2026-01-08, 11:31
Medlem
Om det blir omröstning att tillhöra USA, mot säg en miljon i belöning och månadsvisa betalningar, undrar man om dom inte väljer det. Kan ge väldigt mycket jobb i oljeindustrin. USA har inga problem att köpa ut varje grönlänning och dessutom får de automatiskt tillgång till hela USA och kanske fortfarande Europa via dubbla medborgarskap.

Inte nödvändigtvis en dålig deal.

Om det blir en egen stat så har de stor självbestämmanderätt precis som med Danmark.

För Danmark är det bara en kostnad, handlar nog mer om principen och stoltheten för dom. Dom tjänar inga pengar där.

USA köpte Alaska av Ryssland som exempel.
Senast redigerad av neix 2026-01-08 kl. 11:36.
Citera
2026-01-08, 11:41
Medlem
Möjligt att det är lite ot, men USA har ju redan en bas i Thule. Eller är det en EU-bas?
Jag menar rent försvarsmässigt så torde väl Thulebasen räcka? För i så fall är allt detta med att USA behöver Grönland för att försvara sig bara rent skitsnack. Det är naturtillgångarna de suktar efter.
Citera
2026-01-08, 11:46
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Håller ni med? Vad tycker ni angående detta? Klagar vissa grönländare för mycket, borde de vara tacksamma mot Danmark, är det rätt att Danmark har Grönland, etc? Vore kul om någon dansk skulle uttala sig...

Om jag hade varit grönländare hade jag krävt folkomröstning i sakfrågan, och jag hade röstat för att bli ytterligare en delstat i USA inkl amerikanskt medborgarskap.

Detta hade jag även valt om USA hade visat intresse för Sverige. Vilket inte kommer hända. Av förståeliga skäl. I min EU-fientliga drömvärld skulle vi erbjuda USA ett paket bestående av Grönland, Danmark, Finland, Island, Norge, Sverige, Färöarna och Åland.
Citera
2026-01-08, 11:59
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Möjligt att det är lite ot, men USA har ju redan en bas i Thule. Eller är det en EU-bas?
Jag menar rent försvarsmässigt så torde väl Thulebasen räcka? För i så fall är allt detta med att USA behöver Grönland för att försvara sig bara rent skitsnack. Det är naturtillgångarna de suktar efter.

Ja, de har en bas där. USA har tappat bort en atombomb där vad jag minns.
Citera
2026-01-08, 12:19
Medlem
Citat:
Det är också ett bra argument. Den nivå av självständighet de har idag är kanske det mesta de kan få? Typ att de har Danmark och dess försvar och kanske NATO i ryggen, håller åtminstone en del länder borta. Helt själva skulle vem som helst väl bara kunna ta ön...

Men de kunde gå med i NATO? Teoretiskt men nu krävs ju nuförtiden mer försvar och villighet att spendera pengar på det för att få vara medlem i NATO. Grönland har 57000 invånare... Hur många av dessa kan ställa upp och i ett försvar?

Island är ju med i NATO och det enda de har är ju sin kustbevakning
Citera
2026-01-08, 12:25
Medlem
En sak jag funderar på är hur Danmark behandlat sina invånare, alltså Grönlänningarna som är inuiter. För att få ett bra svar på det kanske man behöver gå tillbaka till mitten av 1800-talet och 20-30 år framåt. Jag tänkte på att det var en tidsperiod då indianerna i USA och även Kanada kuvades och sattes att bo i utsedda indianområden där de fråntogs många rättigheter och många av indianerna blev beroende av bidrag, mat och förnödenheter som USAs myndigheter försåg dem med. De förlorade sin förmåga att försörja sig själva.

Under samma tid, hur var det då för inuiterna?

Här kan man nog få lite svar på huruvida Danmark var en bra bundsförvant eller inte. Man kan ju kolla lite hur USA tänkte om Grönland också på den tiden. Jag vet de köpte Alaska från tsarRyssland, där var det då mycket diskussioner och även bitterhet över att betalt så mycket pengar för öde mark. Men sedan dess har USA exploaterat Alaska ganska så duktigt och skulle säkert gjort ännu mer om det inte vore för otillgängligheten och att Kanada ligger emellan.

Sedan en annan aspekt i det hela. Vad vill grönlänningarna själva? Inuiterna och de danskar som föddes och lever på Grönland. Vill de utveckla sitt samhälle till ett modernt samhälle, skaffa sig bättre ekonomi och bli självförsörjande? Vill de bli en amerikansk koloni eller delstat. Vill de sälja sitt land till USA? Villde bli helt självständiga?

Det är inga enkla svar här, men just nu så tror jag de flesta säger nej och det av goda skäl. Trump tror att han kan köpa länder, att han kan exploatera länder och roffa åt sig. Det är ett beteende som inte gynnar lokalbefolkningar på något sätt. Jag har lekt med tanken att Trump skulle kunna köpa Grönland, kanske erbjuda 20 miljoner kr till varje grönlänning. Eftersom de bara är 58.000 invånare så skulle det inte bli mer än drygt 1000 miljarder kr att betala för Grönland. Det är kaffepengar med tanke på att USA då kan fritt gräva upp hela Grönland efter sällsynta metaller och olja etc, vilket nog i längden ger 1000 ggr mer i inkomster.

Jag tror svaren på flera frågor beror mycket på hur man ser på livet och naturen. Vad som är värdefullt liksom.
Senast redigerad av SecretGarden352 2026-01-08 kl. 12:30.
Citera
2026-01-08, 13:28
Medlem
barbabushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Att som grönlänning våga viska om att en är smått positiv till bli amris är som att i Sverige våga andas att en ser vissa positiva egenskaper hos Prez Don.

Du blir demoniserad och syndabockad. Du blir uppsagd av arbetsköparen du sliter åt. Din partner lämnar dig och tager telningarna med sig. Dina som du trodde vänner raderar dig i sociala media. Du får bilen vandad och det sprayas "Facist" (...de Goda kan int' stava) på din ytterdörr (du är ända uppsagd, så big deal).
Nej du blir dumförklarad. Eller upplevs ta parti för någon som inte vill Sverige väl. När du är i Sverige kanske du förstår varför de flesta inte uppskattar det.
Det är inte läge att börja kommentera hur välstruken skjortan är när någon bryter upp din bildörr...

Om det känns som "demonisering" och "syndabockande" kanske du får öva på sociala koder?
Citera
2026-01-08, 13:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tänker att det är sådana saker, som gör att en del grönlänningar hellre söker en annan herremakt.

Om danskarna är så hemska människor varför bor det då 20 000 eskimåer i Danmark?

Tror du verkligen grönlänningar skulle få det bättre under USA? Vet du under vilka vilkår urbefolkningen i Alaska lever?
Citera
2026-01-08, 13:55
Medlem
NyaHenriksss avatar
1 Trump vill ha Grönland.
2 Trump hotar att lämna Nato om Usa inte får Grönland.
3:1 Usa köper Grönland av Danmark och blir kvar i Nato.
3:2 Eu köper Grönland av Danmark och skänker till Usa och blir kvar i Nato.
Citera
2026-01-08, 14:20
Medlem
Citat:
Enligt artikeln i Daily Mail som kanske överdriver, så finns en hel del grönländare som stöder att tillhöra USA. Dessa och de som är emot det kunde då råka i luven på varandra. Detta verkar orimligt men det är enligt grönländare som uttalat sig ganska hätsk stämning mot de grönländare som vill att ön tillhör USA...
Ja, då är jag med! Intressant!

Jag tänkte inte på det egentligen! Om U.S.A köper Grönland. Får de som redan bor i Grönland automatiskt ett greencard och blir amerikanskt medborgare. Häftigt! Finns säkert en och annan person på Grönland som vill ha greencard och bli amerikanskt medborgare. Många bryr sig säkert inte, men det är rätt vanligt att många vill ha amerikanskt medborgarskap.

Kanske blir inbördeskrig. Men jag tror att de kommer förr eller senare gå med på ett köpt. Jag tror inte U.S.A kommer ge upp. Så ett köp kommer det säkert bli av, utan att krig blir av. Det är vad jag tror.
Citera
2026-01-08, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Ja, då är jag med! Intressant!

Jag tänkte inte på det egentligen! Om U.S.A köper Grönland. Får de som redan bor i Grönland automatiskt ett greencard och blir amerikanskt medborgare. Häftigt! Finns säkert en och annan person på Grönland som vill ha greencard och bli amerikanskt medborgare. Många bryr sig säkert inte, men det är rätt vanligt att många vill ha amerikanskt medborgarskap.

Kanske blir inbördeskrig. Men jag tror att de kommer förr eller senare gå med på ett köpt. Jag tror inte U.S.A kommer ge upp. Så ett köp kommer det säkert bli av, utan att krig blir av. Det är vad jag tror.

Men ännu en sak att fundera på... Folk på Grönland är villiga att bo på en kall i stort sett arktisk ö, där det väl inte blir varmare än 15 grader på sommaren. De kan väl också flytta till Danmark när som helst och bosätta sig?

De flesta blir dock kvar i denna snö, is och kyla vilket kanske tyder på att de värderar något annat mer än greencard och pengar?
Citera
2026-01-08, 14:50
Medlem
Absolutinte800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barbabush
Är du europé eller amerikan själv?

Vad spelar det för roll vad som är logiskt eller konsekvent utifrån nån kursbok i retorik? Att Grönland förblir danskt är bättre för oss svenskar.
Så tänker man oftast i livet. Erbjuder chefen 15% mer lön nekar du inte för kollegan är underbetald. Om en tjej vill ligga, börjar du inte jiddra om vad skillnaden är mellan dig och snubben bredvid. Osv.

Kan inte våra representanter i EU och riksdagen resonera så?
Vi behöver inte rättfärdiga varför Grönland ska vara danskt, utan garantera att det förblir så. Att ge Grönland självständighet nu vore katastrof, oavsett om Danmark är kolonialt, eller hur många som fick spiraler för 50 år sen. Europa har egenintressen som väger tyngre än några säljägares patriotism. Gillar det inte det, får de väl göra revolt som alla andra folk.

Det blir en enorm diskrepans i internationell politik, om alla andra stater tänker på sitt eget bästa, men EU ska följa en massa högtravande traktat, som ändå ingen domstol kan verkställa.

Vi blir uppenbarligen bara snuvade av den där bror Duktig-mentaliteten, i synnerhet Sverige. Vi får ta emot flyktingar, vi får bekosta humanitära insatser, vi får låta deras genomkorrupta företag exploatera, vi får bära kostnaden för deras militära operationer...
Kolla på Nordstream: ett miljardprojekt som bara saboterades av ukrainska spioner. Jättelika utsläpp i vårt innanhav, kostnader för utredningar och rättsprocesser, alternativkostnad för dyrare naturgas om handel med Ryssland återupptas, etc.
Svenska politiker sitter knäpptysta, för att vi ska vara duktigast och inte ha några egna anspråk. "Visst kom hit och bajsa i vår pool, utan att ens ringa först. Vi städar upp det" Riktigt patetiskt är det, och försvagar Sverige som stat för varje år som går.

Nu försöker MAGA-talibaner sno Grönland vilket riskerar att hela Nato imploderar, och ingen kontrollfunktion i den amerikanska staten gör ett skit. Pentagon, domstolarna, näringslivet, delstaterna - alla bara ser mellan fingrarna.
Uppenbarligen är USA som rättsstat stendöd, maktdelning existerar inte där längre. Då kan vi bara bortse från ingångna avtal och diplomatiska seder, och agera realpolitiskt.
Det är inte 1995 längre, idag har USA en reell utmanare i Kina. Varför inte börja vända oss till dem, t.ex. kanske vi kan bistå i att bygga upp handelsrutter, ingå bilaterala handelsavtal, förenkla visumregler, partnerskap i forskning, ersätta amerikansk tech med kinesiska motsvarigheter, ersätta amerikansk import med kinesisk, osv.

Vill USA fortsätta imperiebygga i Nord- och Sydamerika låt de köra sitt race. Europa har inga kritiska behov av transatlantisk handel, alla produkter och råvaror vi behöver finns öster- och söderut. Alla säkerhetsrisker kommer genom vår relation till USA och deras utrikespolitik. Europa har egentligen ingen beef med fundamentalister i Mellanöstern, intresse av vilken sekt som ska styra Gaza-ghettot, rädsla för Kinas tillväxt eller att amerikanska fartyg kan åka genom Röda havet och Malacca.
Europas diplomatiska situation, förmåga att handla, och säkerhetsläge, är faktiskt enormt stabil när vi inte längre tvingas förhålla oss till USA:s intressen.

Ryssland är fortfarande vårt bekymmer. Men USA vill inte hjälpa oss där så det måste vi lösa likväl.

6/8 människor bor i Eurasien, vad som händer i Nordamerika är lika provinsiellt som Australien. Nu är det dags att vakna från den här jävla USA-koman, och sluta vara tofflar, och återgå till hur vi sett på världen sedan 1500-talet: världen finns österut.
Europa har aldrig varit så robust internt. Innan Nato och världskrigen var vi en röra av stater som bråkade, idag är nästan alla relationer harmoniserade och dispyter utredda. Fundera över om världen sett ut så innan världskrigen: om Frankrike, Tyskland, Italien, UK, Spanien kunde agera enat utåt, och ingen politiska krutdurkar fanns i ett sönderfallande Österrike-Ungern, bland Balkans nationer, mellan Grekland-Turkiet, Polen-Ukraina eller Irland... Ryssland också vore ännu en exponent på det.

Då hade Europa haft så astronomiskt stort försprång att det fått USA eller Brittiska imperiet att blekna. Alla större konflikter från senmedeltid till 1945, var europeiska stater mot varandra. Inte en enda yttre fiende utgjorde något hot.

Förhoppningen nu borde vara att vi kan lämna världskrigen bakom oss, inte göra om samma misstag så allt raseras igen, och gå in ny fas som världsledare utan kolonialism, radikala statsideologier och imperalism.

Färdigraljerat!
Man blir lätt patriotisk för Europa när man inser hur stor andel av civilisationen som kommit härifrån sedan antiken... Då känns det sjukt att en f.d. koloni, som vore kvar i Järnåldern utan européer, ska komma hit och diktera villkor. Resten av världen hade fortfarande svultit, ridit runt med häst och vagn, och dött av diarré vid 40 års ålder utan oss.

Jag är svensk.
Det är inte alls bättre för oss svenskar - definitivt inte.
Det är antagligen inte bättre för danskarna heller. Mer än att deras stolthet får sig en törn.
Nej, det är just tvärtom, det är bättre för oss om ön tillfaller USA. Behöver vi ej bekymra oss över ön, som endast riskerar dränera resurser. Den är en logistisk mardröm - inte minst för oss. USA ligger åtminstone närmre och har mer logistiska resurser till förfogande.

I övrigt håller jag med dig om en hel del. Inte minst har du helt rätt om historik. Tyvärr verkar du inte ha greppat hela verkligheten, ännu. Europa må vara mer enat, men vi är svaga för tillfället. Mycket till följd av det du är inne på.

Måste vi tvunget vi välja en sida, så vill jag inte gå österut mot kommunistiska diktaturer och tyranni. Där har vi diametralt skilda åsikter. Förstår inte alls hur du som patriotisk europe landar där, ty det är fortfarande europeiska värderingar som legat till grund för USA. Där har vi ändå mer gemensamt.
Men som du även är inne på, kan vi ha en utomordentlig position i att inte välja sida alls.

Oaktat allt detta, ska vi inte offra allt över symbolik - en ö långt borta som endast dränerar resurser. Vi har överhuvudtaget inte förmågan att försvara ön, om så hela Europa enades. Det är en koloni. Det är inte Danmark.
Senast redigerad av Absolutinte800 2026-01-08 kl. 14:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in