Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Nej det är inte subjektivt.
Jag har ingenstans hävdat att Sverige var exakt LIKA mångkulturellt förr som idag. jag har hävdat att det alltid varit mångkulturellt, dv där har existerat flera olika kulturer inom Sveriges gränser.
Och KVALITET är att läsa vad någon faktiskt skriver och förhålla sig till etta, istället för att svara på något som faktiskt inte står där.
Skärp dig lite tack.
Kvalitativ data är SUBJEKTIV då man tolkar data som inte kan mättas i objektiva mått.
Qualitative data is often subjective, rich, and consists of in-depth information normally presented in the form of words. Analysing qualitative data entails reading a large amount of transcripts looking for similarities or differences, and subsequently finding themes and developing categories.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4267019/#:~:text=Qualitative%20data%20is%20often%20subject ive,finding%20themes%20and%20developing%20categori es.
Du måste veta ett ords definition åtminstone för att använda dig av kvalitativ data på ett någorlunda seriöst sätt.
Och du skrev:
Det gör de självklart...men! vi har i alla tider levat i samhällen så även Sverige, som har haft olika kulturer, har vi klarat detta förr, så borde vi klara det idag.
Alltså för att vi lyckades med x (5% samer, finländare, etc.) så kan vi lyckas med y (25, 35, 50, 60% från 4 olika kontinenter). Alltså att alla grader av mångkultur är ungefär samma problem att lösa.
Ungefär som: ifall vi lyckades vinna kriget mot Estland så borde vi kunna vinna ett krig mot USA.
Eller: ifall ett barn klarade att få godkänd i högstadiematematiken så borde han klara att plugga teknisk fysik i universitet.
Citat:
Och hade det inte varit människor från Syrien som du surat över, så hade det varit turkar, italienare eller längre tillbaka judar etc etc...är alltid NÅN grupp som sånna som du hänger upp er på, ni måste liksom upprätta det där "andra" för er egen existens skull, är centrumet för ert tänk vad det verkar.
Behov av ett "VI" innebär att massa andra grupper...kön, sexualiteten, etniciteter etc etc alltid ska hållas under.
Aldrig slagit dig hur erbarmligt enfaldigt den sortens tänk är?
Du argumenterar utifrån spekulationer, men jag är inte inne för att tala om för att 1 miljon araber ens är dåliga att ha i ett land (för det var inte vad sakfrågan som diskuterade handlade om) utan sakfrågan är att det är högst aktuellt att jämföra 20 000 samer år 1900 med 1 miljon araber år 2026 och inte med tyskar eller liknande nonsens.
Citat:
Inte bara möjligt.
hade du levt på 1700 talet med 1700 talets möjlighet att kommunicera så hade du gnällt över norrlänningar...förslagsvis med nån annan form av kyrka...kanske herrnhutister? eller skåningar, dalmasar, värmlänningar etc etc. Du hade suttit här förfasat dig över dessa grupper att OJ! vad farligt det är med dessa olikheter....OJ vad det förstör för mina möjligheter att existera...
DET var min poäng.
Det är rena spekulationer från din sida, eller hur? Varför klagar jag inte om 100 000 polacker i Sverige eller 200 000 finländare eller samer för den delen?
Skulle person x inte klaga över att han har rövcancer så skulle han klaga över förkylning. Hur vet du det?
Din tolkningsförmåga om andra människors psykologi kan ifrågasättas. Dina spekulationer är inte särskilt seriösa.
Citat:
Japp min åsikt som alltså bygger på FAKTAN av att människan är 1. samma art, alltså inte alls skiljer så där oerhört mycket som du vill ge sken av. 2. Alltid har samexisterat både inom ett samhälle och generellt med andra kulturer, och gjort så betydlgit mer utan konflikter än med. Bara det att alla den där fredliga samexistensen lätt glöms bort. samt alltså 3. Kunskapen om vår tids nödvändighet av att vi måste acceptera närkontakten av andra kulturer, eftersom tiden av att hålla sig själv totalt isolerad på nån lite nationell ö, nånstans för länge sen är förbi.
Faktan om att människan är samma art ger oss ingen relevant information, eller hur? Speciellt när människan är en revirtänkande tribalistisk varelse som inte alls samexisterat med andra kulturer fredligt.
Jag nämnde ju exempelvis Syrien, Irak, Libanon, Yemen, Afghanistan som exempel på länder där olika etnicitet, klaner, religioner, språk inte alls lever i hälsosam samexistens. Jordanien som däremot har 95% sunniaraber tycks ha mindre konflikter än dessa regioner, liksom exempelvis Saudi Arabien som på har nästan 90% sunniaraber (trots att jag ogillar landet kan man inte säga att landet är sekteriskt delad i eviga krig).
Juguslavien var ett experiment som inte fungerade så bra i Europa därutöver. Tror det är större chans för fredlig samexistens i ett land som Polen än Juguslavien, eller hur? Beror inte ens på att polacker är bättre människor än juggar, bara att olika folkslag med olika religioner ofta hamnar i konflikt (även när de är otroligt närbesläktade som bosnier, serbier och kroater).
3.Kunskapen av vår tids nödvändighet att acceptera andra kulturer betyder ingenting. I Sydkorea eller Japan så kan de få besök av turister, liksom i exempelvis Polen, utan att de är utanför sin tids nödvändighet, utan att de inte utvecklas, utan att de inte lever bra liv och utan att de skadar andra folkslag. Du har bara hittat på en "nödvändighet" ur din rövhål, det är ett val snarare än en nödvändighet.
Citat:
Och ditt nick är Naknekejsaren, vilket direkt associeras till HC- Andersens: kejsarens nya kläder.
Att jag då kallar dig för nakenfisen, vilket är ett mycket vänligt uttryck på ungar som springer runt näck
det tolkar du alltså som en kränkning?
Känner du dig "kränkt" av att jag kallar dig merapiss eller tycker du bara att det är dagisnivå över det hela? Piss och bajsåldern har en åldersgräns runt 6-7 år tror jag, men analåldern kan bestå hos några svagbegåvade hela vägen till vuxen ålder....och där har du en kränkning som faktiskt känns.
Låt mig förövrigt argumentera som du gör för att framföra mina åsikter:
Att sitta på sitt lilla arsle och KRÄVA att ett land i nutid under de förhållanden som råder just nu i världen, absolut ska ha öppna gränser och mer mångkultur är idioti, eller hur merapiss?
Nja, texten ovan framför inget förutom att jag tycker att "mångkultur" är dumt. Lär dig att framföra dina argument, människa.
Citat:
Nej, eftersom dåliga socioekonomiska villkor, vilket verkligen just gruppen afghaner lider oftare än inhemska svenskar av som invandrare till Sverige från en krisnation som Afghanistan, är en av de största faktorerna bakom kriminalitet.
Min pojke far illa ifall han våldtas av en afghan till och med ifall man vill psykologiskt förstå att afghanska våldtäktsmannen kommer från en kultur där han kanske själv våldtogs av en skäggig gubbe och där våldtäkt av pojkar är kulturella normen och att trauman är förståeliga och blablabla.
Kom ihåg vad DU SKREV:
Citat:
Ursprungligen postat av merapi
Och den är alltså att ja, det finns idag i Sverige ex. rätt gott om afghaner, det är överhuvudtaget inget hot mot lilla dig.
Och du har nu gått från att skriva att afghaner inte är ett hot mot min lilla son till att jag måste förstå att han är från en krisnation eller går på sossebidrag och därför är extremt överrepresenterad i våldtäkter på unga pojkar och liknande hemskheter?
Hur ska du ha det? Är han inte ett hot mot min lilla son eller är han ett hot av "anledningar jag måste ta i beakande"?
Citat:
DIN sort vill dock gärna ha det till att det skulle handla om den Afghanska kulturen eller färgen på afghaners hud etc.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bacha_bazi
Bacha Bazi är nu en utbred fenomen i den afghanska kulturen, eller hur?
Pashtun afghaner har väl vitaste hudfärgen i Mellanöstern, men nej; jag tror inte att deras hudfärg gör skillnad i vilken grad de är ett hot mot min son. Mörkare hazarer såsom vita grönögda pashtun afghaner med röd skägg är alla hot mot min son.
Citat:
Jag möter dagligen invandrade män i div. kulvertar, tunnelbanor etc....
och jag möter heller dem än en Umeåman, eller Örebroman, eller Anders Eklundh eller ....
Björn eller man eller Björn eller afghan förutsätter inte att man har någon information om varesig björnen eller mannen/afghanen, gör du dig dum eller inte?
Det är ett exempel på riskanalys av okända variabler som feminister gillar att använda sig av, iden är just att möta en okänd man i ett ställe där du är ensam med honom (i en mörk ödslig tunnel eller stadspark) gentemot en björn du är ensam med i skogen.
Alltså inte en tunnelbana fylld med människor.
Info om att mannen är specifikt Anders Eklund eller att vi har en skjutskaden björnhona med ungar förstör ju tanke-experimentets syfte.
Vad är chansen att den svenska mannen är Anders Eklund och vad är chansen att afghanen är en av dessa charmknuttar som gruppvåldtog en pojke i uppsala:
https://www.expressen.se/nyheter/gruppvaldtakten-i-uppsala-inte-unik/
Så det är vad du måste svara på, inte random afghan mot värsta svenska psykopaten du kan tänka dig.