2026-02-03, 19:02
Medlem
Citat:
Arbetsrättsexperten Mikael Hansson tror att risken är stor att hon förlorar jobbet

https://www.sverigesradio.se/artikel/efter-misstankarna-nyberg-sd-kan-forlora-polisjobbet

Självklart förlorar hon jobbet som polis om hon döms för rattfylla och narkotikabrott.
Det är enligt praxis.
Citera
2026-02-03, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Såg att Aftonbladet skriv att det är första gången SD gör rätt.

Jag tycker SD gör fel, att kicka henne innan hon blivit dömd.

Hon har blivit dömd i förtid och att det finns massa bevis mot henne, hon fortsätter trots det påstå att hon är oskyldig.

Skulle hon verkligen vara skyldig då är hon ju verkligen blåst på riktigt.
Tycker ändå det är intressant att det är lagligt att sparka någon med missbrukar problem när det gäller politiker men inte när det handlar om vanligt jobb.

Hon har fått sitt körkort indraget för att ha haft narkotika i kroppen. Det är liksom illa nog vad gäller PR för partiet.

Vad gäller att sparka någon med missbrukarproblem så:
1. Är detta accepterat när det rör sig om narkotika.
2. En politisk förtroendeposition är inte som ett vanlig jobb, och det är rimligt att ställa högre krav på politiker. De är ju ett ansikte utåt för partiet.
3. Det finns inga belägg för att hon har missbrukarproblem. De flesta kokainister så högt upp i samhället har inte det.
Citera
2026-02-03, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det snabbtest som används reagerar på många ämnen då det är ett brett test för de vanligaste formerna av narkotika.

Så trodde jag också. Men det verkar som testet pekat ut BZO, kanske har man använt singelsticka för BZO i kombination med en multisticka när man snabbtestade henne.
Citera
2026-02-03, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ja men det reagerar inte på Butandiol, det kräver specialtest

Nja, något "specialtest" behövs inte, bara ett singeltest, lika enkelt som multisticka. De kanske har kollat det specifikt efter ett multitest, särskilt intressant kanske det blev efter att de hittade påsen.
Citera
2026-02-03, 19:22
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p125
Riksdagsledamöter har en personlig plats.
Det borde vara partiets plats kan man tycka.

Jag vet att hon har det, men hon borde ändock entledigas av talmannen pga. sina brottsliga handlingar. Att det inte kommer ske, är jag tyvärr smärtsamt medveten om. Politiker är ett skyddat skrå!
Citera
2026-02-03, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Jag orkar inte läsa igenom denna långa tråd och ber om ursäkt om det jag tar upp har diskuterats tidigare, men är det ingen som reagerar på varför det skall ta så helvetes lång tid att få fram svar på testerna?

Jag kanske är offer för konspirationstankar, men jag tycker ändå att det är litet egendomligt att denne åklagare gått ut och yttrar sig som han gör i media. Det här till ovanligheten att åklagare raljerar om "brottslingen" redan innan åtal väckts (jag tänker då på hans kommentarer om att hon väjt för en "råtta" etc.). Dessutom svävar hela målet i limbo så länge det inte kommit något svar på provet som visar om hon varit påverkad eller inte. Skulle provet trots allt visa att hon är oskyldig, så är hennes politiska karriär ändå förstörd om inte provsvaret kommer mycket snart. Även om det skulle komma ett friande provsvar och ett beslut att inte väcka åtal till sommaren eller till hösten, så är det då för sent för henne att bli nominerad till nya uppdrag. Så länge misstanken om drograttfylla svävar över henne så vågar naturligtvis inte SD ta i henne med tång. Det hade varit detsamma oavsett vilket riksdagsparti det varit fråga om.

Därför framkastar jag tanken att den åklagare som leder utredningen kanske inte agerar alldeles opartiskt. Det är fråga om en riksdagsman som haft flera tunga uppdrag och det är valår, så redan av det skälet är det viktigt med ett snabbt avgörande i den här frågan. Är hon skyldig skall hon bort så snart som möjligt, är hon oskyldig skall hennes karriär inte förstöras för att någon SD-hatande/Tidöpartihatande/politikerhatande (stryk det som ej önskas) åklagare drar ut på ärendet för sin egen tillfredsställelses skull.

Jo, vi är ett par stycken i tråden som har påtalat att det verkar vara något som inte stämmer med åklagarens fall här. Jag har skrivit några inlägg om det och det kom något mer sent igårkväll.

Åklagaren pladrade inledningsvis på om allt möjligt i fallet, som han borde hållit tyst om, och sedan när analysresultatet kom och han borde tagit ärendet vidare med ett delgivande om misstanke, så sprang han istället och gömde sig och sedan har vi inte hört något från honom. Istället läckte analysresultatet ut via transportstyrelsen.

Tyvärr drunknar de relevanta inläggen i tråden i allt trams som postas.

Åklagare jakobsson är ökänd urusel åklagare som uppvisat stark politisk biasering i sitt arbete. Han borde få sparken omedelbart. Naturligtvis helt oaktat Katjas eventuella skuld.
Citera
2026-02-03, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jo, vi är ett par stycken i tråden som har påtalat att det verkar vara något som inte stämmer med åklagarens fall här. Jag har skrivit några inlägg om det och det kom något mer sent igårkväll.

Åklagaren pladrade inledningsvis på om allt möjligt i fallet, som han borde hållit tyst om, och sedan när analysresultatet kom och han borde tagit ärendet vidare med ett delgivande om misstanke, så sprang han istället och gömde sig och sedan har vi inte hört något från honom. Istället läckte analysresultatet ut via transportstyrelsen.

Åklagare jakobsson är ökänd urusel åklagare som uppvisat stark politisk biasering i sitt arbete. Han borde få sparken omedelbart. Naturligtvis helt oaktat Katjas eventuella skuld.

Så var tar man del av åklagarens politiska motiv? Källa?
Citera
2026-02-03, 19:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag håller med om det mesta du säger här. Dock dubbelkollade jag häromdagen att hon faktiskt vid något tillfälle inledningsvis sa att hon var oskyldig, minns inte exakt hennes ordval, men hon bedyrade sin oskuld. Men om hon nu är skyldig och vet om det, så är det ändå märkligt att agera som hon gör och ge sken av att hon är oskyldig.

Antingen vet hon något vi inte vet, eller har förstått, eller tror på, eller så är hon bara utomordentligt korkad. Hon kanske tror hon hon kan göra som Trump, blåneka till allting och låtsas som en dom emot henne är en seger, och att åtminstone hälften av befolkningen ska tro på henne.

Katja har aldrig kommit i närheten av att ens "bedyra sin oskuld". Om någon känner till något sådant uttalande från Katja får de gärna länka.
Citera
2026-02-03, 19:52
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Nja, något "specialtest" behövs inte, bara ett singeltest, lika enkelt som multisticka. De kanske har kollat det specifikt efter ett multitest, särskilt intressant kanske det blev efter att de hittade påsen.
Varför skulle man ta ett extra test för Butandiol, om man redan fått utslag för Kokain och hittar en påse med vitt pulver vid kroppsvisitationen? Butandiol är en oljig vätska.
Det låter helt korkat?
Citera
2026-02-03, 20:06
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Tack!

Jag undrar dock inte om hon inte ser gängfolk som lägre stående folk. Själv är Katja en "finkriminell" person, som har rätt att bryta mot regler vi andra förväntas följa. Hon är ju så viktig och har ett jättefint jobb!

Som sociala varelser kan vi absolut tänka så, om vi är medvetna om en rangskala.

En anekdot från mitt eget liv- som förvisso är ca. 50 år gammal, varför det inte behöver vara likadant där nu - är när farsan söp sig full på fest i Italien, och inte ville köra hem.

Då skakade de fram en som körde och förklarade, att det där är bara för skurkar, att de kan bli haffade på fyllan. Själv var han någon sorts polischef, och då gick det bra.

Man riktigt ser framför sig en mysig film från Italiens 60-70-tal.

Vad jag tänker själv är väl att man som misstänkt - åtminstone i media - borde försöka föra fram en alternativ förklaring.

Den enda andra tanken jag har haft är i princip att knarkeriet kanske skedde någon dag tidigare. I ett initialt skede skulle man väl då kunna hoppas att senare tester friar en, tänk Johaug och läppomada, men jag har helt nollkoll på olika preparat och hur länge biprodukter kan stanna i kroppen. Men, så kanske man chansar.

Om man har någon form av knark i en påse bör man ha varit något vimsig, för har man inte en viss tid att reagera, tänker jag. Slänga ut något genom ett fönster, eller spola ned det?

Kanske kan det funka om det bara är en polisbil på rutinuppdrag?

Annars tror jag att man har liten chans numera, när de kommer med drönare och fantastiska hundar och annat.
Citera
2026-02-03, 20:15
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Varför skulle man ta ett extra test för Butandiol, om man redan fått utslag för Kokain och hittar en påse med vitt pulver vid kroppsvisitationen? Butandiol är en oljig vätska.
Det låter helt korkat?

Ankan om butandiolet verkar komma från Katjas försvarsadvokat. Han behöver ju inte veta att butandiol är en oljig vätska?
Citera
2026-02-03, 20:35
Medlem
Citat:

Analysresultatet har redan kommit. Det visar kokain och hade det inte visat narkotika så hade ärendet redan varit nedlagt. Vad är det som är så svårt för dig att förstå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in