2026-01-07, 15:54
Medlem
Funderar på att hoppa på en säsongsanställning inom teädgårdsbranschen - 6 månader. När anställningen upphör så kommer karvat anmäla mig som arbetslös och söka a-kassa.
Min fråga är om jag kan räkna med att kunna stanna hemma och stämpla under vintern och hoppa på samma eller motsvarande anställning nästa år? Hur ser era erfarenheter ut - finns här finns några säsongsanställda som brukar köra samma stil och är det gångbart?
Citera
2026-01-07, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NatureProvide
Funderar på att hoppa på en säsongsanställning inom teädgårdsbranschen - 6 månader. När anställningen upphör så kommer karvat anmäla mig som arbetslös och söka a-kassa.
Min fråga är om jag kan räkna med att kunna stanna hemma och stämpla under vintern och hoppa på samma eller motsvarande anställning nästa år? Hur ser era erfarenheter ut - finns här finns några säsongsanställda som brukar köra samma stil och är det gångbart?

Absolut gångbart, jag kör säsong på havet. Jobbar somrar och glider akassan på vintern.

Akassan klarar jag mig bra på, men det är ju för att man tjänar helt ok på havet.
Citera
2026-01-07, 16:04
Medlem
Gray.Eminences avatar
Citat:

Det fungerade iallafall att göra så fram till ett par år sen, men det är andra regler för a-kassan nu. Har en bekant som jobbar med liknande men hörde att det inte gick att "slå dank" efter säsongen som tidigare.
Citera
2026-01-07, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThomasKorva
Absolut gångbart, jag kör säsong på havet. Jobbar somrar och glider akassan på vintern.

Akassan klarar jag mig bra på, men det är ju för att man tjänar helt ok på havet.

Men är det inte så att a-kassan har krav på att man ska ta andra anställningar och hålla på och aktivitetsrapportera om sökta jobb osv?
Citera
2026-01-07, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gray.Eminence
Det fungerade iallafall att göra så fram till ett par år sen, men det är andra regler för a-kassan nu. Har en bekant som jobbar med liknande men hörde att det inte gick att "slå dank" efter säsongen som tidigare.

Det var det jag misstänkte. Tänker bara att det måste finnas något sätt att kringgå det där.
Citera
2026-01-07, 16:17
Medlem
Gray.Eminences avatar
Citat:
Det var det jag misstänkte. Tänker bara att det måste finnas något sätt att kringgå det där.

Det är möjligt att det finns men inget jag känner till.
Citera
2026-01-07, 16:19
Medlem
Inkomstbaserad: Det är dina inkomster under en 12-månadersperiod (ramtid) som avgör din ersättning, inte bara arbetad tid.

Krav: Du behöver minst 120 000 kr i sammanlagd inkomst under de senaste 12 månaderna, varav 4 månader med minst 11 000 kr.

Ersättningsnivåer:

80% vid minst 12 månaders sammanhängande medlemskap i a-kassan.
60% vid 6-11 månaders medlemskap och minst 4 månader med 11 000 kr.
50% vid kortare medlemskap eller om du inte är medlem.
Citera
2026-01-07, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gray.Eminence
Det är möjligt att det finns men inget jag känner till.

Ingen annan som har några tips? Killen på havet hur bör du dig åt?
Citera
2026-01-07, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Inkomstbaserad: Det är dina inkomster under en 12-månadersperiod (ramtid) som avgör din ersättning, inte bara arbetad tid.

Krav: Du behöver minst 120 000 kr i sammanlagd inkomst under de senaste 12 månaderna, varav 4 månader med minst 11 000 kr.

Ersättningsnivåer:

80% vid minst 12 månaders sammanhängande medlemskap i a-kassan.
60% vid 6-11 månaders medlemskap och minst 4 månader med 11 000 kr.
50% vid kortare medlemskap eller om du inte är medlem.

Jo det är ju sant men det var inte vad jag frågade efter 😆
Citera
2026-01-07, 16:22
Medlem
Citat:

Det är mestadels arbetsförmedlingen jag tänker på. Man måste väl rapportera sökta arbeten och stå till deras förfogande så snart de hittar ett lämpligt jobb?
Citera
2026-01-07, 16:27
Medlem
Citat:

Klart du kan stämpla. Sen hänger det väl i luften, finns väl ingen garanti för en nya anställning kommande säsong. Därutöver behöver du söka 6-20 jobb varje månad, och rapportera dessa.
Redan efter 5 månader går du ner i ersättning
Citera
2026-01-07, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Klart du kan stämpla. Sen hänger det väl i luften, finns väl ingen garanti för en nya anställning kommande säsong. Därutöver behöver du söka 6-20 jobb varje månad, och rapportera dessa.
Redan efter 5 månader går du ner i ersättning

Har man rätt att tacka nej till jobb och hur många gånger i så fall - innan arbetsförmedlingen ryter ifrån?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in