2026-01-08, 03:52
Medlem
KungPungPats avatar
Jag tänker mig en cirka 12x4 meter stålbåt med tak fyllt med solceller, kanske ett segel, och en generator som skapar el av vattnets motstånd vid segling.
Watermaker och destillator, samt vedkamin, och möjligtvis frånluftsvärmepump för att återvinna värmen från brasan.

Det blir fler och längre strömavbrott i Sverige, men hade jag ens berörts av strömavbrott och avstängt kranvatten och sprängda vattenledningar?

I en sån överlevnadsbåt så kan man segla runt Jorden och vara självförsörjande på vatten, el och värme.

I nödfall finns ett elverk som kan omvandla lite diesel till en full laddning i en powerstation.

Missar jag något som är viktigt att ha i båten?
Citera
2026-01-08, 03:59
Medlem
Läs på om https://sv.wikipedia.org/wiki/Sven_Yrvind
Citera
2026-01-08, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Är ganska övertygad om att du är tryggare om du bor i en hyreslägenhet i Vivalla än om du tar dig ut jorden runt i en sådan båt.
Citat:
Förstånd?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-01-08 kl. 04:23.
Citera
2026-01-08, 04:27
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
I en sån överlevnadsbåt så kan man segla runt Jorden och vara självförsörjande på vatten, el och värme.

Dessa båthistorier som dyker upp när folk flummar på kammaren. Vet du vart du ska ha båten? Ofta kan det vara både osäkert och dyrt ge sig ut på haven som du tänkt. Visst du kan säkert åka på kanalerna genom europa till medelhavet om du vill safa.

Problemet är väl att när du är på en båt kommer du ingen stans, du ska in i hamn och kan bli liggande där i dagar om det är för dåligt väder. Är det inte bättre ha en bil, då kan du åka in vart du vill och sticka när du vill. 12x4 meter kan vara besvärligt att hantera själv. Men visst den håller nog sig över ytan även om det blåser mycket. Men generellt är segelbåtar mycket säkrare om det blåser upp om du tänkt åka runt i världen.
Citera
2026-01-08, 04:32
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Är ganska övertygad om att du är tryggare om du bor i en hyreslägenhet i Vivalla än om du tar dig ut jorden runt i en sådan båt.

Men jämför mig i båten, med dig då, när ekonomin krashat globalt, kranvattnet blivit giftigt och elavbrotten har sprängt vattenledningarna i väggarna.
Blir det du eller jag dom överlever då?
Vart får du vatten, mat och värme är problemen som du får klura ut då, och tänka på svaret på frågan om jag gjorde rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av mystiskstiligman
Ja, du missar att du är ett psykfall.

Du avlider ju först om du väljer att vara helt beroende av samhället och butiker.
Citera
2026-01-08, 04:40
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Dessa båthistorier som dyker upp när folk flummar på kammaren. Vet du vart du ska ha båten? Ofta kan det vara både osäkert och dyrt ge sig ut på haven som du tänkt. Visst du kan säkert åka på kanalerna genom europa till medelhavet om du vill safa.

Problemet är väl att när du är på en båt kommer du ingen stans, du ska in i hamn och kan bli liggande där i dagar om det är för dåligt väder. Är det inte bättre ha en bil, då kan du åka in vart du vill och sticka när du vill. 12x4 meter kan vara besvärligt att hantera själv. Men visst den håller nog sig över ytan även om det blåser mycket. Men generellt är segelbåtar mycket säkrare om det blåser upp om du tänkt åka runt i världen.

Jag hyr väl en billig hamnplats i Nederländerna, sen bor jag där i båten med full tank och ett lager med överlevnadsprylar.

När världsekonomin krashar så är det dags att dra ut på havet, och kanske dra till en öde ö i tropiska områden.

Jag är för intelligent för att stå oförberedd på land när alla får veta att pengar är fejk och värdelösa.
För smart för att inte ta avstånd från folk som inte hade en enda plan för när krashen tar bort alla tryggheter.

Min trygghet finns då i båtens utrustning.
Citera
2026-01-08, 04:42
Medlem
Citat:
Men jämför mig i båten, med dig då, när ekonomin krashat globalt, kranvattnet blivit giftigt och elavbrotten har sprängt vattenledningarna i väggarna.
Vart får du vatten, mat och värme är problemen som du får klura ut då, och tänka på svaret på frågan om jag gjorde rätt.
Nu har jag ganska okej träning och kunskap i att överleva, så troligen blir det jag.

För övrigt kommer antagligen kommer din båt att kapsejsa långt innan det inträffar någon katastrof i nivå med vad du förutspår.
Citera
2026-01-08, 05:13
Medlem
GiveMeHeads avatar
Tycker du ska bygga din båt och teståka en månad. Sen säljer du säkert båten för du klarade inte av två dagar på den.
Citera
2026-01-08, 05:29
Medlem
Citat:
Visste du att bibeln beskriver ett kontantlöst samhälle där alla behöver bestens märke i högerhanden för att kunna fortsätta köpa och sälja, efter att banker slutat med all kontanthantering?
Vet du att Bibeln är en religiös skrift, och inte en faktabok?

Du får för övrigt gärna citera och länka det där som står i Bibeln.
Citera
2026-01-08, 06:08
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vet du att Bibeln är en religiös skrift, och inte en faktabok?

Du får för övrigt gärna citera och länka det där som står i Bibeln.

Vi vet inte om bibeln är en faktabok innan banker tagit bort kontanthanteringen globalt, vilket banker har gradvis sysslat med under många år. Finns ju knappt bankomater längre.

I bibeln står det att ingen kommer att kunna köpa och sälja, utan bestens märke, i högerhanden eller i pannan.

I en överlevnadsbåt spelar det ingen roll vad som händer på land.
Varken strömavbrott, stängda butiker, förorenat kranvatten eller 11 miljoner skogstokiga människor som just insett att ekonomin var fejk, kan stoppa nån från att överleva, i en överlevnadsbåt.
Citera
2026-01-08, 06:24
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:

Du avlider ju först om du väljer att vara helt beroende av samhället och butiker.
Du överlever inte en vecka i den där båten. Tror du kylskåpet (som du inte har på båten) fyller sig själv? Ska du tråla? Lägg av du kan knappt simma
Citera
2026-01-08, 06:31
Medlem
GiveMeHeads avatar
Citat:
Visste du att bibeln beskriver ett kontantlöst samhälle där alla behöver bestens märke i högerhanden för att kunna fortsätta köpa och sälja, efter att banker slutat med all kontanthantering?

Jag är uppväxt på vattnet, och har genom min barndom fått båtkunskaper för överlevnad på vattnet.

Enligt bibeln så blir det ni som var oförberedda som får lida mest. Avlider gör jag aldrig, inte med en välfungerande överlevnadsinstinkt och kunskap om vad som komma skall.

Jag älskar den isolerade världen i båtlivet.
Folket på land vet ju inte ens om att det finns båtfolk som lever i en annan verklighet än landfolket gör.
Om man seglar över atlanten så finns det inte många som ens vet vart man är.

Eftersom jag vuxit upp med båtliv så kan jag knappt vänta på att få återgå till att leva isolerat från land.

Hade du levt båtliv så hade du också kännt en dragningskraft från båtlivet , där elräkningar och hyror har omvandlats till ett enklare och billigare hamnplatsletande.

Då är det väl bara att sätta till verket. Varför fråga oss okunniga?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in