2026-02-21, 21:03
Medlem
Vi vet ju redan vad hon kommer dömas för OM hon har bensoylekgonin i blodet. Det ÄR rattfylleri eftersom det i Sverige döms just så. Det vet vi så det är inget att diskutera. Du vill ju diskutera nåt helt annat. Du vill diskutera vad du anser och det hör inte hit. För verkligheten säger emot dig. Läs domarna.
Citera
2026-02-21, 21:06
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spitvenom
Men lägg ner då.
Det är ju precis det du har gjort. Du har ju för fasiken skrivit att det INTE är narkotikaklassat. Sluta då med det. För om det inte vore narkotikaklassat hade ju inte domstolarna dömt som de gör.

Att sitta i den här tråden och argumentera om vad du anser är ju meningslöst. Den här tråden handlar om vad Katja gjort och kommer dömas för. Vill du argumentera för vad du anser att det borde vara så kan du ju starta en tråd om det. Det är inte relevant här. Tråden handlar inte om att du anser att det inte borde klassas som rattfylleri. Vi vet ju redan att det gör just det. Sen kan man så klart få ha en åsikt om hur man själv tycker att det borde vara men vad har det med den här tråden att göra?
Det är inte narkotikaklassat. För då hade du med enkelhet kunnat visa på att det är narkotikaklassat istället för att tycka att det är narkotikaklassat.

En annan princip inom straffrätten är legalitetsprincipens motsats: frihetsprincipen. Allt som inte är förbjudet är tillåtet. Om det inte framgår någonstans att det är förbjudet att ha en inaktiv metabolit i sig som härstammar från kokain när man kör bil, så är det per definition tillåtet. Det är således utgångspunkten. Det innebär att du behöver bevisa att det är uttryckligen förbjudet någonstans för att Katja Nyberg ska kunna dömas för rattfylleri.
Citera
2026-02-21, 21:09
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Vi vet ju redan vad hon kommer dömas för OM hon har bensoylekgonin i blodet. Det ÄR rattfylleri eftersom det i Sverige döms just så. Det vet vi så det är inget att diskutera. Du vill ju diskutera nåt helt annat. Du vill diskutera vad du anser och det hör inte hit. För verkligheten säger emot dig. Läs domarna.
Har Katja Nyberg dömts redan? På en lördag?
Citera
2026-02-21, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Okej. Och vad är ekgonin enligt dig? Var det inte du som påstod att bensoylekgonin kunde bli ekgonin?

Ekgonin är också narkotika, eftersom det finns upptaget på listan över narkotiklassade ämnen precis som bensoylekgonin.

Kemiskt kan ekognin omvandlas till både kokain och bensoylekgonin. Dock inte i kroppen.

Vad är det som är så svårt att förstå egentligen?

Den bakomliggande principen är mycket enkel:

Vi har det rusgivande och beroendeframkallande ämnet kokain som på grund därav är narkotikaklassat.

Sedan har vi ett antal ämnen som är närstående till kokain (som ekgonin och bensoylekgonin) och på grund att sitt nära släktskap till kokain också är narkotikaklassade.
Senast redigerad av Ambushed 2026-02-21 kl. 21:17.
Citera
2026-02-21, 21:18
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed
Ekgonin är också narkotika, eftersom det finns upptaget på listan över narkotiklassade ämnen precis som bensoylekgonin.

Kemiskt kan ekognin omvandlas till både kokain och bensoylekgonin. Dock inte i kroppen. Vad är det som är så svårt att förstå egentligen?
Ja, och Ekgonin är upptaget, och det framgår i artikel 1:F i Narkotikakonventionen från 1961, som du hänvisade till tidigare.

Kod:
f.» Kokablad», varmed avses blad av kokabusken med undantag för blad, från vilka ekgonin, kokain och varje annan ekgoninalkaloid avlägsnats.

BZE är inte upptaget, vare sig i Läkemedelsverkets föreskrifter, regeringens förordning eller i nämnda konvention.

Men du tycks ha lite svårt att förstå det... Har du läst Narkotikakonventionen?
Citera
2026-02-21, 21:19
Medlem
Citat:
Det är inte narkotikaklassat. För då hade du med enkelhet kunnat visa på att det är narkotikaklassat istället för att tycka att det är narkotikaklassat.
Du är förmodligen sinnessjuk och jag med som fortsätter delta i denna teater.

Allt nedan från andra domar än de som redan redovisats. Allt från svenska domstolar.

Det analysbesked som åberopats av åklagaren visar spår av bensoylekgonin i XX
blod, vilket är klassat som narkotika och bildas i kroppen efter intag av kokain.

FALU TINGSRÄTT
ENHET 1
Dom
2023-06-15
Målnummer
B 1782-23

Det framgår vidare av åberopat analysbesked att XX vid provtagning den 28 november 2012 haft 0,11 mikrogram bensoylekgonin per gram blod. Det framgår vidare att bensoylekgonin är en metabolit till kokain samt att bensoylekgonin är klassad som narkotika såsom en ester till ekgonin.

UPPSALA TINGSRÄTT
Avdelning 1
Enhet 1
DOM
2013-03-25
B 7627-12

Avanalysrapporten framgår att XX vid provtagningstillfället den 20 september 2012 kl. 11.20 haft 0,5 mikrogram bensoylekgonin per gram blod. Bensoylekgonin är en metabolit till kokain och är narkotikaklassad.

UPPSALA TINGSRÄTT
Avdelning 1
Enhet 1
DOM
2013-04-19
B 6549-12
Senast redigerad av spitvenom 2026-02-21 kl. 21:27.
Citera
2026-02-21, 21:20
Medlem
Citat:
Har Katja Nyberg dömts redan? På en lördag?
Är du frisk? Läs vad jag skrev.

Jag skrev OM hon döms...
Citera
2026-02-21, 21:23
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Den bakomliggande principen är mycket enkel:

Vi har det rusgivande och beroendeframkallande ämnet kokain som på grund därav är narkotikaklassat.

Sedan har vi ett antal ämnen som är närstående till kokain (som ekgonin och bensoylekgonin) och på grund att sitt nära släktskap till kokain också är narkotikaklassade.
Det där är en analogi (och därmed förbjudet att tillämpa). Alltså det som du var vänlig att fetmarkera åt mig. Tack för det.

Nu behöver du inte längre googla vad analogiförbudet är för något eftersom du själv formulerade ett exempel på det. Grattis!
Citera
2026-02-21, 21:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ska jag starta en tråd om att jag motsätter mig att Katja Nyberg ska dömas för rattfylleri?

Jag tycker denna tråden duger för den diskussionen.

Ja, eftersom du verkar tycka att det är fel på lagen hon med stor sannolikhet kommer fällas med. Det är en annan diskussion
Senast redigerad av Clay Allison 2026-02-21 kl. 21:29.
Citera
2026-02-21, 21:25
Medlem
Citat:
Ja, och Ekgonin är upptaget, och det framgår i artikel 1:F i Narkotikakonventionen från 1961, som du hänvisade till tidigare.

Kod:
f.» Kokablad», varmed avses blad av kokabusken med undantag för blad, från vilka ekgonin, kokain och varje annan ekgoninalkaloid avlägsnats.

BZE är inte upptaget, vare sig i Läkemedelsverkets föreskrifter, regeringens förordning eller i nämnda konvention.

Men du tycks ha lite svårt att förstå det... Har du läst Narkotikakonventionen?

I Narkotikakonventionen:

Citat:

ecgonine, its esters and derivatives which are convertible to ecgonine and cocaine

Hur var det nu med bensoylekgonin ?

Vilket ämne var det en ester till nu igen?
Citera
2026-02-21, 21:25
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Är du frisk? Läs vad jag skrev.

Jag skrev OM hon döms...
Ja, jag tyckte det var lite märkligt formulerat av dig eftersom hon inte är dömd, och ändå skrev du som om hon var just det. Hon är såvitt känt inte ens åtalad ännu. Så du går händelserna lite långt i förväg
Citera
2026-02-21, 21:27
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
I Narkotikakonventionen:

Hur var det nu med bensoylekgonin ?

Vilket ämne var det en ester till nu igen?
Jag ser inget om bensoylekgonin där. Citerade du rätt del i konventionen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in