2026-01-08, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Vi vet inte om bibeln är en faktabok innan banker tagit bort kontanthanteringen globalt, vilket banker har gradvis sysslat med under många år. Finns ju knappt bankomater längre.
Även om det som står skulle hända, så är det ändå inte en faktabok.
Citat:
I bibeln står det att ingen kommer att kunna köpa och sälja, utan bestens märke, i högerhanden eller i pannan.
Du missade att länka den biten.
Citat:
I en överlevnadsbåt spelar det ingen roll vad som händer på land.
Varken strömavbrott, stängda butiker, förorenat kranvatten eller 11 miljoner skogstokiga människor som just insett att ekonomin var fejk, kan stoppa nån från att överleva, i en överlevnadsbåt.
Lycka till när du bryter benet eller när en tsunami kommer.
Citera
2026-01-08, 07:01
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Du överlever inte en vecka i den där båten. Tror du kylskåpet (som du inte har på båten) fyller sig själv? Ska du tråla? Lägg av du kan knappt simma

Jag vet om att det är nyttigt att fasta.
Du är väl en av dom som kommer mörda din granne för att få äta en bit kött även efter att alla kontanter blivit värdelösa. Fasta betyder ju svält och död för dig som lärt dig "viktiga saker" i skolan.

Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Då är det väl bara att sätta till verket. Varför fråga oss okunniga?

Undrar bara om ni kanske kan se något som jag missar i min planering för att överleva ett kollapsande samhälle.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Även om det som står skulle hända, så är det ändå inte en faktabok.
Du missade att länka den biten.
Lycka till när du bryter benet eller när en tsunami kommer.

Ja man kanske behöver antibiotika i en spruta, och mage nog att trycka in den i kroppen om det behövs?

Bibeln är den bästa faktaboken från och med den dagen som alla banker slutar med kontanthanteringen, och bevisar att bibeln beskrev att det skulle hända, tusentals år innan det hände.
Citera
2026-01-08, 07:04
Medlem
GiveMeHeads avatar
Nej, Poseidon det har vi inte. Du har allt under kontroll. Ge dig nu ut på de sju haven.
Citera
2026-01-08, 07:06
Medlem
Citat:
Ja man kanske behöver antibiotika i en spruta, och mage nog att trycka in den i kroppen om det behövs?
Det hjälper säkert mot ditt brutna ben.
Citat:
Bibeln är den bästa faktaboken från och med den dagen som alla banker slutar med kontanthanteringen, och bevisar att bibeln beskrev att det skulle hända, tusentals år innan det hände.
Okej, då får du väl ha den under kudden i båten tills det händer. Står det i den att du ska ha värmepump i båten?

Du glömde för övrigt att citera och länka till det där från Bibeln. Kanske demens har börjat drabba dig, ännu något som blir svårt att göra något åt i din båt.

Ta även fram en länk till vad Bibeln skriver om kontanthantering. Står det i samma Mosebok som berättar att man ska stena homosexuella?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-01-08 kl. 07:08.
Citera
2026-01-08, 07:07
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Låter som att TS ska köpa sig en gammal 200-båt från militären fast segel på den kan man skita i för det kommer aldrig göra någon nytta.
Annars finns det mesta som TS efterfrågar men båten kräver naturligtvis diesel men med tanke på utrymme så går det säkerligen att bygga om till enklare eldrift som reserv också.

Här fanns en egen facebookgrupp om dessa båtar.
https://www.facebook.com/groups/259505834423359/posts/1000886756951926/
Citera
2026-01-08, 08:06
Medlem
Citat:
Jag tänker mig en cirka 12x4 meter stålbåt med tak fyllt med solceller, kanske ett segel, och en generator som skapar el av vattnets motstånd vid segling.
Watermaker och destillator, samt vedkamin, och möjligtvis frånluftsvärmepump för att återvinna värmen från brasan.

Det blir fler och längre strömavbrott i Sverige, men hade jag ens berörts av strömavbrott och avstängt kranvatten och sprängda vattenledningar?

I en sån överlevnadsbåt så kan man segla runt Jorden och vara självförsörjande på vatten, el och värme.

I nödfall finns ett elverk som kan omvandla lite diesel till en full laddning i en powerstation.

Missar jag något som är viktigt att ha i båten?

Blir det? Minns stormen Gudrun när vissa i södra Sverige var utan ström i veckor. Sen de dagarna har vi knappt strömavbrott alls längre och aldrig mer än några timmar.
Citera
2026-01-08, 08:27
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Blir det? Minns stormen Gudrun när vissa i södra Sverige var utan ström i veckor. Sen de dagarna har vi knappt strömavbrott alls längre och aldrig mer än några timmar.

Jag hörde på radion att strömavbrotten blir fler och längre, och att elbolag har ett krav på sig om att elen ska vara tillbaka efter högst ett dygn, men att det har blivit vanligare med längre strömavbrott än 1 dygn.

Grejen är att kärnkraften har avvecklats och att elbolag har börjat med förplanerade strömavbrott.

Att inte vara redo med elverk och powerstation är rent idioti.

När Texas fick strömavbrott i typ en vecka så fick vi ju se hur det ser ut när alla vattenledningar sprängs, och hus fylls med vatten, och folket som inte var redo för en sån situation fick enorma problem.

Om ett hus inte har el under ett helt dygn så kan det bli enorma problem, och man är korkad om man stannar i ett översvämmat hus, när en båt med rätt utrustning kan vara "billigt", och ett säkert sätt att överleva även om elbolag och staten bestämmer att det är dags för ett längre strömavbrott.
Citera
2026-01-08, 08:32
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal
En hjärna kunde vara bra att ha.

Jo det hjälper. Men tyvär så kan du inte träna upp intelligensen, som typ är medfödd.
Citera
2026-01-08, 09:03
Medlem
Om man får hjärtinfarkt, hjärtstopp, stroke etc långt ute på havet så dör man troligtvis. Därute finns inga ambulanser att ringa efter. Du kanske bryter ett ben, halkar och slår huvudet i durken, får en kraftig smitta eller infektion, sen är du körd.
En stor båt kommer att krångla hela tiden. Alla tekniska system kommer att krångla, du kommer inte att veta hur du skall fixa det och du kommer att sakna reservdelar att ta till. Det kommer att vara ett konstant problem att ordna tillräckligt att äta trots att du fiskar. Seglen behöver ses över och sys.
Båten kommer att rosta och behöva ses över, kanske svetsas och bytas plåtar.
Du kanske blir bordad av pirater som antingen skjuter dig direkt eller "bara" tar allt av värde och lämnar dig drivande i en obrukbar båt.
Senast redigerad av brakfesten009 2026-01-08 kl. 09:37.
Citera
2026-01-08, 09:09
Medlem
Citat:
...

Enligt bibeln så blir det ni som var oförberedda som får lida mest. Avlider gör jag aldrig, inte med en välfungerande överlevnadsinstinkt och kunskap om vad som komma skall.

...

Enligt sagoboken? Ni religiösa dårar förnekar er aldrig.
Citera
2026-01-08, 09:15
Medlem
Citat:
Jag tänker mig en cirka 12x4 meter stålbåt med tak fyllt med solceller, kanske ett segel, och en generator som skapar el av vattnets motstånd vid segling.
Watermaker och destillator, samt vedkamin, och möjligtvis frånluftsvärmepump för att återvinna värmen från brasan.

Det blir fler och längre strömavbrott i Sverige, men hade jag ens berörts av strömavbrott och avstängt kranvatten och sprängda vattenledningar?

I en sån överlevnadsbåt så kan man segla runt Jorden och vara självförsörjande på vatten, el och värme.

I nödfall finns ett elverk som kan omvandla lite diesel till en full laddning i en powerstation.

Missar jag något som är viktigt att ha i båten?

Du behöver mycket diesel för att överleva en vinter i den båten samt att den måste ha fullt segelställ
för att ta sej över större distanser. Vad skall du leva av ? Fiske ?
Hur skall du få ved till din kamin ? Paddla in till land med en gummibåt och infödingarna slår ihjäl dej
inom 5 minuter.
Citera
2026-01-08, 09:16
Medlem
Hämta inspiration här: https://www.yrvind.com/exlex/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in