Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-08, 06:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.dn.se/kultur/arkebiskop-martin-modeus-dags-att-gora-motstand-mot-den-kristna-nationalismen/

Hur ser ni på ärkebiskoppens tankegångar? Jag tycker han har rätt men så är jag inte nationalist heller.

Jag tycker att han har fel - men så är jag ju nationalist också!

Ärkebiskopen förstår inte hur réellt det muslimska hotet är mot kristna i Sverige och Europa. De bidar sin tid, men förr eller senare kommer det att komma en ny ledande karismatisk gestalt, som uppmanar dem att göra sin jihad-plikt. Och då kommer de att resa sig som en man och ta över de här länderna, och sedan får ärkebiskopen söka sig något annat jobb... om han inte är pensionär då. (Hur pensioner kommer att fungera för kristna i ett muslim-ockuperat land, vill man kanske inte tänka på.)

Fast i Sverige skulle inte en präst oavsett ämbete få säga något annat, än det som Modéus säger. Så är det inte i många andra länder, där sätts det inte likhetstecken mellan "kristen" och "för obegränsad invandring", och inte heller förnekar man jihadfaran. Jag följer t.ex. sedan många år en katolsk biskop i USA. Han skräder inte orden, när han skriver att släppa in muslimer i landet och försörja dem med bidrag, är som att nära en orm vid sin barm... En präst som hade sagt det i Sverige hade fått pudla, och hade han vägrat så hade han blivit av med kragen.
Citera
2026-01-08, 07:16
Medlem
F.B.Dases avatar
Då borde Martin Modeus lämna Svenska Kyrkan, nationaliserad av kulturmördaren och kyrkoplundraren Gustav Vasa och återgå till den Katolska kyrkan.
Katolsk = allmän dvs. för alla oberoende av ras, nationalitet, klan &.c.
Citera
2026-01-08, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
"Dags att göra motstånd mot den kristna nationalismen" skriver ärkebiskopen den 7 jan 2026.

Samma dag för 11 år sedan klev två muslimska bröder in på tidningskontoret hos Charlie Hebdo och mördade 12 personer för att tidningen hade publicerat skämtteckningar.

Två dagar senare gick en annan muslim som uttryckte lojalitet till ISIS in i en judisk mathandelsbutiik och mördade 4 judiska personer som handlade i butiken.

Det vore väl mer passande om ärkebiskopen denna dag hade varnat för muslimsk terrorism.

Som tur är gick jag ur den svenska kyrkan för många, många år sedan när danna destruktiva politiseringen av den svenska kyrkan började.

We thought we were watching an atrocity. We were actually watching the beginning of the end of Europe as we knew it.

Bra inlägg! Svenska kyrkan har återigen fått en ryggradslös köpebiskop. Historien kommer att visa Modéus som ännu en del i kyrkans oförhinderliga förfall. Hans dravel i DN gick knappt att läsa... Kristen nationalism i Sverige?? Det är två av de mest sällsynta samhällskategorierna; kristna och nationalister. Vad yrar gubbjäveln om? Samma tomma skräp som alla rivningsarbetare före honom.
Citera
2026-01-08, 09:41
Medlem
TheGretaResets avatar
Eran bild av kristendomen stämmer inte.

De första församlingarna ansåg att man skulle leva ihop med likasinnade och dela allt. Snarlikt amish.

Om bikergängs skulle dyka upp på högmässan och ta över, förgripa sig på kvinnorna osv skall vi då inte göra något?

Om folk förhindrar oss att utöva vår egen religion tex. fira jesus födelse, skall vi då bara låta det ske?
Citera
2026-01-08, 11:15
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Ja, men exakt. Klantänkande är ju något helt annat. Men vad annat att förvänta av någon som är biskop i ”Church of Satan”=svenska kyrkan.
Tveklöst! Det är sekulära värderingar som driver teologin i Svenska kyrkan, inget annat.
Citera
2026-01-08, 11:46
Medlem
Svenska Kyrkan med kvinnliga präster som predikar att Jesus var trans, täcker över korset för att inte kränka någon och att vi måste välkomna oändligt med muslimer? Tack men jag gör helst raka motsatsen till vad den "kyrkan" uppmanar mig att göra.
Citera
2026-01-08, 14:18
Moderator
MrFishboys avatar
Det är ju lätt att hålla med, ingen av de Abrahamitiska religionerna är förenliga med varken nationalism eller den nordeuropeiska kultursfären. Vilket är en anledning om någon att ta farväl av 1000 år av kristen slavmentalitet. Så absolut, men det är inte att förglömma att det är inte kristendomen som säger farväl till Sverige, det är Sverige och det svenska folket som säger farväl till kristendom.

Vilket det här bara är ännu ett tecken på, kristendomen i Sverige är redan ett lik, ett lik som de försöker återuppliva, men det är redan för sent. Deras motstånd är bara ännu ett tecken på att det är redan över.
Citera
2026-01-08, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.dn.se/kultur/arkebiskop-martin-modeus-dags-att-gora-motstand-mot-den-kristna-nationalismen/

Hur ser ni på ärkebiskoppens tankegångar? Jag tycker han har rätt men så är jag inte nationalist heller.

Han har helt rätt i enlighet med kristendomens mest grundläggande budskap och innehåll.
Citera
2026-01-08, 15:14
Medlem
KlasLunds avatar
Väldigt lite av diskussionen rör kristen teologi, trots att det är just där ärkebiskopen för sin argumentation.

Om man skalar bort samtidspolitiken och i stället läser Bibeln textnära blir bilden ganska tydlig och samtidigt mer besvärlig för alla sidor.

I Nya testamentet finns ingen idé om nationen som teologisk storhet. Tvärtom återkommer gång på gång tanken att den kristnes primära lojalitet inte är etnisk, nationell eller politisk.
”Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus.”
(Gal 3:28)
Det innebär inte att folk, språk och kulturer förnekas, men de görs sekundära. Jesus identifierar sig aldrig som ”god jude” i politisk mening, än mindre som försvarare av Israels nationella suveränitet gentemot Rom, trots att han verkar inom ett judiskt folk med stark nationell och religiös självförståelse. När han tillfrågas om skatt till kejsaren svarar han just genom att vägra göra religion till politik:
”Ge kejsaren det som tillhör kejsaren, och Gud det som tillhör Gud.”
(Matt 22:21, se även Mark 12:17, Luk 20:25)
Den tidiga kyrkan tog detta på stort allvar. De första kristna anklagades ofta för illojalitet eftersom de vägrade tillbe staten, kejsaren eller folkets gudar. Samtidigt uppmanas de uttryckligen att be för överheten, inte att dyrka den:
”Jag uppmanar er därför […] att be böner, åkallan och tacksägelse för alla människor, för kungar och alla i ledande ställning.”
(1 Tim 2:1–2)
Formuleringen ”Vi ber för kejsaren, inte till kejsaren” är alltså inte ett bibelcitat, utan en tidig kyrklig sammanfattning (bl.a. hos Tertullianus) av denna hållning: lojalitet i bön men inte i tillbedjan.

Samtidigt finns det inget stöd för föreställningen att kristendomen skulle vara pacifistisk till självutplåning. Paulus skriver tvärtom tydligt om statens våldsmonopol:
”Överheten bär inte svärdet förgäves.”
(Rom 13:4)
Augustinus utvecklar detta senare i läran om det rättfärdiga kriget. Kyrkan har alltså aldrig förnekat behovet av gränser, lag och försvar.

Det är just här spänningen uppstår: kristendomen accepterar staten men vägrar göra staten helig.

I det ljuset bör kritiken mot ”kristen nationalism” förstås. Inte som ett försvar för gränslöshet eller naivitet, utan som ett avståndstagande från att använda Gud som legitimering för nationell identitet eller maktpolitik.
”Mitt rike är inte av denna världen.”
(Joh 18:36)
Citera
2026-01-08, 15:31
Medlem
53....so whats avatar
Om ni orkar se hela videon tar Sörman upp flera saker som vår ärkebiskop behöver stå till svars för.
Sörman reder ut att uttalandet inte är så genomtänkt ur kristen synvinkel gentemot oss svenskar som fortfarande vill vara svenskar i det lilla landet utan att påverkas av massinvandringens konsekvensker.

Ja den är lite mer än en timme lång men kan inte citeras med några rader här då det tas upp en hel del. Så jag hoppas att Mod. och andra låter länken finnas kvar.
Och den behöver spridas.

Samnytt:
https://www.youtube.com/watch?v=yKhFFJdeNL4
Citera
2026-01-08, 18:32
Medlem
Incendios avatar
Båda bröderna Modéus är sjuka människor, så inget nytt där.
Citera
2026-01-08, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tycker att han har fel - men så är jag ju nationalist också!

Ärkebiskopen förstår inte hur réellt det muslimska hotet är mot kristna i Sverige och Europa. De bidar sin tid, men förr eller senare kommer det att komma en ny ledande karismatisk gestalt, som uppmanar dem att göra sin jihad-plikt.

Martin Modéus och Svenska kyrkan är ett av de bästa skydden vi har mot det muslimska hot som en del av oss på FB tror existerar. Genom att framställa kristen tro som lite lagom ljum och menlös så tar han kål på möjligheten att hetsa upp muslimska invandrare med ett vi mot dem-tänk och att få "massorna" att följa med de få stollar som säkert vill ha islamsk revolution.

Om du snokar lite i hur få det är som besöker moskéer i Sverige så förstår du hur fort det går från att de springer runt med en trasmatta under armen och försöker hitta vilket väderstreck Mecka ligger i till att börja äta sill, dricka nubbe och heja på Israel i Mello.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in