2026-01-10, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Enligt artikeln i Daily Mail som kanske överdriver, så finns en hel del grönländare som stöder att tillhöra USA. Dessa och de som är emot det kunde då råka i luven på varandra. Detta verkar orimligt men det är enligt grönländare som uttalat sig ganska hätsk stämning mot de grönländare som vill att ön tillhör USA...
Daily Mail? Det är en högerkonservativ tidning som ofta postar postar positiva artiklar om Trump
Så de har lyckats skaka fram EN Grönländare av ca 57000 som bor på Grönland som stödjer USA? Nej, det finns ingen risk för "inbördeskrig" på Grönland
Enligt en undersökning så var 6% för att USA tar över styret, 85% var emot och 9% var osäkra.
"En hel del"? Nja, 6% är en riktigt LITEN del skull jag vilja påstå!
Citera
2026-01-10, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Dom grönlänningar som vill bli självständiga är kompletta idioter. Det är samma krutuppfinnare som självständighetsivrarna på Åland. Det har varit tyst från dom sedan Ryssland gick in i Ukraina dock. Vad fan tror dom skulle hända liksom? Hur länge skulle det ta innan dom fick besök av ryska eller amerikanska soldater?
Det finns självständiga stater som är små och lever i nån sorts symbios men ett större grannland, t.ex. Isle of Man. De har t.o.m. egna sedlar, men valutan är brittisk i realiteten, sedlar med trycket Isle of man kan användas i England. England styr i realiteten utrikespolitik mm också. Dvs man tar på sig sånt som är rationellt eller realistisk att göra själva, eller vidmakthåller kära traditioner, resten gör England. Lokalbefolkningen=medborgarna har dock vissa fördelar, t.ex. förtur till bostäder om jag minns rätt. Inte som i Sverige, där nyanlända ofta har mer fördelar än de som bott här i generationer...Frågan är om Grönland skulle må sämre som stat i USA, t.ex. Alaska. Delstaterna i USA har faktiskt stor frihet i många avseenden, t.ex. kan ha egen lagstiftning i många fall. Kalifornien har t.ex. stränga miljölagar då det finns många tätbefolkade områden, Alaska inte så, skatt på fossila bränslen saknas i Alaska (tror det är så även i Kalifornien) men folk off grid i Alaska skulle kanske inte ha råd med dylika skatter, och de är ändå så få att det saknar global betydelse. I EU ska alla i glesbygd betala skatt på bränsle per capita, inte i relation till befolkningstäthet och global betydelse, snarare tvärt om!
Citera
2026-01-10, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
1 Trump vill ha Grönland.
2 Trump hotar att lämna Nato om Usa inte får Grönland.
3:1 Usa köper Grönland av Danmark och blir kvar i Nato.
3:2 Eu köper Grönland av Danmark och skänker till Usa och blir kvar i Nato.
Du har inte riktigt förstått att Danmark inte har rätten att sälja Grönland
Citera
2026-01-10, 10:34
Medlem
hur fungerar det i praktiken det här med nato?

om grönland blir helt självständigt är dom då fortfarande med i nato?
Senast redigerad av klinkerhofen 2026-01-10 kl. 10:37.
Citera
2026-01-13, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen

Jag gissar att det inte finns ett klart svar på detta eftersom ett Grönland helt fritt från Danmark vore en ny statsbildning. Men jag antar att svaret är "nej" och att de skulle tvingas söka medlemskap...
Citera
2026-01-13, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteDuck
Du har inte riktigt förstått att Danmark inte har rätten att sälja Grönland

Rent lagligt har de kanske rätten? Grönland har visst självstyre men tillhör formellt Danmark. Danska politiker skulle nog inte skita i vad grönländska politiker tycker och bara sälja Grönland om de vägrar. Fast rent formellt har de som jag skrev har de antagligen laglig möjlighet att göra det.

Grönland tillhör trots allt ännu Danmark...
Senast redigerad av Snobird 2026-01-13 kl. 07:25.
Citera
2026-01-13, 10:06
Medlem
Citat:
Rent lagligt har de kanske rätten? Grönland har visst självstyre men tillhör formellt Danmark. Danska politiker skulle nog inte skita i vad grönländska politiker tycker och bara sälja Grönland om de vägrar. Fast rent formellt har de som jag skrev har de antagligen laglig möjlighet att göra det.

Danmark kommer inte att sälja Grönland under några omständigheter.
Om Grönland ska övergå till amerikanskt styre kommer det att ske genom stöld och utan något godkännande från Danmark.
Detta är en universell verklighet, som följs och kommer att följas av alla andra länder som kan utsättas för liknande maffiakrav från stormakter.
Storbritannien kommer aldrig att sälja Skottland, och Spanien kommer aldrig att sälja Katalonien som exempel på länder som aldrig kommer att sälja delar av sina länder.
Citera
2026-01-13, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen

Trump vill inte att Grönland ska bli självständigt, han vil ha det till en del av USA (och förmodligen inte en egen delstat, snarare ett territorium, eller möjligen en del av Alaska som har tio gpnger så måpnmga invånare).

Men *om* Grönland skulle skiljas från Danmark utan att bli en del av USA, så skulle de sannolikt behöva ansöka om inträde i NATO, som en separat process.
Citera
2026-01-13, 12:07
Medlem
LKKINGENs avatar
Grönland i sig är väl inte något jag bryr mig mer om än Ukraina men det tar emot betydligt mer att Trump vill roffa åt sig eskimåerna än när Putin gav sig fan på att han ville ha längre strand vid Svarta havet.

Jag har aldrig fattat detta hestsande mot Ryssland och hur farliga dom är, då är jag ändå gammal nog att att minnas direktsändningen från när U137 gått på grund, förvisso CCCP på den tiden but same same.

Usa däremot har aldrig känts som ett seriöst land, när man måste tala om för sig själv och hela världen hur bra man är då är det uppenbart något som fattas. Nåt med små kukar vill jag minnas..

Vad jag inte förstår och det jag ser framför mig när TS skriver trams är hur någon skulle kunna stoppa USA för att ta Grönland och ställa en amerikansk flagga på toppen, vill dom så gör dom det och ingen kommer kunna göra något åt det mer än gnälla och rösta fram ett fördömmande i FN men det är också allt.

Visst skulle Kristersson kunna slå sig för bröstet och skicka dit några svenska soldater att stå bredvid dom danska men det skulle bara innebära att USA tar Grönland och skjuter tillbaks om svenskarna öppnar eld och hur det skulle sluta är väl inte något som någon kan argumentera emot??

Det enda hopp vi har är att USA går mot kollaps men att den skulle komma innan dom börjat gräva gruvor, för sin säkerhet, på Grönland är tveksamt.
Citera
2026-01-13, 16:47
Medlem
ruskinarmss avatar
Grönlands "premiärminister" är alltså en etniskt dansk badmintonspelare. Vilket skämt.

Låt USA få skiten.
Citera
2026-01-13, 17:48
Medlem
Citat:

Nej Danmark har inte rätt att sälja Grönland
Det går inte att resonera emot paragraf 21
Den är skriven med FNs stadger i åtanke
Citera
2026-01-13, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruskinarms
Grönlands "premiärminister" är alltså en etniskt dansk badmintonspelare. Vilket skämt.

Låt USA få skiten.
Nielsen was born and raised in Greenland.[3] His father is Danish and moved to Greenland as a child, his mother was born and raised in Greenland.[4] His hometown is Nuuk.[3] He earned a degree in social science from the University of Greenland.[3]
Befolkningen på Grönland är mycket blandad mellan Dansk och Grönländskt
Gissningvis s¨flyttade hans pappa till grönland på 60-talet
Hans Mamma har alltid bott på Grönland
de är helt enkelt grönländare
Finns många exempel på blandning och flyttning till Grönland sedan 400 500 år tillbaks
Senast redigerad av WhiteDuck 2026-01-13 kl. 17:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in