2026-01-07, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NatureProvide
Har man rätt att tacka nej till jobb och hur många gånger i så fall - innan arbetsförmedlingen ryter ifrån?

Nej man får inte tacka nej. Men dom behöver ju inte få reda på det. Man får sanktioner. Första gången 1 dag utan ersättning. Sen tre, och sist fem. Sen blir man utesluten ur A-kassan.
Citera
2026-01-07, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nej man får inte tacka nej. Men dom behöver ju inte få reda på det. Man får sanktioner. Första gången 1 dag utan ersättning. Sen tre, och sist fem. Sen blir man utesluten ur A-kassan.

Men hur skulle dom inte få reda på det? Brukar dom inte följa upp hur det har gått med ens sökta jobb och ibland kontakta arbetsgivarna för att höra efter?
Citera
2026-01-07, 16:48
Avstängd
Citat:
Har man rätt att tacka nej till jobb och hur många gånger i så fall - innan arbetsförmedlingen ryter ifrån?

Varför ska du tacka nej till jobb? Vill du vara en bidragsparasit som vi andra måste försörja?
Citera
2026-01-07, 16:52
Medlem
Vet en snubbe som jobbade säsong under vintern o gick på A-kassa under sommaren där han också sysslade med lite cykelreparationer på "hobby-nivå" då han kan få in kring 50lax utan att skatta.
Citera
2026-01-07, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Varför ska du tacka nej till jobb? Vill du vara en bidragsparasit som vi andra måste försörja?

Nope men jag klarar dåligt av andra jobb än utomhusarbeten.
Citera
2026-01-07, 17:04
Avstängd
Citat:
Nope men jag klarar dåligt av andra jobb än utomhusarbeten.

Och detta handikapp ska ge dig bidrag? Du behöver vidja dina vyer
Citera
2026-01-07, 17:07
Medlem
Citat:
Och detta handikapp ska ge dig bidrag? Du behöver vidja dina vyer

Vet inte om man ska kalla det bidrag. Jag har aldrig i hela mitt liv lyft några bidrag och jag närmar mig de 40 - alltså över 20 års medlemskap i a-kassan.
Citera
2026-01-07, 17:14
Avstängd
Citat:
Vet inte om man ska kalla det bidrag. Jag har aldrig i hela mitt liv lyft några bidrag och jag närmar mig de 40 - alltså över 20 års medlemskap i a-kassan.

Men A-kassa är ett bidrag. Endast 25 procebt av a-kassan täcks av din avgift resten är skattemedel. Att man inte tagit emot bidrag tidigare gör en inte mindre bidragstagare
Citera
2026-01-07, 17:23
Medlem
Citat:
Men hur skulle dom inte få reda på det? Brukar dom inte följa upp hur det har gått med ens sökta jobb och ibland kontakta arbetsgivarna för att höra efter?

Nej det har dom inte tid till. Det dom kolalr är att du sökt minst 6 jobb ( eller hur många du nu har krav på ). Den scanningen / kontrollen görs automatiskt. Ger den utslag, så blir du kontaktad av en arbetsgivare. Tror du verkligen att det sitter folk som ringer runt, för att kolla om du tackat ja eller nej?
Citera
2026-01-07, 17:24
Medlem
Citat:
Men A-kassa är ett bidrag. Endast 25 procebt av a-kassan täcks av din avgift resten är skattemedel. Att man inte tagit emot bidrag tidigare gör en inte mindre bidragstagare

Det är inget bidrag. Det är en försäkring. Den finansieras inte av skattemedel, men däremot en företagsavgift.
Citera
2026-01-07, 17:27
Medlem
Varför vill du inte jobba då?
Citera
2026-01-07, 17:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är inget bidrag. Det är en försäkring. Den finansieras inte av skattemedel, men däremot en företagsavgift.

Det är en myt. A-kassan var från början en försäkring men idag utgörs den till största delen av skattemedel. Tar du inte ut din a-kassa så stannar inte dessa pengar i ”försäkringen” utan går till samhällsnyttiga saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in