia tror sig tycka att demokrati är det enda fungerande statsskicket.

En Karriärspolitiker är som en hora som tar mutor från utländska intressen med intresse att förstöra. Den gör allt för att klättra i karriären. En politker har inte enligt boken ansvaret som person över sina beslut det är partiet.

En Kung blir inte Kung, han föds till till rollen, han har alla pengar och bär själv på ansvaret för sina egna beslut

Första världskriget var det absoluta slutet för Monarkin (Tyskland, Österrike Ungern) i Europa när Amerikanerna och Britterna vann och spred sin pest och demokrati. Det tog bara demokratin 100 år att skapa civilisationskollaps. Nu har vi Globalism, mångkultur, 10 tals olika partier och en jävla massa splittringar i samhället. Vi kan knappast säga att något land ägs av sig självt med detta statsskick.

Till och med den Grekiska filosofen Atistotles tyckte att demokrati är det sämsta statsskicket.

Ska vi ha Monarki? Absolut det är det enda som har hållit ihop Europa.
Senast redigerad av biupy6ip 2026-01-08 kl. 15:48.
Citera
2026-01-08, 15:57
Medlem
Ilimitados avatar
Jag tror på monarki, men det behöver inte nödvändigtvis vara nuvarande kungahus. Och det behöver inte nödvändigtvis vara ett arvkungadöme. Sverige var av tradition ett valkungadöme innan Vasa.
Citera
2026-01-08, 17:21
Medlem
barbabushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OndskanIOssAlla
Arab sa du? 🤔
Lotta Bromé!
Hade fel... hon är tydligen inte arab, utan från Skövde.
Citera
2026-01-08, 17:36
Medlem
Svavelbryggas avatar
Frågan är Victoria ska bli drottning sen eller om det ska vara så konservativt att Carl Philip blir tronarvinge igen?
Citera
2026-01-08, 17:47
Medlem
OndskanIOssAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Frågan är Victoria ska bli drottning sen eller om det ska vara så konservativt att Carl Philip blir tronarvinge igen?
Den kan vi vänta med, om vi kommit så långt att den blir aktuell
Citera
2026-01-08, 17:51
Medlem
OndskanIOssAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Eller vi kanske kan ta den

Om Victoria klarar ett lögn-detektor-test där hon får uttala sig om hon är redo, så ser jag inga hinder
Citera
2026-01-08, 17:53
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Är det här en intervju? x)

Finns det någon svensk politiker du gillar och har fullt förtroende för?

Vem skulle du välja att styra och ställa som de ville med full makt över poliskår, väktarkår och inkludera militär i säg 4 eller 10+ år.

Jag gillar SD, Örebropartiet och Elsa Widding.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in