Citat:
Du ska fylla i en Thailand Digital Arrival Card (TDAC), det var om jag minns rätt, högst tre dagar innan man anländer till Thailand, se till att det är rätt sida, finns skamm som tar betalt fast det är gratis. tdac.immigration.go.th
Jag vaccinerar mig inte längre, har dock inte rest till Thailand sen 2018 november pga medicinska skäl. Kolla VaccinDirekt vilka rekommenderas, stelkram, Hepatit A, Rabbies
Jag vaccinerar mig inte längre, har dock inte rest till Thailand sen 2018 november pga medicinska skäl. Kolla VaccinDirekt vilka rekommenderas, stelkram, Hepatit A, Rabbies
rabies behövs inte. Den kan man ta om man blir biten på plats. Enda gången du ska ta rabisvaccin i förväg är om du till ex ska besöka grottor med fladdermös som bär rabis eller vid ett stort utbrott. De har utmärkt rabisvaccin i Thailand. Hepatit är bra att ta. Ska man vara där länge eller speciellt vid grisar eller det finns ett stort utbrott av Japansk encefalit, så bör man vaccinera sig mot det. Vaccinet finns i det thailändska vaccinationsprogrammet. Stelkramp kan man alltid ta en bost. Beror lite när man tog den sist. Det finns även ett koleravaccin(?) man tar oralt som sägs hjälpa mot andra magsjukdomar. Det kan kanske vara ok att ta.
Malaria kan finnas i Krabi eller öarna runt omkring. Men ta ingen medicin. Skydda sig med bra kläder och mygmedel. Malariamygg är kväll och morgonaktiva. Denguemyggor är dagaktiva. Ett tråkig sak är att malarian vid kambodjas gräns är svårbotad. Men Malaria hjälper mot syfilis så det finns fördelar :-)
PS använd kondom i Thailand. Det finns Std som inte går att bota. Och då talar vi inte om HIV. Men thailändska läkare är experter. De generellt kunnigare än svenska.