2026-01-07, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Du ska fylla i en Thailand Digital Arrival Card (TDAC), det var om jag minns rätt, högst tre dagar innan man anländer till Thailand, se till att det är rätt sida, finns skamm som tar betalt fast det är gratis. tdac.immigration.go.th

Jag vaccinerar mig inte längre, har dock inte rest till Thailand sen 2018 november pga medicinska skäl. Kolla VaccinDirekt vilka rekommenderas, stelkram, Hepatit A, Rabbies

rabies behövs inte. Den kan man ta om man blir biten på plats. Enda gången du ska ta rabisvaccin i förväg är om du till ex ska besöka grottor med fladdermös som bär rabis eller vid ett stort utbrott. De har utmärkt rabisvaccin i Thailand. Hepatit är bra att ta. Ska man vara där länge eller speciellt vid grisar eller det finns ett stort utbrott av Japansk encefalit, så bör man vaccinera sig mot det. Vaccinet finns i det thailändska vaccinationsprogrammet. Stelkramp kan man alltid ta en bost. Beror lite när man tog den sist. Det finns även ett koleravaccin(?) man tar oralt som sägs hjälpa mot andra magsjukdomar. Det kan kanske vara ok att ta.

Malaria kan finnas i Krabi eller öarna runt omkring. Men ta ingen medicin. Skydda sig med bra kläder och mygmedel. Malariamygg är kväll och morgonaktiva. Denguemyggor är dagaktiva. Ett tråkig sak är att malarian vid kambodjas gräns är svårbotad. Men Malaria hjälper mot syfilis så det finns fördelar :-)

PS använd kondom i Thailand. Det finns Std som inte går att bota. Och då talar vi inte om HIV. Men thailändska läkare är experter. De generellt kunnigare än svenska.
Citera
2026-01-07, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubbo
Alltså det känns som att 3-4 veckor blir för mycket för mig. Jag blir ganska hemkär rätt fort. Samt att jag reser ensam, och då kommer jag bli uttråkad ännu fortare. Känner att 2 veckor borde vara lagom. Ska ju inte på hiking och långa utflykter direkt. Vill helt enkelt bara besöka de fina öarna och stränderna.
När du är på plats kommer du att tycka att två veckor är för kort tid.
Hur ska du ta dig från Bangkok till Krabi?
Vilken budget har du att spendera på plats?
Vad kostar en flygstol från ARN till BNK med Thai airways ?
Undvik att ta piller Ja ba "Thai meth" om någon erbjuder dig det.
Citera
2026-01-07, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyktingboende2
Är ju bara mellanlandning i Bangkok där jag väntar några timmar bara. Så är ju i Krabi efter totalt runt 16-18 timmar.

Tur och retur med Thai Airways verkar gå för runt 12 lax när jag kollade senast.

På plats är ju rätt billigt, så budget behöver jag nog inte tänka så mkt på. Förutom hotell då.
Citera
2026-01-07, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
rabies behövs inte. Den kan man ta om man blir biten på plats. Enda gången du ska ta rabisvaccin i förväg är om du till ex ska besöka grottor med fladdermös som bär rabis eller vid ett stort utbrott. De har utmärkt rabisvaccin i Thailand. Hepatit är bra att ta. Ska man vara där länge eller speciellt vid grisar eller det finns ett stort utbrott av Japansk encefalit, så bör man vaccinera sig mot det. Vaccinet finns i det thailändska vaccinationsprogrammet. Stelkramp kan man alltid ta en bost. Beror lite när man tog den sist. Det finns även ett koleravaccin(?) man tar oralt som sägs hjälpa mot andra magsjukdomar. Det kan kanske vara ok att ta.

Malaria kan finnas i Krabi eller öarna runt omkring. Men ta ingen medicin. Skydda sig med bra kläder och mygmedel. Malariamygg är kväll och morgonaktiva. Denguemyggor är dagaktiva. Ett tråkig sak är att malarian vid kambodjas gräns är svårbotad. Men Malaria hjälper mot syfilis så det finns fördelar :-)

PS använd kondom i Thailand. Det finns Std som inte går att bota. Och då talar vi inte om HIV. Men thailändska läkare är experter. De generellt kunnigare än svenska.
Kommer nog bara ta Hepatit A+B efter att ha hört åsikterna här.

Stelkramp tog jag för typ 19 år sedan när jag gick i mellanstadiet. Men lär ju vara overkill att även ta den?

Menar du att man ska gå med långärmat och långbyxor hela vistelsen där pga myggor?

Hur gör man med plånbok, pass, bankkort? Hålla de i ett valv i hotellet under hela vistelsen och bara gå runt med kontanter?
Citera
2026-01-08, 00:10
Medlem
Citat:
Kommer nog bara ta Hepatit A+B efter att ha hört åsikterna här.

Stelkramp tog jag för typ 19 år sedan när jag gick i mellanstadiet. Men lär ju vara overkill att även ta den?

Menar du att man ska gå med långärmat och långbyxor hela vistelsen där pga myggor?

Hur gör man med plånbok, pass, bankkort? Hålla de i ett valv i hotellet under hela vistelsen och bara gå runt med kontanter?

Nej men på kvällar ha myggmedel och långbyxor. Men säger de att de har ett dengueutbott så bör man vara försiktig även dagtid. Lagstiftningen i thailand säger att man ska kunna legitimera sig. Men många turister har bara kopia av passet på sig. Beror på hotell men lite bättre hotell har box på rummet.

PS Hyr inte en moped. Jag har sett så många dödsolyckor
Citera
2026-01-08, 01:18
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Tack

Det där med att vika sedlarna. Kan man vika de på hälften så de får plats i fickan?

Alltså det där var mest med den tidigare kungen, just nu är det många som inte gillar hans son, dagens kung. Men fortfarande tabu att skända, som sig bör, men detta är inget du behöver oroa dig för. Jag har alla sedlar i en bunt med gummisnodd runt, inte varit ett problem på 13 år. Trampa inte på ett mynt säger dem, men har sett thailändare göra det med. Ingen bryr sig längre.

Grundvaccin är bra, rabies kan du ta om du blir biten eller trampar på en spik, gör det så fort du kan isåfall. Ducoral för "turistdiarré" kan vara en bra idé första gången, den ska du ta innan du åker. Du kan äta skaldjur och fisk utan problem, det är inte Indien du åker till. Allt är väl preparerat, men drick inte kranvatten. Sallad sköljt i vatten är helt ok, is också.

Krabi är najs, du kan till och med ta en avstickare till Phuket och PhiPhi utan bekymmer. Ladda ner Grab, Uber finns i storstäderna men Grab finns typ överallt.
Senast redigerad av Jahbrah 2026-01-08 kl. 01:22.
Citera
2026-01-08, 01:42
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Har aldrig varit i Thailand eller asien överhuvudtaget och känner att det verkligen är dags. Är i 25-30 års åldern. Kommer resa ensam.

Funderar på att resa till Krabi då jag hört bra om stället. Är ute efter sol, fina stränder, god mat, avkoppling. Utesluter inte heller lite festande och att träffa andra turister. Vill dock slippa en massa folk och barnfamiljer så funderar på att åka i början av mars precis när högsäsongen är över och priserna är lägre, men samtidigt som det fortfarande är bra väder.

Ska man köpa flygbiljetter (Thai airways) nu eller när det närmar sig? Bör man vaccinera sig? Ska man bo på hotell eller Airbnb? Är 2 veckor lagom? Tips på dagsutflykter med bas i Krabi? Är det taxi som gäller? Hur kommer man ut till paradissträderna/öarna?

Hur är ekonomiklass på flyget på en resa på typ 12 timmar? Är det outhärderligt?

Eftersom du inte verkar så van att resa eller använda internet så skulle jag föreslå ett närmare resmål att börja med.

Kanske Tyskland eller Spanien. Där finns det mycket att uppleva också.

Du kan hitta fina stränder söder om Berlin och i Spanien där det inte är så mycket barnfamiljer.
Citera
2026-01-08, 01:55
Medlem
Citat:
Är ju bara mellanlandning i Bangkok där jag väntar några timmar bara. Så är ju i Krabi efter totalt runt 16-18 timmar.

Tur och retur med Thai Airways verkar gå för runt 12 lax när jag kollade senast.

På plats är ju rätt billigt, så budget behöver jag nog inte tänka så mkt på. Förutom hotell då.
12 lax för den rutten är ett ok pris om hela sträckan är med Thai. Går säkert att hitta billigare för några tusenlappar, men kör du kopplat hela vägen är du safe om något händer på vägen. Typ förseningar eller inställd flight. Det är värt mycket om det strular.
Citera
2026-01-08, 02:24
Medlem
Har varit i Thailand ca 30ggr. Rekommenderar starkt Thai Airways, inte alls värt att mellanlanda då resan är lång som den är. Då jag inte vet vad du har för budget så tycker jag inte du ska bo på något guesthouse eller Airbnb, boka på t.ex Agoda. Bara värt att bo på airbnb om du stannar 3-4 veckor på samma ställe.

Vart du än väljer att åka, så kika på lite Youtube klipp först, så får du se hur saker och ting fungerar. Åker du till Krabi (Ao Nang), så lär du tänka på att resan kommer bli väldigt lång. Först flyg till Bangkok, sen ett inrikes till Krabi, sedan en taxiresa på ca 40min. Åker du till Ao Nang så rekommenderar jag starkt att bo i Railay någon natt. Där får du det lugnt och skönt på eftermiddagarna/kvällarna. Det ligger 10 min ifrån Ao nang, men du lär ta en longtialboat för att åka dit.

Hyr definitivt inte moppe första gången. Du behöver ett internationellt körkort för motorcykel, annars kommer du få böter, samt försäkringen kommer inte gälla. Dagsutflykter kan du boka på plats nästan överallt, omöjligt att missa.

Som första gång skulle jag tipsa om Phuket, mer specifikt Kata, där får du lite av allt möjligt. Dock mer barnfamiljer där än grannstaden Patong. I Patong är det dock mycket folk, dålig strand samt 90% festande som gäller.

Slippa massa folk kommer bli svårt om du inte åker till dom lite mindre öarna som t.ex Koh Chang.

Du bör absolut vaccinera dig mot Hepatit A och B, nu omedelbart då det kan ta ca 2 månader att få allting klart.

Flygbiljetterna bör du köpa nu då det bara blir dyrare ju närme datumet du kommer. Ekonomiklass är helt ok, dock ganska jobbigt att sitta 10 timmar om du inte lyckas somna.

Åker du bara 2 veckor rekommenderar jag att inte resa runt alldeles för mycket, då det går åt en dag att resa om du inte åker tidigt på morgonen.

Som sista tips, använd Googlemaps! Du kommer behöva köpa ett SIM-kort, detta kan du köpa lite varstans men för att slippa krångel så kan du köpa direkt på flygplatsen, svårt att missa men kommer vara lite dyrare än om du skulle köpa utanför flygplatsen.
Senast redigerad av tommytomte 2026-01-08 kl. 02:27.
Citera
2026-01-08, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tommytomte
Har varit i Thailand ca 30ggr. Rekommenderar starkt Thai Airways, inte alls värt att mellanlanda då resan är lång som den är. Då jag inte vet vad du har för budget så tycker jag inte du ska bo på något guesthouse eller Airbnb, boka på t.ex Agoda. Bara värt att bo på airbnb om du stannar 3-4 veckor på samma ställe.

Vart du än väljer att åka, så kika på lite Youtube klipp först, så får du se hur saker och ting fungerar. Åker du till Krabi (Ao Nang), så lär du tänka på att resan kommer bli väldigt lång. Först flyg till Bangkok, sen ett inrikes till Krabi, sedan en taxiresa på ca 40min. Åker du till Ao Nang så rekommenderar jag starkt att bo i Railay någon natt. Där får du det lugnt och skönt på eftermiddagarna/kvällarna. Det ligger 10 min ifrån Ao nang, men du lär ta en longtialboat för att åka dit.

Hyr definitivt inte moppe första gången. Du behöver ett internationellt körkort för motorcykel, annars kommer du få böter, samt försäkringen kommer inte gälla. Dagsutflykter kan du boka på plats nästan överallt, omöjligt att missa.

Som första gång skulle jag tipsa om Phuket, mer specifikt Kata, där får du lite av allt möjligt. Dock mer barnfamiljer där än grannstaden Patong. I Patong är det dock mycket folk, dålig strand samt 90% festande som gäller.

Slippa massa folk kommer bli svårt om du inte åker till dom lite mindre öarna som t.ex Koh Chang.

Du bör absolut vaccinera dig mot Hepatit A och B, nu omedelbart då det kan ta ca 2 månader att få allting klart.

Flygbiljetterna bör du köpa nu då det bara blir dyrare ju närme datumet du kommer. Ekonomiklass är helt ok, dock ganska jobbigt att sitta 10 timmar om du inte lyckas somna.

Åker du bara 2 veckor rekommenderar jag att inte resa runt alldeles för mycket, då det går åt en dag att resa om du inte åker tidigt på morgonen.

Som sista tips, använd Googlemaps! Du kommer behöva köpa ett SIM-kort, detta kan du köpa lite varstans men för att slippa krångel så kan du köpa direkt på flygplatsen, svårt att missa men kommer vara lite dyrare än om du skulle köpa utanför flygplatsen.

Ang SIM-kort så rekommenderar de flesta på Instagram m.m. att använda eSIM. Vad tycker ni andra?
Citera
2026-01-08, 03:45
Medlem
Lånar tråden eftersom många här verkar kunniga. Är kvinnorna överkomliga prismässigt? Vet att killarna förr kunde ha ny tjej varje natt. Går det fortfarande på en arbetarlön? Är kvinnorna i 40års åldern billigare? Har kompisar som vill testa äldre kärlek.
Citera
2026-01-08, 04:12
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyktingboende2

Låter inte som TS är i dina kretsar där man blir erbjuden ya ba, du borde ta ditt egna råd och sluta hänga med sånt folk. De finns i hela världen. Över 10 år där och aldrig "blivit erbjuden", så detta kommer inte vara ett problem för TS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in